Ytterligare en nybörjar SMaSH

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Manta » onsdag 2018-01-17 12:10

Nu har äntligen min nya gryta kommit så jag vill testa att göra min första helmaltssats. Jag har läst att SMaSH då är rekomenderat. Men känner mig lite osäker på mängder och OG...

Jag har tänkt mig att brygga ca 10 L ( ifall det inte blir så bra så gör det inte lika ont).

Jag har köpt 3kg MO och 100g Lemondrop. (har 100g citra ifall detta skulle vara en usel kombo? Eller riskerar det att bli tråkigt?)

Sen tänkte jag humla enligt följande:
15g - 60 min
15g -15 min
20g - 0 min
50g - torrhumling efter 1 vecka

Vad för OG bör man satsa på för att det skall bli ok?
Har jag rätt mängder malt och humle?



Sent from my iPad using Tapatalk
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav skyking » onsdag 2018-01-17 12:34

Har du bryggt med extrakt innan eller inte alls? När det gäller all-grain så är inte SMaSH så mycket enklare. Skillnaden är som skillnaden mellan att koka makaroner eller koka en blandning av makaroner och pastaskruvar. Jag håller alltså inte med om att SMaSH skulle vara särskilt rekommenderat att börja med.

Det man skall titta på är vilka tekniker som är involverat i receptet och hur avancerade dessa är. Det som skulle kunna tänkas vara komplicerande är torrhumlingen, men det är inte överdrivet komplicerat att göra.

När det gäller humlemängden så bör man ta hänsyn till alfasyramängden för att veta hur mycket man skall tillsätta vid 60min. Då kan man inte avgöra hur pass mycket beska den humlingen ger. Och utan att veta det är det också svårt att göra en bedömning om vilket OG som man behöver satsa på och därmed hur mycket malt man skall använda.

De övriga humlegivorna ser rimliga ut (dock skall jag inte uttala mig om mängden torrhumle).

Sen när det gäller hur mycket man skall brygga så är det så att i min värld så är det en hel bryggdag oavsett volym och det är den största investeringen jag gör i ölet - så blir det inte bra så gör det lika ont om det är 10L eller 20L. Blir det bra däremot gör det lite ont att det bara blev 10L (när man hade kunnat göra 20L).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav TobiasW » onsdag 2018-01-17 12:37

Jag slog in det i kalkylatorn på brewersfriend och med 60% effektivitet så får du ut en IPA (med aningen för lite bitterhet för att matcha stilen, byt ut 60-minutersigvan mot citra för att bmpa upp den till det godkända intervallet).
Jag har räknat på 65 graders mäskning i 60 min och Safale S-04 som jäst.

Men om du inte gillar tokbitterhet så kan ~30 IBU fortfarande vara ok.

Brewersfriend.com är gratis upp till fem recept och det går inte att a bort något, men det går att skriva om recepten helt, så för du bara dagbok på annat ställe så är det inget större hinder. Och för dagbok, det är bra att kunna gå tillbaka och titta på vad man har gjort och vad man kan lära sej av tidigare bryggningar.

Annars tycker jag att receptet ser intressant ut. Du får gärna berätta om hur det gick. Jag har bara använt lemondrop i en bryggd med jästen Belle Saison och där fick den inte skina på grund av jästprofilen.

Edit: Jag utgick från att Lemondrop håller ca 5% alfasyra, det kanske är helt fel...
TobiasW
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2017-04-03 10:07

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav SnALE » onsdag 2018-01-17 15:34

Jag håller med Skyking. Tiden man lägger ner vid bryggningen är värt minst 20L.

Ett tips från min sida är att brygga 20 liter och dela batchen efter koket. Vi brygger normalt 25 liter stamvört. Därefter exprimenterar vi.

Senaste batchen delade vi först i två jäskärl och jäste med olika jäst.
Då fick vi reda på hur olika jäst påverkar en i övrigt identisk öl.
Efter primärjäsningen tappade vi hälften från varje tunna på flaska och lät den andra halvan gå igenom en sekundärjäsning med torrhumling.
Då kan man jämföra hur samma öl blir med och utan torrhumling.

Vi har gjort samma sak med olika frukter, olika jästemperaturer, trycksatt vs primejäst etc.

Ofta blir alla goda och då har man fått 4 olika öl från samma vört. Ibland blir någon del dålig och då har man inte gjort 20 liter som går i vasken.
Senast redigerad av SnALE onsdag 2018-01-17 15:39, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SnALE
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: lördag 2017-09-09 16:35

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Manta » onsdag 2018-01-17 15:35

skyking skrev:Har du bryggt med extrakt innan eller inte alls? När det gäller all-grain så är inte SMaSH så mycket enklare. Skillnaden är som skillnaden mellan att koka makaroner eller koka en blandning av makaroner och pastaskruvar. Jag håller alltså inte med om att SMaSH skulle vara särskilt rekommenderat att börja med.

Det man skall titta på är vilka tekniker som är involverat i receptet och hur avancerade dessa är. Det som skulle kunna tänkas vara komplicerande är torrhumlingen, men det är inte överdrivet komplicerat att göra.

När det gäller humlemängden så bör man ta hänsyn till alfasyramängden för att veta hur mycket man skall tillsätta vid 60min. Då kan man inte avgöra hur pass mycket beska den humlingen ger. Och utan att veta det är det också svårt att göra en bedömning om vilket OG som man behöver satsa på och därmed hur mycket malt man skall använda.

De övriga humlegivorna ser rimliga ut (dock skall jag inte uttala mig om mängden torrhumle).

Sen när det gäller hur mycket man skall brygga så är det så att i min värld så är det en hel bryggdag oavsett volym och det är den största investeringen jag gör i ölet - så blir det inte bra så gör det lika ont om det är 10L eller 20L. Blir det bra däremot gör det lite ont att det bara blev 10L (när man hade kunnat göra 20L).


Jag har bara delmäskat innan men hoppas att jag skall kunna få ihop det. Passar dock på att fråga innan för att minska risken för tråkigt öl.

Alfasyra:
Lemondrop pellets: 6%
Citra pellets: 14%

Du har en poäng där… borde kanske göra en full sats iallafall.
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Manta » onsdag 2018-01-17 15:37

TobiasW skrev:Jag slog in det i kalkylatorn på brewersfriend och med 60% effektivitet så får du ut en IPA (med aningen för lite bitterhet för att matcha stilen, byt ut 60-minutersigvan mot citra för att bmpa upp den till det godkända intervallet).
Jag har räknat på 65 graders mäskning i 60 min och Safale S-04 som jäst.

Men om du inte gillar tokbitterhet så kan ~30 IBU fortfarande vara ok.

Brewersfriend.com är gratis upp till fem recept och det går inte att a bort något, men det går att skriva om recepten helt, så för du bara dagbok på annat ställe så är det inget större hinder. Och för dagbok, det är bra att kunna gå tillbaka och titta på vad man har gjort och vad man kan lära sej av tidigare bryggningar.

Annars tycker jag att receptet ser intressant ut. Du får gärna berätta om hur det gick. Jag har bara använt lemondrop i en bryggd med jästen Belle Saison och där fick den inte skina på grund av jästprofilen.

Edit: Jag utgick från att Lemondrop håller ca 5% alfasyra, det kanske är helt fel...


Okej, tack! Då får jag gå in där och se om jag kan få till det, en moderat bäska vill jag iallafall uppnå så lite citra får kanske komma med.


Sent from my iPad using Tapatalk
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Manta » onsdag 2018-01-17 16:01

så, nytt hummelschema efter konsultering av brewersfriend:

30g lemondrop 6%- 60 min
30g citra 11% -15 min
40g lemondrop - 0 min
100g lemondrop - torrhumling efter 1 vecka i 3 dagar

kan detta vara mer lämpligt?



Sent from my iPad using Tapatalk
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Manta » onsdag 2018-01-17 16:06

SnALE skrev:Jag håller med Skyking. Tiden man lägger ner vid bryggningen är värt minst 20L.

Ett tips från min sida är att brygga 20 liter och dela batchen efter koket. Vi brygger normalt 25 liter stamvört. Därefter exprimenterar vi.

Senaste batchen delade vi först i två jäskärl och jäste med olika jäst.
Då fick vi reda på hur olika jäst påverkar en i övrigt identisk öl.
Efter primärjäsningen tappade vi hälften från varje tunna på flaska och lät den andra halvan gå igenom en sekundärjäsning med torrhumling.
Då kan man jämföra hur samma öl blir med och utan torrhumling.

Vi har gjort samma sak med olika frukter, olika jästemperaturer, trycksatt vs primejäst etc.

Ofta blir alla goda och då har man fått 4 olika öl från samma vört. Ibland blir någon del dålig och då har man inte gjort 20 liter som går i vasken.


Ja det får bli 20 L, bara att hoppas på det bästa!

Sådant gediget experimenterande får dock vänta några batcher tills jag har lite bättre koll på läget. Nu är en batch itaget tillräckligt men det är något att se fram emot!


Sent from my iPad using Tapatalk
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-01-17 16:23

Ökar du inte på mängden malt lär du få en folköl.
3kg malt på 20liter vört blir 2,7-2,9% ABV (OG 1.028) om du har 70% effektivitet.
Inget fel i det, men siktar du på en starköl lär du bli besviken.

Fördelen med SMaSH är väl att man då har man möjlighet att lära sig vad olika malt och humle ger för smak.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Manta » onsdag 2018-01-17 16:51

Pilsnerkokaren skrev:Ökar du inte på mängden malt lär du få en folköl.
3kg malt på 20liter vört blir 2,7-2,9% ABV (OG 1.028) om du har 70% effektivitet.
Inget fel i det, men siktar du på en starköl lär du bli besviken.

Fördelen med SMaSH är väl att man då har man möjlighet att lära sig vad olika malt och humle ger för smak.


Ja självklart måste jag dubbla malten också, jag sprang och köpte 3kg till, 6kg malt borde väl vara ok? Lättöl vore väldans tråkigt...


Sent from my iPad using Tapatalk
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2018-01-17 21:46

Blir nog hur bra som helst.

Får nog vara lite motvallskäring och tycka att vill du lära dig så är det bättre med 2st bryggningar om 10liter än bara en på 20liter. Det är som sagt innan inte svårare att brygga 20liter istället för 10, men är syftet med bryggningen att lära sig och inte bara producera öl hade jag nog delat upp det på fler tillfällen.

Du vet bäst vad du vill ha ut av bryggningen så jag är säker på att du gör det som känns bäst för dig.

Lycka till
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Snow » onsdag 2018-01-17 23:07

Pilsnerkokaren skrev:Blir nog hur bra som helst.

Får nog vara lite motvallskäring och tycka att vill du lära dig så är det bättre med 2st bryggningar om 10liter än bara en på 20liter. Det är som sagt innan inte svårare att brygga 20liter istället för 10, men är syftet med bryggningen att lära sig och inte bara producera öl hade jag nog delat upp det på fler tillfällen.

Du vet bäst vad du vill ha ut av bryggningen så jag är säker på att du gör det som känns bäst för dig.

Lycka till


Och här kommer en motvallskäring till :mrgreen:
Tror dock oxå att det blir hur bra som helst, vilken jäst är tänkt?

Jag hade bryggt 20 liter två gånger, blir bärsen bra så kommer du vilja bjuda hej villt och då är tio liter slut innan nästa batch är färdig
:D
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Ytterligare en nybörjar SMaSH

Inläggav Manta » torsdag 2018-01-18 21:10

Snow skrev:[quote="Pilsnerkokaren"]Blir nog hur bra som helst.

Får nog vara lite motvallskäring och tycka att vill du lära dig så är det bättre med 2st bryggningar om 10liter än bara en på 20liter. Det är som sagt innan inte svårare att brygga 20liter istället för 10, men är syftet med bryggningen att lära sig och inte bara producera öl hade jag nog delat upp det på fler tillfällen.

Du vet bäst vad du vill ha ut av bryggningen så jag är säker på att du gör det som känns bäst för dig.

Lycka till


Och här kommer en motvallskäring till :mrgreen:
Tror dock oxå att det blir hur bra som helst, vilken jäst är tänkt?

Jag hade bryggt 20 liter två gånger, blir bärsen bra så kommer du vilja bjuda hej villt och då är tio liter slut innan nästa batch är färdig
:D[/quote]

Haha det är verklingen som de säger: ”ask 10 home brewers and...” !

Det är iofs skönt att veta att det alltid finns många ”rätt” ;)

Jag tänkte jäsa med safale s04 som någon rekommenderade lite längre upp, hade först tänkt använda us05 först men jag antar att s04 går bättre ihop med MO.


Sent from my iPad using Tapatalk
Manta
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: fredag 2018-01-12 13:20


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster

cron