Torrhumla vid sidan om.

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2019-01-19 10:30

Brygger i mitt tycke välhumlad folköl till sambon och skulle gärna torrhumla densamma om det kunde ske utan att jag öppnar fatet i onödan.
Har kommit fram till 2 olika sätt att göra detta på men är lite osäker på hur effektivt det kan bli.

Jag brygger 35liter åt gången, jäser med tryck och får därför bra hållbarhet på ölen eftersom ölen först utsätts för syre när det är dags att trycka på kapsylen vid flaskning.
De gångerna jag har torrhumlat har detta skett genom att föra över all öl till nytt fat som varit preparerat med humle. Har efter 4-5 dagar sen fört över ölen till nytt fat för klarning. Nackdelen är förutom all ölflyttning att det blir en del diskande på det här sättet.

Skulle det funka om man bara för över 7-8 liter till ett mindre fat och torrhumlar den skvätten?
Eller ännu hellre bara torrhumla 1-2liter kokt vatten som man sen tillför fatet med övertryck, får ju minska totalvolymen från början men det ser jag inte som ett problem. Skulle det funka kan jag torrhumla samtidigt med kallkraschen.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav skyking » lördag 2019-01-19 14:55

Varför vill du inte öppna fatet "i onödan"? Hur du än vrider på det så kommer ju humlen tillfälligt utsättas för syre (om du inte har en väldigt extrem procedur).

Kommer du ihåg den här tråden?
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Pilsnerkokaren » lördag 2019-01-19 16:03

Jag kan stryka "utan att jag öppnar fatet i onödan" och skriva " utan att öppna fatet" om du vill och att humlen utsätts för syre kvittar för mig, frågeställningen är om det skulle räcka att humla enbart en del av ölen eller om jag måste humla all öl, eller om det skulle gå att torrhumla vatten för att utvinna smakämnena och sen tillsätta det till fatet?
Man får nog fixa och dona med vattnet, humleoljorna (om det är det, har ingen aning) som är av intresse frigörs väl bäst vid 5,2 ph? Gissar dock friskt i detta också.
Eller så får man kanske göra en tinktur på humlepellets och sprit för att utvinna smakämnena? Får bli betydligt mindre volym då, det är folköl jag brygger.
Det är ju inte värre än att jag kan göra lite prover, lär nog bli varse om det fungerar eller ej rätt snabbt.

Om jag följer min vanliga procedur vid torrhumling trycks ölen över till humlingsfatet för att efter 4-5 dagar tryckas över till klarningsfatet. Hade gärna sluppit att göra detta.
Jag brukar inte öppna fat med öl i, har sällan någon anledning till att göra det. När väl jästen är tillsatt efter syresättningen öppnar jag fatet först när det är dags att diska det.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav skyking » måndag 2019-01-21 08:04

Såvitt jag kan se så bör torpedo-tekniken iaf ge samma resultat som torrhumling.

De andra metoderna du beskriver riskerar att ge andra resultat. Bortsett från att pH eventuellt kan inverka så kan torrhumling i mindre mängd göra att olika aromämnen blir mer mättade än andra och därmed kan balansen mellan dem bli annorlunda. Tinktur med sprit har liknande problem.

Därmed inte sagt att man får ett dåligt resultat, för det tror jag inte det blir. I apparent brist på någon som testat teknikerna innan så ser jag inte någon anledning för dig att inte testa själv. Dela gärna med dig av dina erfarenhet sen.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2019-01-21 16:31

Test utförs redan.
Just nu har jag 10gr humlepellets i en 0,5liters flaska med kranvatten, en första början.
En kanske intressant iakttagelse är att 75% av humleskröfset ligger på botten av flaskan medan resten flyter på ytan.
Denna humlesaft kommer att provsmakas, som den är och som tillsats i en neutral öl.

