[Brewtarget] Inställningar i Brewtarget?

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[Brewtarget] Inställningar i Brewtarget?

Inläggav Falkens » fredag 2013-11-08 12:09

Jag är lite nyfiken på om det finns någon här som är en fena på inställningarna i Brewtarget?

Jag vill ställa in min utrustning på bästa sätt men känner mig inte så säker på vad som är rätt eller fel. Någon som kan det och är en fena på det? (eller kan det mer än mig) Jag har kollat på deras sida och även googlat Youtube men kan inte direkt påstå att jag blir tryggare med mina inställningar.

Hoppas på den samlade kunskapen här :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Inställningar i Brewtarget?

Inläggav Falkens » fredag 2013-11-08 23:06

Vart hittar jag dessa uppgifter... eller är det att köra och märka?

Bild

Jag har en sådan här
http://www.bielmeier-hausgeraete.com/ox ... ram=650123
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Inställningar i Brewtarget?

Inläggav ScrotzaN » lördag 2013-11-09 00:37

Evaporation rate är det första du borde börja med. Det är hur mkt vatten som kokar bort under en timme. För mig med min bielmeier är det 3L, satsstorleken beror på hur stor sats öl du vill brygga. Det är antalet L ner i jäshinken. Jag brukar alltid räkna med att minst 2L försvinner under bryggningen dock men det är inget jag kompenserar för i programmet.

Boil time beror på receptet också. Är evaporation rate ifyllt korrekt så fyller den i pre-boil automatiskt när du fyllt i Boil time.


Volume är hur mkt mäsktunnan rymmer. O specific heat är olika beroende på material. Håller du muspekaren över rutan tror jag den ger dig alternativ. Annars är det 0.359 för plast vad jag vill minnas.

Det är de enda sakerna jag bryr mig i att fylla i. Calculate pre-boil har jag ikryssad då förstås.

Lycka till :-)
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Inställningar i Brewtarget?

Inläggav Falkens » lördag 2013-11-09 11:51

Som vanligt! Stort tack för dina svar!
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Inställningar i Brewtarget?

Inläggav Falkens » onsdag 2013-11-13 00:37

Nä, detta får jag ingen kläm på... inga inställningar "fastnar"? :( Man fyller väl bara i den 1 gång eller modifierar man den inför varje bryggning?

Kan inte ta en bild av din och bifoga...? Så man kan få ett hum av hur det ska se ut.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Inställningar i Brewtarget?

Inläggav ScrotzaN » onsdag 2013-11-13 00:55

Trycker du på spara knappen? Sen väljer du den profilen på det receptet du vill använda.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Inställningar i Brewtarget?

Inläggav Falkens » onsdag 2013-11-13 09:23

Jo jag gör ju det... Jag får kolla igen sen.
Det blir liksom inga ändringar tycker jag (eller så är jag blind 8) ) men jag får kolla... återkommer
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Inställningar i Brewtarget?

Inläggav Falkens » onsdag 2013-11-13 21:03

ScrotzaN skrev:Evaporation rate är det första du borde börja med. Det är hur mkt vatten som kokar bort under en timme. För mig med min bielmeier är det 3L, satsstorleken beror på hur stor sats öl du vill brygga. Det är antalet L ner i jäshinken. Jag brukar alltid räkna med att minst 2L försvinner under bryggningen dock men det är inget jag kompenserar för i programmet.

Boil time beror på receptet också. Är evaporation rate ifyllt korrekt så fyller den i pre-boil automatiskt när du fyllt i Boil time.


Volume är hur mkt mäsktunnan rymmer. O specific heat är olika beroende på material. Håller du muspekaren över rutan tror jag den ger dig alternativ. Annars är det 0.359 för plast vad jag vill minnas.

Det är de enda sakerna jag bryr mig i att fylla i. Calculate pre-boil har jag ikryssad då förstås.

Lycka till :-)


Jag vet inte om detta ser rätt... har kollat på grund recept i "Brygg Öl" då de paratar om 10 liter färdig öl
Bilagor
biel.jpg
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Inställningar i Brewtarget?

Inläggav ScrotzaN » torsdag 2013-11-14 00:09

Kryssa i calculate preboil volume. Annars går det åt helvete. :-) det ser rätt ut annars.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster