[Brewtarget] equipment för 4 liters batch

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Brewtarget] equipment för 4 liters batch

Inläggav jdanforth » fredag 2013-11-08 14:03

Hej, jag försöker lära mig programmet Brewtarget och måste ju börja med att få in min lilla lilla utrustning i en egen equipment-profil. Jag har en glas-damejeanne från Lilla Köksbryggeriet och ett par kastruller som rymmer max 5 liter. Recepten på LKB ligger på 4 liter öl (max) och består oftast av stöpning, DME och 15 min humlekok. Grejen är den att jag inte riktigt har koll på alla grejerna i Brewtarget och när jag försöker stoppa in receptet på min "Köksblonde" så blir det alldeles för lite IBU vilket jag gissar beror på den lilla volymen och att jag stöper och bara kör 15 minuters kok. Har en screenshot på inställningarna här:

http://sdrv.ms/1aIXFB4

Försöker länka in en bild från min skydrive:
Bild

Vore jättetacksam för hjälp här!
jdanforth
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 19:48

Re: Brewtarget equipment för 4 liters batch

Inläggav Lindh » fredag 2013-11-08 14:06

Jag har inte kört med Brewtarget eftersom jag är nöjd med Beersmith men generellt så ska humle koka i 60 min för att utvinna all IBU. Kokar man kortare tid så får man kompensera med mer humle men då ökar humlesmaken också vilket man sällan vill i en maltdriven öl som en Blonde. Ett alternativ är att byta humlesorten mot en högalpha-sort vilket ger med bang for the buck när det gäller IBU. Eller så kokar du det hela längre tid och fyller på med vatten för att kompensera bortkoket...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Brewtarget equipment för 4 liters batch

Inläggav Sebastian Berg » fredag 2013-11-08 18:11

Lilla köksbryggeriets metod är en kompromiss för att lättare brygga öl.
Ifall du utgår ifrån deras metoder kommer du få knåpa mycket själv och testa dig fram för att uppnå klassiska stilar.

Själv tror jag att du tjänar på att använda dig av mer konventionella metoder för att kunna följa andras råd och tillvägagångssätt.

Det problematiska ifall du bara kan koka 5 liter åt gången är att en timmes kok kommer leda till väldigt mycket avdunstning.
Då måste du kompensera med att hälla i mer vatten vilket i vanliga fall inte är ett jättestort problem men då handlar det inte om lika stor procentuell utspädning.
Bild
Sebastian Berg
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 181
Blev medlem: lördag 2011-05-07 16:48

Re: Brewtarget equipment för 4 liters batch

Inläggav jdanforth » fredag 2013-11-08 20:13

Sebastian Berg skrev:Lilla köksbryggeriets metod är en kompromiss för att lättare brygga öl.
Ifall du utgår ifrån deras metoder kommer du få knåpa mycket själv och testa dig fram för att uppnå klassiska stilar.
Själv tror jag att du tjänar på att använda dig av mer konventionella metoder för att kunna följa andras råd och tillvägagångssätt.

Ok, jag förstår, men att brygga med stöpning och spraymalt är väl inte okonventionellt som så? Kanske är det den lilla storleken på batchen som är så ovanlig, men med över 1000 sålda kit från LKB så kommer det nog dyka upp fler och fler som undrar på detta forum :)

Men min fråga var egenligen hur man kan göra en utrustningsprofil i Brewtarget (eller i Brewsmith för den delen) för just dessa mini-utrustningar, men det kanske inte går?! Då får jag ta det och testa mig fram tillsammans med andra LKB-bryggare :D Nån som vet?
jdanforth
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 19:48

Re: Brewtarget equipment för 4 liters batch

Inläggav ScrotzaN » lördag 2013-11-09 00:30

Det du behöver få in är evaporation rate. Det är bara att fylla upp din kastrull du tänkt koka i och koja en timme. Kolla hur mkt som försvunnit. Lr koka en kvart o gångra med 4. Då kan den räkna ut ordentligt pre-boil åt dig o hjälpa dig med hur länge du kan koka o vice versa. Mash tun har du inge när du brygger på det sättet så de e bara o lämna blankt.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Brewtarget equipment för 4 liters batch

Inläggav jdanforth » lördag 2013-11-09 13:43

Smart där, det ska jag göra. Testade lite med Beersmith och den fick jag lite bättre koll på tror jag. Tack för hjälpen!
jdanforth
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 19:48

Re: Brewtarget equipment för 4 liters batch

Inläggav Bee » lördag 2013-11-09 15:57

DME och stöpning är en ganska normal metod. Det okonventionella med LKB och ditt recept är väl egentligen att det bara har 4l och 15 minuter kok. Det konventionella är nog snarare 20-25l och 60 minuter kok. Weyermann t ex säljer LME i 4kg dunkar som blir 20-25l normalstark vört. T ex deras pilsnerextrakt kokar man med humle 60 minuter för en färdig vört.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Brewtarget equipment för 4 liters batch

Inläggav jdanforth » lördag 2013-11-09 16:28

Bee skrev:Det okonventionella med LKB och ditt recept är väl egentligen att det bara har 4l och 15 minuter kok.


Japp! Men jag tycker det är lite kul med så små volymer om man ska lära sig, så jag ska nog ändå prova att göra en blonde på 4-5 liter så får man se vad det blir av det! Men jag gör den nog utan DME och kör med riktig 75 min mäskning. Trixet blir att sila igenom all vört, men det ska nog gå med ett par extra kastruller och en stor sil ;)
jdanforth
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 19:48

Re: Brewtarget equipment för 4 liters batch

Inläggav Falkens » söndag 2013-11-10 19:13

Jag tror inte att det kommer komma fler hit och vill veta hur man sätter liknade satser som LKB (4 liters satser) bara för de sålt 1000+.

Jag tror de som är blitt mer bitna av att göra eget öl och vill sätta lite större batcher kommer komma (jag själv). Jag köpte boken Brygg Öl och där talar man om satser som ger 10 liter färdigt öl, jag håller med om att det är trevligt att brygga mindre och oftare men en sats på 10 liter öl tycker jag inte är så mycket och ger mer marginaler.

Men det är vad jag tror :D
(jag köpte även boken Brygg ditt eget öl och där snackar man om änu större satser)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster