[BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

[BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav Falkens » torsdag 2015-10-08 10:58

Lite nyfiken på om någon använder det och kan berätta hur man upplever det?

BeerAlchemy 2 for MAC
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav falke » torsdag 2015-10-08 12:34

Även jag är intresserad om du får fram någon info...
falke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2015-09-09 16:35

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav Drake » torsdag 2015-10-08 17:10

+1
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

[BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav alekks » tisdag 2015-10-13 22:05

Jag använder det, dock endast på telefonen. Något omständigt om man "småbrygger" och mer eller mindre köper ingredienser för enskilda sessioner men fortfarande vill ha funktioner som kostnad och sånt. Iaf när man fipplar med det på telefonen, väldigt mycket swipande upp och ned och lägga till leverantörer och order och leveranser för att få ett lager som man sedan använder i recepten för att lägga till x mängd av ingredienser.

Men när man väl hittar och förstår tänket i upplägget så känns det trevligt och lättarbetat.

Som nämnt har jag bara använt telefonappen, så att "skissa" på recept är väl inte riktigt optimalt. Jag skissar på recept på brewtoad.com och sedan när jag börjat bestämma mig går jag över till BeerAlchemy. Men kanske fungerar det bättre på datorn.

Jag körde BeerSmith på datorn tidigare men det buggade så mycket så det var då jag gick över till brewtoad och sedan kompletterade med BeerAlchemy i telefonen. Jag gillar dock alla verktyg för att räkna ut allt möjligt. Väldigt smidigt att tex använda verktyget för att räkna ut fg med refraktometer när man står vid jäskärlet utan att behöva gå iväg till en dator. Men skulle gärna vilja ha en "hämta värden från batch"-funktion till verktygen. Skulle vara smidigt när man tex behöver OG i någon uträkning men inte minns. Då måste man leta upp det i en "batch" och sedan gå tillbaka till verktyget och skriva in det.
Gillar också "suggest a beer"-funktionen som kollar på ingredienserna man har i sitt lager och tittar på de recept man har inlagda och sedan ger förslag. Är väl inget ovanligt verktyg men denna känns mer omfattande på något sätt där det är kategoriserat efter hur många ingredienser man har och behöver köpa till.

Om någon testat datorversionen så är jag intresserad av att höra mer om den också! :)
Användarvisningsbild
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: torsdag 2013-12-19 19:59
Ort: Krökarängen

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav Falkens » tisdag 2015-10-13 23:07

Jag föredrar dator på alla program som jag testat, jag har aldrig fattat grejen med att skissa fram ett recept på telefons eller iPad men det är väl en smaksak.

Jag finner det inte överskådligt på något vis... sen är jag kanske gammalmodig men jag vill skriva ut receptet / bryggstegen. Ipad eller telefon kan jag ha om jag ska ha någon övervakning dvs. bara titta. Jag har bara test av BeerAlchemy 2 och jag finner den ganska avskalad. Jag försökte testa att ändra mäskstegen men det fanns bara förvalda och det är ett krav att man ska kunna ändrea dessa (kanske går i skarp) vilket gör att den går bort. Men jag gillar grejen med "suggest a beer". Får se om det blir att gå tillbaka till Brewtarget igen men tyvärr är deras support superkass om man behöver hjälp men funkar som de ska när man kör på. Det verkar som det nu med Braumeistern då BeerSmith eller BeerAlchemy 2

Vi får se
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav alekks » tisdag 2015-10-13 23:23

Jodå, åtminstone i telefonen så går det att lägga till egna mäsksteg eller att editera ett befintligt. Samma sak på telefonen fungerar det också att skriva ut recept med steg/instruktioner.
Jag upptäckte när jag kollade på datorn att jag tydligen har köpt det någon gång tidigare men aldrig använt det. Hade inte riktigt tid att kolla det idag men kan glutta närmare på det imorgon!

Hojta till om du vill att jag ska kontrollera något speciellt eller visa screens från någon speciell funktion/process i programmet!
Användarvisningsbild
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: torsdag 2013-12-19 19:59
Ort: Krökarängen

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav Falkens » torsdag 2015-10-15 10:22

@alekks

Jag tolkar det som att man kan editera de olika mäskstegen vilket är en fördel för mig då Braumeister medger att ställa in en del sådana så behöver man ju bryggprogramet att fatta det också.

Jag gillar att det finns just en "suggest a beer"-funktion och det gör ju saken lite roligare men är det värt $29.99 för att få den tillgången, ja det kanske det är. jag har försökt googla mig fram till vad man använder och tyvärr så känns det som man får uppfinna hjulet 2 gånger (om inte fler) för ingen använder något annat än BeerSmith 2 idag verkar det som. Jag tycker tyvärr inte att BeerSmith 2 är 100% när det gäller användning tillsammans med braumeister för man ska hålla saker i huvudet då Brad Smith inte tycker att det är en avgörande roll i programmet. Jag tycker dock att har man ett program och flera användare kanske efterfrågar en specifik funktion så kan man kan finna en lösning för det i stället för att lägga sin personliga värdering i frågan men det är ju vad jag tycker.

I mitt fall hoppas jag att Spiedel själva plockar fram något eller rent av kontaktar någon utvecklare för att se om man kan få en optimering för deras maskiner tillsammans med något bryggprogram

Oj, det vart många saker här... :-D Får se om jag köper det här programmet också... det kostar att testa tydligen
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav Lindh » torsdag 2015-10-15 16:03

Mäskstegen går att editera i beersmith både på profilnivå eller receptnivå. Det enda som påverkas av olika mäsktemp är fg och kan inget program göra mer än en halvdan gissning på. Det påverkar alltså inte receptet så mycket.
Skicka förbättringsförslag till Brad Smith om något saknas, själv är jag mycket nöjd med bs nu när jag mätt alla bryggdata ordentligt.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav Falkens » torsdag 2015-10-15 16:14

Gällande BeerSmith och mäsksteg så är jag med på det... Det var i min test av BeerAlchemy 2 som jag inte kunde justera det.

Personligen vet jag inte vad som skulle saknas i BeerSmith, det är nog mest på en personlig nivå att jag inte fattar det helt enkelt
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav Lindh » torsdag 2015-10-15 18:56

Det kommer. Kör lite till så kommer allt känns hemma snart...
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav Falkens » fredag 2015-10-16 13:27

@alekks

Hur funkar "suggest a beer"-funktion tycker du?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav alekks » måndag 2015-10-19 18:28

Falkens skrev:@alekks

Hur funkar "suggest a beer"-funktion tycker du?


Sorry för sent svar! Måste ha missat notisen om att du nämnt mig.

Jag gillar den! Jag har iofs inte jättemånga recept, utöver de som följer med, inlagda. Men det är väldigt skönt när man tittar i sitt skåp och ser ett myller av produkter och det enda man kan tänka är "vafan ska det bli för häxblandning av detta", så gluttar man suggest a beer och man har faktiskt ett recept i lager och massor med recept som man bara behöver köpa till en eller två ingredienser för.
Sedan ser man ju även där man behöver 3 - men behöver man så mycket så känns det nästan som om att man kan köpa alla ingredienser till något helt nytt :)

Sedan eftersom jag ofta använder mobilappen så är det riktigt smidigt att bara kunna synka alla recept, inställningar och lagerhållning osv.
Användarvisningsbild
alekks
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 75
Blev medlem: torsdag 2013-12-19 19:59
Ort: Krökarängen

Re: [BeerAlchemy 2] Någon som använder BeerAlchemy 2

Inläggav Falkens » måndag 2015-10-19 18:30

Kul!!

Hämtar den från någon databas eller är det bara från de som ligger i programmet?
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna


Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 23 gäster

cron