[Beersmith] och mäsktemp

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Beersmith] och mäsktemp

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2013-11-12 13:44

Min mäsktunna = portabel bermuda-triangel. Fysikens lagar gäller ej.
Eller så har jag inte ställt in Beersmith ordentligt.

Är det bara jag som konsekvent hamnar en bra bit under utsatt mäsktemperatur? (och naturligtvis aldrig lär mig...)

Idag skulle jag mäska in vid 73 för att landa på 66,7. Jag värmde biltemakastrullen en bra bit över och lät den sjunka till 73,5 för att ha lite marginal. Rörde ner malten. Landade på 65,9. Efter detta är det en lång 90-minuters cirkus där jag värmer på kastrullen flera gånger och försöker få hela kastrull+malt att landa på samma temperatur (66,7). Fattas bara en kamera så hade man haft en bra Monty Python sketch.

Mashtun specific heat har jag satt till rostfritt på 0,12 - men även om jag ändrar där så justeras inte inmäsktemp.

Hädanefter tänker jag konsekvent lägga mig 1,5-2 grader över, men finns det någon inställning jag missat? Är det bara jag som har det här problemet?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Olsvamlarn » tisdag 2013-11-12 14:29

Nu använder inte jag Beersmith. Men har du mätt tempen på malten och ändrat det i programmet? Det gör vi i Beertools iallafall. Nu senast hade malten legat i bilen över natten och var således rejält kall, jämfört med normalfallet då malten fått stå i bryggeriet i ett par dagar.

Sen vet du säkert det här men jag nämner det ändå. Kastrullen kommer eftervärma lite så ett tips är att bara slå på ett litet tag och avvakta. Värmer man tills man uppnår tempen så kommer den gå över.
Ölsvammel - www.beerdrivel.se
Olsvamlarn
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 371
Blev medlem: onsdag 2009-04-01 20:03

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Wessfeldt » tisdag 2013-11-12 15:56

förvärmer du kärlet? har du ett kallt kärl så kommer det absorbera lite värme också.
Gäller också om du har kall malt.
Wessfeldt
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 124
Blev medlem: söndag 2012-10-14 22:06

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Lindh » tisdag 2013-11-12 17:32

Jag har alltid haft samma bekymmer med Beersmith. Har testat olika inställningar men kommit fram till att 12c över önskad mäsktemp passar mig bäst. Sedan häller jag inte i allt mäskvatten utan sparar någon liter, rör runt i mäsken, väntar några minuter (det kan variera i början), mäter, justerar tempen genom att hälla i antingen resten av det varma mäskvattnet eller kallt kranvatten för att hamna rätt.
Det sjuka är att jag de första 10 gångerna jag bryggde hamnade exakt rätt varje gång. Sen började jag hamna lågt och fick röra runt i mäsken med en grilltändare vilket är riktigt, ordentligt, mycket, astråkigt.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Grindcrusher » tisdag 2013-11-12 18:40

Jag värmer allt mäskvatten på spisen i biltemakastrullen, sen häller jag i malten när jag når rätt temp. För att förvissa mig att kastrullen och mina tre lager liggunderlag hinner värmas upp låter jag mäskvattnet bli en bra bit över och sedan sjunka sakta till "strike" temperaturen.

Kastrullen ska mao vara ordentligt uppvärmd. Malten förvaras i rumstemp, 23grader, vilket jag knappt in i Beersmith.


