(La Corne) Blonde

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

(La Corne) Blonde

Inläggav Djonk » torsdag 2018-04-12 20:14

Odlade upp bottensatsen i https://www.systembolaget.se/dryck/ol/la-corne-blonde-1300003 eftersom jag tyckte den var lättdrucken och trevlig.

Chansade på ett enkelt recept med 80% tysk pilsnermalt, 10% mörk vetemalt (40°EBC) och 10% strösocker tillsatt vid kräusen. Humlat med hersbrücker, 5g/l beräknat till ~25 IBU. OG: 1,061 ABV: 7%

Luktade likt originalet om förkulturen, men när jag smakade på ett prov efter 5 dagar var det inte ett dugg likt utan påminde starkt om Hoegaarden till min förvåning. Hade långsamt stegat upp från 16C till 20C men ökade då till 25C i hopp om att det skulle få lite mer karaktär. Antar att det lyckades, jäsningen satte också lite ny fart, men disktrasa var inte riktigt vad jag hoppats på :lol: FG 1,009.

Har bara gått 2 dagar sedan flaskning men som det känns nu blir det kanske första ölen jag vaskar. Lite spritig och extremt disig vid det här laget.

Kan det vara så att La Corne tillsätter annan jäst vid flaskningen? Hur pass snarlika är de olika belgiska stammarna, är det mitt recept som felar? Gör det stor skillnad med belgisk pilsnermalt? Några tips på andra flaskor som man kan odla upp för blonde/dubbel/trippel?

Har köpt D-180 men tänkte att det vore trevligt att göra en lyckad sats innan jag använder kandisirapen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: (La Corne) Blonde

Inläggav Judgecc » torsdag 2018-04-12 20:32

Djonk skrev:Odlade upp bottensatsen i https://www.systembolaget.se/dryck/ol/la-corne-blonde-1300003 eftersom jag tyckte den var lättdrucken och trevlig.

Chansade på ett enkelt recept med 80% tysk pilsnermalt, 10% mörk vetemalt (40°EBC) och 10% strösocker tillsatt vid kräusen. Humlat med hersbrücker, 5g/l beräknat till ~25 IBU. OG: 1,061 ABV: 7%

Luktade likt originalet om förkulturen, men när jag smakade på ett prov efter 5 dagar var det inte ett dugg likt utan påminde starkt om Hoegaarden till min förvåning. Hade långsamt stegat upp från 16C till 20C men ökade då till 25C i hopp om att det skulle få lite mer karaktär. Antar att det lyckades, jäsningen satte också lite ny fart, men disktrasa var inte riktigt vad jag hoppats på FG 1,009.

Har bara gått 2 dagar sedan flaskning men som det känns nu blir det kanske första ölen jag vaskar. Lite spritig och extremt disig vid det här laget.

Kan det vara så att La Corne tillsätter annan jäst vid flaskningen? Hur pass snarlika är de olika belgiska stammarna, är det mitt recept som felar? Gör det stor skillnad med belgisk pilsnermalt? Några tips på andra flaskor som man kan odla upp för blonde/dubbel/trippel?

Har köpt D-180 men tänkte att det vore trevligt att göra en lyckad sats innan jag använder kandisirapen.


Tjena.
Glaset är d bästa med dom ölen i min mening. Men dom duger.
Möjligtvis att dom använder vanlig kolsyre jäst, dock brukar dom vara väldigt duktiga på att flocka. Disig låter inte som sådan jäst.
Varför måste du odla upp jästen? Chimay, westmalle, la trappe, achouffe, westvleteren går att odla upp.
Men köp wlp 500,530,550 istället.
D180 e grymt bra.
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: (La Corne) Blonde

Inläggav Djonk » torsdag 2018-04-12 23:00

Hehe, har inte testat glaset men jag läste att de blev stämda för det.

Kan vara att det var en av de sista flaskorna jag flaskade (direkt från primär) kom jag på, lite osäker på disigheten. Kör maxi-biab och klämmer påsen, utan kallkrasch, protafloc och gelatin så har inte direkt bryggt något kristallklart än heller :wink:

Inget måste, men det är roligt och tillfredsställande om det lyckas. Hmm, kanske gör ett försök med La Trappe Dubbel (wlp530?) eller Chimay blå (wlp500?) innan jag kastar in handduken.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: (La Corne) Blonde

Inläggav Djonk » fredag 2018-04-13 09:20

Hittade en översikt på white labs hemsida angående likheter: https://www.whitelabs.com/sites/default ... hart_0.pdf
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: (La Corne) Blonde

Inläggav Judgecc » lördag 2018-04-14 00:52

Jaså? Stämda, berätta mer.
Denna är rätt tjäck.
http://www.mrmalty.com/yeast.htm
Användarvisningsbild
Judgecc
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1515
Blev medlem: torsdag 2014-06-26 11:56
Ort: Alingsås

Re: (La Corne) Blonde

Inläggav Djonk » söndag 2018-04-15 09:22

https://skrubbe.com/2013/03/29/david-mot-goliat/

Ja det var en trevlig lista, tack :D
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: (La Corne) Blonde

Inläggav ekstedt » söndag 2018-04-15 14:07

Angående receptet så skulle jag skippa strösockret nästa gång du brygger ett liknande öl. Tror inte originalet har något strösocker. Ditt öl ju betydligt starkare än originalet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: (La Corne) Blonde

Inläggav Djonk » tisdag 2018-04-24 21:13

Väntade mig inte så bra utjäsning så det blev starkare än tänkt :wink: skippa socker helt och hållet (eller byta sort?)

Var lite för snabb att döma ut resultatet, det jag upplevde som disktrasa först drar mer åt apelsinskal nu. Helt lyckat blev det inte, landar lite mellan en wit och en blond, men det blir lättare att tycka om utan andra förväntningar..
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 23 gäster

cron