Lär återkomma med vad jag kommit fram till.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Djonk » måndag 2019-01-21 17:33

Är inte det normalt att det flyter en del när man använder lösa pellets? Har bara gjort det en gång men ser ungefär samma bild framför mig.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Bee » måndag 2019-01-21 18:40

Det kommer nog funka alldeles utmärkt.
Ser inga problem mer än möjlig oxidation pga hög humlekoncentration.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Pilsnerkokaren » måndag 2019-01-21 20:06

Djonk skrev:Är inte det normalt att det flyter en del när man använder lösa pellets? Har bara gjort det en gång men ser ungefär samma bild framför mig.


Det är det säkert, det är premiär för mig att använda pellets, har enbart användt kottar innan. Sen om det skulle vara bättre vet jag inte men nu hittade jag bara pellets så valet var enkelt.

Bee skrev:Det kommer nog funka alldeles utmärkt.
Ser inga problem mer än möjlig oxidation pga hög humlekoncentration.


Störst risk för oxidering är väl hanteringen vid filtrering av humlesaften, ska nog fundera kring ett filter som kan sitta i fatet/flaskan. Nu blir det filtrerat i ett kaffefilter, men då är det ju bara ett prov.
Är ingen stor förbrukare av humle, mycket torrhumle för mig är 50-60gr till 35liter öl :oops:
Knappast lönt om man frågar IPA-bryggare skulle jag gissa.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Djonk » måndag 2019-01-21 20:55

Föredrar kottar i påse, men pellets är ju billigare..:)
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Torrhumla vid sidan om.

Inläggav fredrik.stahl » måndag 2019-01-21 22:23

Om du inte kokade vattnet först och/eller har ett plastkärl som släpper in syre så kommer det bli oxidation när du blandar vattnet med ölen. Kranvatten har mycket syre i sig.

Sen kommer nog utbytet bli sämre eftersom det är så lite vatten. Och biotransformation o dyl blir det förstås inte i vatten. Men nåt måste det ju ge. Ser fram mot utvärderingen!
Användarvisningsbild
fredrik.stahl
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 652
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50
Ort: Frösön

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Pilsnerkokaren » tisdag 2019-01-22 00:10

Det är Corneliusfat eller flaska som gäller, lite beroende på hur liten mängd jag kan komma undan med, plast undviker jag helst.
Första testet är egentligen bara för att se vad det blir för utbyte, ju högre utbyte desto mindre öl/vatten kommer jag behöva humla.
Nästa steg blir nog att preparera en flaska med humle och mottrycksfylla med öl. Har inte löst det där med filtrering bara.

Får väl se hur det slutar, ska det slabbas för mycket kan det kvitta.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Pilsnerkokaren » torsdag 2019-01-24 12:54

Att torrhumla i vatten fungerar utmärkt ifråga om smak och lukt.
Möjligen kan det vara ett sämre utbyte men 10gr pellets i 0,5liter vatten gav mycket smak. Provade med en humle som heter melon (varför jag nu köpt den?) och jovisst, vattnet både luktar och smakar rejält med melon efter 3 dagars torrhumling. Spädde till motsvarande 50gr/35liter och det blir mer nyanser av smak och lukt, men den finns där fortfarande.
Då är det silning och hur jag ska undvika oxidering som är kvar att lösa.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Torrhumla vid sidan om.

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2019-02-03 13:59

Har nu torrhumlat 8 l öl i en vecka i ett Corneliusfat vid sidan om samtidigt som resterande öl (25-26 l) kallkraschas och tvångskarboneras.

Om det blivit bra har jag ingen aning om ännu och metoden har säkert ett namn, men fördelarna med att dela på torrhumling och kallkrasch uppväger nog arbetsinsatsen. Störst fördel för mig är nog att jag kan filtrera bort det värsta humlegojsen vid överföring och förhoppningsvis då få lite klarare öl.

Kommer att låta ölen stå några dagar så humlesmakerna fördelas i fatet men sen är det dags för flaskning och utvärdering.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster