[Beersmith] och BIAB. 36 liters uppsättning.

Diskutera programvara för bryggning och dess funktioner här

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Beersmith och BIAB. 36 liters uppsättning.

Inläggav Mälte » lördag 2015-01-17 22:20

Judgecc skrev:Använd min profil för grytan..
När jag skapar recept gör jag olika volymer. I den sista dumpen du fick gjorde jag en batch på 29liter färdig vört. Vilket innebär 36-37liter färdig mäsk.. Eftersom jag maxar min gryta med vatten och slänger i malten tills det nästan rinner över, men ändå saknar jag 10liter vätska för att få ut 29liter.. Här finns det två alternativ. Att köra sparge med 10liter,vilket jag lyckades pricka rätt med i mitt OG. Eller att värma 10 liter till 75c, hälla i jäshink och dumpa i maltpåsen och låta den mäska klart där i, sen tillföra den vöryen till kokgrytan..
När du ska göra recept på runt 20 liter behöver du inte hålla tillbaka vatten.. Du kan köra fullmäsk volym direkt. Om du ändå vill sparga påsen med vatten efter mäskning så tar du bara bort dom litrarna från mäskningen, eller så lägger du in dom under kettletopup..
Om du gör större satser än vad grytan klarar. Alltså för mycket vatten o malt för att få plats så får du ta bort vatten från mäskningen, vilket du gör via kettle top up. Om du laddar ner beersmith till datorn istället så blir detta mycket mer självklart..



Denna post går jag ändå bet på.
Jag sitter ni med Beersmith i datorn men får inte ihop verklighet och program.
Som jag tänker så blir Biab i grytan hela vägen upp. Beroende på önskat OG varierar maltmängden något men blir cirka 6,5 kg.
Efter mäskningen tänker jag mig att jag mig att jag lakar påsen så jag har största möjliga kokvolym i grytan.
Efter koket får jag då (med cirka 3 liters avunstningsförlust) drygt 30 liter vört.

Är det så du gör? I så fall ser jag inte var du fyller i mängden vatten som du fyller på?

Så som jag tänker borde kokvolym och slutvolym vara något åt detta hållet - om man maxar. Och det vill man ju :mrgreen:
Men jag förstår att jag måste tänka fel efter som du inte gör så här.

Kan du vara snäll att berätta var jag gör/tänker fel?
Bilagor
exempel BIAB.GIF
Användarvisningsbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: fredag 2014-10-31 23:06
Ort: Sweden

Re: Beersmith och BIAB. 36 liters uppsättning.

Inläggav Judgecc » lördag 2015-01-17 22:40

Om vi gör så här vännen.
Ställ in din gryta som 36liter inte 50liter..
Glöm nu din equipment setup. .
I recept byggnads delen av beersmith, ställ in din effektivitet och din önskade batch size.. Lägg sen in malt, hops osv..
Efter allt detta är gjort gå in på fliken Vols.. Här kommer du se grönt, gult eller rött ljus på dina volymer.. Om du har rött ljus på full volym mash eller vad det står så måste du ta bort dom litrarna som är över 36liter och flytta till kettle top off.. Vilket för dig betyder SPARGE vatten..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Beersmith och BIAB. 36 liters uppsättning.

Inläggav Mälte » lördag 2015-01-17 22:57

Judgecc skrev:Om vi gör så här vännen.
Ställ in din gryta som 36liter inte 50liter..
Glöm nu din equipment setup. .
I recept byggnads delen av beersmith, ställ in din effektivitet och din önskade batch size.. Lägg sen in malt, hops osv..
Efter allt detta är gjort gå in på fliken Vols.. Här kommer du se grönt, gult eller rött ljus på dina volymer.. Om du har rött ljus på full volym mash eller vad det står så måste du ta bort dom litrarna som är över 36liter och flytta till kettle top off.. Vilket för dig betyder SPARGE vatten..


Det är så här man fattar att man är HELT off. ;-)
JAg startar om och återkommer.
Men inte ikväll - för mycket öl :-)
Användarvisningsbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: fredag 2014-10-31 23:06
Ort: Sweden

Re: Beersmith och BIAB. 36 liters uppsättning.

Inläggav Judgecc » lördag 2015-01-17 23:04

Mälte skrev:Det är så här man fattar att man är HELT off. ;-)
JAg startar om och återkommer.
Men inte ikväll - för mycket öl :-)

. Jag är iväg o åtnjuter min belgiska leverans av öl.. Gotta love parents working abroad.. Du, om du inte ska brygga imån så kan vi lösa detta via telefon. Pma mig..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Beersmith och BIAB. 36 liters uppsättning.

Inläggav Mälte » söndag 2015-01-18 14:39

. Jag är iväg o åtnjuter min belgiska leverans av öl.. Gotta love parents working abroad.. Du, om du inte ska brygga imån så kan vi lösa detta via telefon. Pma mig..[/quote]

Vad snällt!

Jag kanske tar den livlinan.
Men först pillar jag lite själv.
Se bifogad fil.
Jag tänker mig att sila påsen till kokvolymen är uppe.
Funkar detta tro?
Bilagor
Skärmklipp.GIF
Användarvisningsbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: fredag 2014-10-31 23:06
Ort: Sweden

Re: Beersmith och BIAB. 36 liters uppsättning.

Inläggav Mälte » måndag 2015-01-19 19:02

Efter inhandlad Beersmith och lite funderingar på helgens bryggning blev detta första resultatet.
Frågan är om jag är med på banan nu?

Beersmith tycker jag har för lite vatten men jag tänker styra detta genom att laka ur påsen till mängden är uppe.
Då borde det väl bli rätt?

(Ett sidospår: om jag gör en mäsk med högre densitet får jag då fylligare öl. Detta har jag läst)

Sedan är nästa fråga om ni tror på receptet förstås - jag är öppen för alla förslag :-)
Bilagor
ekg2.JPG
ekg1.JPG
Användarvisningsbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: fredag 2014-10-31 23:06
Ort: Sweden

Re: Beersmith och BIAB. 36 liters uppsättning.

Inläggav Judgecc » måndag 2015-01-19 19:16

Grattis.. Det ända jag ser är att om du vill få bort den röda pricken är att du helt enkelt fyller i dina lak liter som kettle top up.. Skönt att det ramlat ner. Alltid skön känsla..
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: Beersmith och BIAB. 36 liters uppsättning.

Inläggav Mälte » måndag 2015-01-19 19:40

Judgecc skrev:Grattis.. Det ända jag ser är att om du vill få bort den röda pricken är att du helt enkelt fyller i dina lak liter som kettle top up.. Skönt att det ramlat ner. Alltid skön känsla..


Tack. Och tack för hjälpen!
10 minuters arbete i datorn ( och inte 5 öl senare) så var det lite lättare. Programmet var mycket bättre än appen...

Då lägger jag in litrarna där!
Synpunkter på själva receptet?
Användarvisningsbild
Mälte
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 228
Blev medlem: fredag 2014-10-31 23:06
Ort: Sweden

Re: Beersmith och BIAB. 36 liters uppsättning.

Inläggav Judgecc » måndag 2015-01-19 19:50

Ja det går fan inte att jämföra. Underbart lättarbetat i datorn. Bättre överblick.. Tycker receptet ser smaskigt ut. Inte min grej med engelska öl dock. Svårt att ge kritik/fedback på receptet.. Men jag tror du får räkna med lite högre FG än så.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Föregående

Återgå till Bryggprogram

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster