Nybörjarrecept?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Nybörjarrecept?

Inläggav Aspudden » onsdag 2014-08-13 14:41

Hej,

Tänkte höra om någon sitter på något bra nybörjarrecept för en första helmaltsbryggd. Något med inte allt för avancerade steg men med ett bra resultat och gärna grundligt utförande. Det vi tänkt oss är en Pale Ale av något slag. Öl som vi gillar och gärna vill efterlikna är t.ex, Dales pale ale, De Molen Pale Ale Citra. Helt enkelt en ale med inte allt för utsvävande smaker och inte allt för bitter.

Utrustning som vi tänker använda oss av är:
Mäsktunna 38 L
Kokkärl 25 L

//Mathias
Aspudden
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2014-08-12 09:51

Re: Nybörjarrecept?

Inläggav eric » onsdag 2014-08-13 15:11

Gör en SMASH öl (single malt and single hop)! Kör 100% pale ale eller pilsnermalt, mäska på 68 grader, humla med lika delar Citra vid 30 min, 15 min, 0 min + torrhumling. Jäs med valfri ale jäst, US-05 är väl populärast skulle jag tro.
eric
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 673
Blev medlem: lördag 2013-06-15 22:38

Re: Nybörjarrecept?

Inläggav ekstedt » onsdag 2014-08-13 15:20

eric skrev:Gör en SMASH öl (single malt and single hop)! Kör 100% pale ale eller pilsnermalt, mäska på 68 grader, humla med lika delar Citra vid 30 min, 15 min, 0 min + torrhumling. Jäs med valfri ale jäst, US-05 är väl populärast skulle jag tro.


Medhåll för detta. Jag skulle rekommedera pale ale-malt före pilsnermalt. Jag skulle dessutom köra med följande humleschema.

10 % i 60 minuter
20 % i 15-20 minuter
30 % vid kokslutet
40 % som torrhumling
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Nybörjarrecept?

Inläggav Aspudden » onsdag 2014-08-13 16:22

Grymt!

Tanken är vid senare tillfälle göra en clon på DFH 90 minutes ipa men känner att kanske börja med något mer basic.

Så SMASH låter perfekt. Men är inte risken att den blir för tråkig med så få ingredienser?
Aspudden
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 11
Blev medlem: tisdag 2014-08-12 09:51

Re: Nybörjarrecept?

Inläggav ekstedt » onsdag 2014-08-13 17:01

Aspudden skrev:Så SMASH låter perfekt. Men är inte risken att den blir för tråkig med så få ingredienser?


Nej.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Nybörjarrecept?

Inläggav tmap » torsdag 2014-08-14 12:00

ekstedt skrev:Medhåll för detta. Jag skulle rekommedera pale ale-malt före pilsnermalt. Jag skulle dessutom köra med följande humleschema.

10 % i 60 minuter
20 % i 15-20 minuter
30 % vid kokslutet
40 % som torrhumling


väldig intressant!
kan du beskriva varför eller vart hittade du den här schema?
-
le temps ne respecte pas ce qui se fait sans lui
Användarvisningsbild
tmap
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 28
Blev medlem: fredag 2014-08-08 13:39
Ort: Vallentuna

Re: Nybörjarrecept?

Inläggav ekstedt » torsdag 2014-08-14 13:22

tmap skrev:väldig intressant!
kan du beskriva varför eller vart hittade du den här schema?


Jag hittade på det själv. Jag gillar enkelhet, och vidare så ger det bra balans mellan beska och humlearomer för högalfahumle.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Nybörjarrecept?

Inläggav BroderH » lördag 2016-01-02 13:46

Vill också testa nåt enkelt, 2 frågor:

Tänkte prova en mindre sats, 5 liter. Vilka vattenmängder och maltmängder är då lämpliga? Kan jag göra detta recept med BIAB?
BroderH
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: lördag 2015-12-19 11:05

Re: Nybörjarrecept?

Inläggav Bönan » onsdag 2017-01-18 20:29

om du tittar på 20 liters satser, hur mycket dessa innehåller av allt, så skalar du ner det till 5 liters genom att dela med fyra
Bönan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 183
Blev medlem: torsdag 2017-01-12 20:02
Ort: Boden

Re: Nybörjarrecept?

Inläggav skyking » torsdag 2017-01-19 08:30

Är du helt nybörjare eller har du bryggt med extrakt eller partiell mäsk innan? Om det är den absolut första bryggden så tycker jag nog man skall minska antalet nya moment, iaf om du kör på egen hand (har du en mentor som visar dig så är det kanske lättare att bli mer avancerad första gången).

Som föreslagits så tycker jag att man förvisso kan köra en SMaSH. Det behöver inte bli tråkig öl, men det är kanske något för den som gillar humle. Det enda det förenklar är kanske att man slipper hålla koll på flera humlesorter eller maltsorter. Jag noterar dock att man ändå har flera humlegivor och jag ställer mig tveksam till att det blir enklare att tillsätta samma sorts humle tre gånger än att tillsätta tre olika sorters humle. Samma sak gäller egentligen också malten.

Däremot skulle jag nog avstå från torrhumling som första sats, torrhumlingen är ju trots allt ett moment som man kan undvika och ändå få god öl. I den andan så kan det vara lämpligt att köra med färdigkrossad malt också.

När jag återupptog bryggningen så gjorde jag en Cascade-SMaSH. Jag har inte hunnit smaka det färdiga, men den verkade lovande när jag tappade upp den (jag provsmakar alltid vid vissa punkter i processen). Receptet baserade jag på att använda hela förpackningar. Fritt ur minnet för 20L:

5kg Pale Ale Malt (Maris Otter)
60g Cascade (6.5%) i 60min
20g Cascade i 20min
20g Cascade i 5min
Mäskning i 90min på 66C, jäst med Wyeast 1056 (American Ale) i rumstemperatur.

Notera att man anpassar 60min-givan efter alfasyran hos humlen. Notera också att jag på det här sättet undvek momentet att väga upp malten (körde med hela påsen och litade på att MM hade vägt upp just 5kg). Jag skulle kunnat undvika väga upp humlen också genom att dela upp paketet på en höft (om jag inte haft en köksvåg).

Ett annat alternativ skulle kunna vara att brygga någon öl som endast kräver en humlegiva. Dessa typer av öl tenderar dock till att ha lite mer komplex maltsammansättning. En avvägning mellan momenten väga upp humlegivorna och tillsätta dem i flera omgångar mot momentet att väga upp malt och blanda dem.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 26 gäster

cron