Det kanske bara är som Lindh skriver att jag ska kompensera med 1,5C över varje gång. Det är ju lättare att röra ner tempen än att röra upp.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav mankan » tisdag 2013-11-12 21:28

Eller så visar din termometer 1,5 grad fel ;-)
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Grindcrusher » onsdag 2013-11-13 00:08

mankan skrev:Eller så visar din termometer 1,5 grad fel ;-)


Felmarginal på 0,5% - och det är ju samma termometer som mäter inmäskningen. Om den visar 1,5C för lågt så borde jag ändå landa rätt på mätaren.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Karl R » onsdag 2013-11-13 09:06

Ni kan ju kontrollräkna med gamla vanliga matten. Om nu Beer-mudatriangeln inte slår till igen ; )

Formeln handlar om Specific heat (= specifik värmekapacitet)
Ingångskonstanter
Cpvatten = 4.18
CpMalt = CpVatten* 0,4

Massa i Kg, Temp i Celcius

själva formeln
( MassaKgMalt * Cpmalt * (MålTempMalt - StartTempMalt)) / ( CpVatten * KgMäskVatten) = temphöjning teoretisk från MåltempMalt

Där lägger vi på ca 2,5 grader Celcius, om vi häller i allt snabbt... För att utrustningen tar det, men det lär man sig. Kan inte tänka annat än att era program räknar på det här sättet, så det kan vara bra å testa vad som blir

Det lurigaste brukar vara att hålla koll på parenteserna, men man kan ju slå det i omgångar på räknaren också.

exempel:
6 kg malt
18 liter mäskvatten = 18 kg (en förenkling)
måltemp mäsk = 67 grad C
Starttemp = rumstemp = 20 gr C

(6*0,4*4,18*(67-20))/(4,18*18) = 6,26 gr C
alltså 67+6,26 = 73,26 gr C
Och sen lägger vi på ca 2,5 gr för Utrustning
76 gr C ska mäskvattnet hålla för att nå 67 gr i mäsken.

Sen får man komma ihåg att man har deadspace, om man har det, och det värmer ju också. Eller alltså, den volym vatten som fyller ut dödsvolymen (direktöversättning!) (inte nödvändigtvis den volym man måste lyssna på entombed)
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav mankan » onsdag 2013-11-13 22:25

Grindcrusher skrev:Felmarginal på 0,5% - och det är ju samma termometer som mäter inmäskningen. Om den visar 1,5C för lågt så borde jag ändå landa rätt på mätaren.

Fast vad är det som säger att felet är konstant när du mäter malttemp, vattentemp och mäsktemp?
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Grindcrusher » onsdag 2013-11-13 22:55

mankan skrev:Fast vad är det som säger att felet är konstant när du mäter malttemp, vattentemp och mäsktemp?


Jag hamnar ju alltid under beräknad temp, men visst - termometern kanske visar för högt just mellan 70-80 och/eller för lågt mellan 60-70. Det känns dock inte lika troligt som att beersmith räknar fel / är fel-inställt.

Jag kan ha fel. Jag och Lindh har ju typ samma termometer och upplever liknande problem.
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Brewsnail » torsdag 2013-11-14 00:26

Använder Beersmith, jag brukar hamna 0,5° över om jag följer instruktionerna exakt
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Grindcrusher » torsdag 2013-11-14 00:56

Brewsnail skrev:Använder Beersmith, jag brukar hamna 0,5° över om jag följer instruktionerna exakt


Intressant!
Hur har du ställt in programmet? Hur ser din utrustning ut? Är det 0,5c över oavsett om du mäskar 3kg malt eller 15kg? Om du mäskar i 65c eller 70c?
Användarvisningsbild
Grindcrusher
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 916
Blev medlem: söndag 2013-04-07 17:38
Ort: Gävle/Nailsworth

Re: Beersmith och mäsktemp

Inläggav Brewsnail » lördag 2013-11-16 18:44

Jag kör BIAB, så mycket vatten jämfört med malt, vilket borde kunna ge mer stabilitet. Har också sett till så att BS inte räknar med att hetta upp grytan, eftersom den redan är varm (värmer ju vattnet i den). Så allt BS gör är att räkna på mängd malt och mängd vatten (Vatten:Malt = 3,5:1 som minst, för det mesta av mäskningen, mash out är närmare 5:1)
Användarvisningsbild
Brewsnail
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 651
Blev medlem: måndag 2013-07-29 17:31
Ort: Salem


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster