[BeerSmith] Water profile Tool

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav Falkens » söndag 2016-11-06 11:58

Jag är lite nyfiken och har börjat titta närmare på den, jag är dock lite nyfiken på hur jag ska tolka den?

Se denna bild

Då det som justeras i det gula fältet påverkar det som kommer ut i det röda vilket i sin tur sen kommer påverka ölet. Då man i många fall pratar om PPM i dessa diskussioner så är jag nyfiken på hur man ska justera sitt vatten och hur PPM-stegen ser ut.

Högt PPM = ....
Lågt PPM = ....
Sen finns det 3 olika PPM-fält i BeerSmith, vad säger de? Eller vad betyder de i sammanhanget och hur man ska förhålla sig till dessa värden.

Sen skulle det vara trevligt om någon ville redogöra vad varje tillsatts gör.

Denna fråga gäller BeerSmith, att det finns andra program vet jag men jag använder oftast eller jämt BeerSmith där av denna fråga från mig. Hoppas någon vill ta sig tid informera hur det ligger till och jag vill inte vara oförskämd men massa onödig kommentarer önskar jag slippa, jag ser at denna info ska gagna alla och inte bara mig
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav Bee » måndag 2016-11-07 08:58

PPM = mg/l
Så det är alltså alkalinitet, kvarvarande alkalinitet och Total hårdhet som specificeras alla dessa som mg/l HCO3 (eller CaCO3 du får kolla upp beersmith).

Hur dessa värden hänger ihop kan det vara bättre att någon annan förklarar. Men min förståelse sträcker sig till att alkalinitet och återstående alkalinitet är före/efter mäskningen. Total hårdhet är nästan samma som alkalinitet..
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav Falkens » tisdag 2016-11-08 17:15

Ingen som vet hur man ska tyda BeerSmith i den här frågan? Finns ju 3 olika fält som anger PPM men vilken är det man ska gå efter?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav Bee » tisdag 2016-11-08 17:56

Falkens skrev:Ingen som vet hur man ska tyda BeerSmith i den här frågan? Finns ju 3 olika fält som anger PPM men vilken är det man ska gå efter?

Gå efter för vad?
Vad vill du ha din alkalinitet till innan eller efter mäskningen? Det är väl frågan isåfall.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav Falkens » tisdag 2016-11-08 17:59

Enl. bilden?

Det finns 3st PPM fält och jag är nyfiken på vilken eller vad de säger... alltså jag behöver lära mig hur jag ska tyda dem, nej jag vet inte ett skit om hur jag ska tyda dom så länkar till Palmer och hans bloggar kommer tyvärr inte hjälpa just nu.

Jag fick tips om att om jag ville ha en torr Saison så skulle jag sikta på 250ppm...Ok, so far sos good men vilken av de PPM som BeerSmith har under vatten profiler ska jag se i och försöka nå 250ppm

Sorry men jag vet inte vad "alkalinitet" gör... jag ber om ursäkt för det men jag försöker få grepp om det här, tyvärr är jag nog lite trögare i den här frågan än genomsnittet då jag hade inte kemi i skolan... för 25 år sedan. Så, om man känner för det så kan man gärna förklara så man fattar. Nä, det kanske inte ör för mig men jag vill ändå försöka förstå hur jag kan justera detta på ett enkelt sätt

Sorry
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-11-08 18:10

Det är ju inga specifika BeerSmith-begrepp det handlar om, utan det är snarare en introduktionskurs i vattenbehandling du vill ha m.a.o. Då är det väl bättre att börja med något som redan finns skrivet, exempelvis http://www.lindhcraftbeer.com/2014/03/vattenbehandling/

Jag själv har skrivit en lite mer allmänt hållen introduktion: http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2014 ... -hart.html

Sedan tycker jag Brewersfriend verkar vara mycket mer pedagogiskt är BeerSmith.
Senast redigerad av ekstedt tisdag 2016-11-08 18:20, redigerad totalt 1 gång.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-11-08 18:13

Falkens skrev:Jag fick tips om att om jag ville ha en torr Saison så skulle jag sikta på 250ppm...Ok, so far sos good men vilken av de PPM som BeerSmith har under vatten profiler ska jag se i och försöka nå 250ppm


Du får nog be personen i fråga att precisera sig. Förmodligen avses sulfat (SO4-).
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav Falkens » tisdag 2016-11-08 19:06

Jag försöker läsa mig till... men svaret var så här
250 ppm kalciumsulfat


Jag ville ju bara läsa rätt, det är ju om jag testar i mitt recept att försök nå ett värde så vill man ju titta rätt :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

[BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav ecmik » tisdag 2016-11-08 23:27

I en bra youtube-video med Palmer som föreläsare så förklarar han det där pedagogiskt. Ge det 30 min, det är väl värt.

https://youtu.be/zJj__jEkFUE

Det du behöver bry dig om i slutändan i BS är "residual alkalinity", inte de andra två. I Palmers vatten-spreadsheet ska man matcha ölens färg med "residual alkalinity". Högt RA passar för mörka öl och lågt RA passar ljusa öl.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav Falkens » onsdag 2016-11-09 00:00

ecmik skrev:I en bra youtube-video med Palmer som föreläsare så förklarar han det där pedagogiskt. Ge det 30 min, det är väl värt.

https://youtu.be/zJj__jEkFUE

Det du behöver bry dig om i slutändan i BS är "residual alkalinity", inte de andra två. I Palmers vatten-spreadsheet ska man matcha ölens färg med "residual alkalinity". Högt RA passar för mörka öl och lågt RA passar ljusa öl.


Tack!!! Det var lite den jag var ute efter :-)

Vad ser man som högt? är det från 150 ppm eller... samma med lågt, det är ?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

[BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav ecmik » onsdag 2016-11-09 00:08

Falkens skrev:Vad ser man som högt? är det från 150 ppm eller... samma med lågt, det är ?


Kolla videon så klarnar det. ;) Beror alltså på ölen du ska brygga (om vi snackar RA nu alltså?). Jag bryggde en ljus lager sist och försökte då sikta på ett lågt RA runt -30.

Det konstiga med din bild ifrån BS, om jag inte är ute och cyklar, är att RA inte mäts i PPM... Hmm, oavsett, jag kör med Palmers spreadsheet istället. Han är ju vattenguru, så det känns mer pålitligt.. ;) Plus att den är lite mer clean och okomplicerad i mina ögon.

Tycker BeerSmith verkar vara ute och cykla på fler vattenrelaterade grejer, så jag har redan övergett dem. Synd dock! Hade vart fint att ha allt-i-ett.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1138
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-11-09 09:45

Inte första gången BS är ute och cyklar, hörde jag "estimated FG"?

Egentligen kan man strunta i RA också och gå direkt på pH som ju ändå är vad man faktiskt vill reglera med RA, och där är Brewersfriend state of the art.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav Falkens » onsdag 2016-11-09 14:05

ekstedt skrev:Inte första gången BS är ute och cyklar, hörde jag "estimated FG"?

Egentligen kan man strunta i RA också och gå direkt på pH som ju ändå är vad man faktiskt vill reglera med RA, och där är Brewersfriend state of the art.


Sant, BS är inte det bästa alla gånger...

är det denna du kör med?
[url]
http://www.brewersfriend.com/mash-chemi ... alculator/ [/url]
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-11-09 14:25



Precis, även om jag inte använder den så jättemycket, mest bara för att leka runt och se hur olika maltscheman och tillsatser påverkar pH.

Tycker den är pedagogiskt uppbyggd och smidig.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: [BeerSmith] Water profile Tool

Inläggav Falkens » onsdag 2016-11-09 14:28

Jag får väl testa och köra ett recpet samt vatten i den.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Nästa

Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster