Julöl - PomandAle

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Julöl - PomandAle

Inläggav Matzio86 » fredag 2017-10-06 11:36

Hej!
Ny på forumet och i hembryggningen.
Jag älskar att läsa och lära mig nya saker. För att sedan när jag har en viss kunskapsbas testa och se om jag reder ut det.
Jag har bryggt sådana färdiga kitt men tänkt se om jag lyckas designa ett eget öl.
Eftersom vi närmar oss en högtid så ska hade jag tänkt inspirera mig av den.
Brygga en julale som för tankarna mot pomander, julapelsin. Ingen aning om det kan vara trevligt eller inte.
Jag har några frågor jag tänkt höra om någon klok människa har bra svar på.
Min utrustning är väldigt spartansk och siktar mot ca 10 l färdigt.
Jag tänker mig ha mina ingredienser i sådana där påsar för att underlätta silning odyl för mig. Det har varit ganska bökigt.

Malt:
Pale ale-malt 80%, 2000 g
Pilsner-malt 16%, 400 g
Vetemalt 4%, 100 g

Låter det som en grund tro? Vetemalten har jag förstått det som att den hjälper till att bygga upp skummet med sina proteiner. När jag hällt upp ett öl vill jag gärna att skummet ska finnas kvar även efter jag skurit upp en potatis. Ska jag minska mängden tro och få större förhållande mellan malt och vätskemängd? Med detta siktar jag på ca 2,8 l/kg. Men måste kanske minska mängden malt för ökat förhållande?

Humle:
Mandarina Bavaria Kottar Alfasyra: 7-10%
10 g 60 min
15 g 20 min
25 g 10 min
50 g 0 min
Förstått det som att denna för smakerna åt apelsinhållet. Jag vill ha framtonad smak och inte för mycket beska. Funderar på om detta kanske ger för lite beska så att jag ska fördela om lite? Men å andra sidan gillar jag när öl inte är för besk.

Kryddor:
Sen behövs kryddor för att nå den är pomander känslan.
Detta är mitt största frågetecken. Kryddnejlikan... Jag försöker hitta erfarenheter om detta. Flera skriver att den lätt tar över. Någon använde 0,5 tsk malen till 20 l och det tog över. Någon använde 1 hel per liter och det gick knappt att dricka. Till 10 liter, 1 hel kanske?
Kanel känns juligt med så det är frågan om man ska ha med lite sådant. 1 tsk malen? 1 eller 2 stänger?
Jag känner mig osäker på att låta dem dra i sprit och sedan tillsätta spriten. Tycker det känns svårt för mig i nuläget. Tänker mig jag lägger i dem i vörtkoket när det är 5 min kvar.

Tillsatser:
Osäker på det här med att göra ölen klarare. Läst om att använda Irish Moss. Till det här då ca 4 g och tillsätta när det är 15 min kvar på koket. Ska man ta bort det innan jäsningen eller ska det vara kvar?

Jäst:
Tänker Fermentis Safale US-05. Någon annan rekommendation?
Jäsningen sker i källarförrådet. Den där håller sig temperaturen ganska stabilt på 18-19 grader.

Oj, det här blev mycket längre än vad jag föreställt mig från början.
Tack för synpunkter på förhand!
Matzio86
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2017-09-16 21:11
Ort: Oskarshamn

Re: Julöl - PomandAle

Inläggav simse » fredag 2017-10-06 13:36

Mitt tips är att skippa kryddorna. Jag och min kompis testade förra året. Han hade 1g nejlika, 2g lakritsrot och 2g kanelstänger och det smakade fan glögg. Kokade 5min i en 15 liters batch.

Har förstått att Mandarina Bavaria är ganska subtil så den är nog lätt att överskugga med kryddor.

Tanken med Irish Moss är att den ska hjälpa proteiner att flokulera och lägga sig på botten efter kok så den låter du bara koka i 15 min och vara kvar. Gissar att den lägger sig med trubben på botten. Använder själv Whirlfloc.

Mangrove Jacks M44 gillar jag så den kan jag rekomendera.
simse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2016-07-12 13:43
Ort: Stavanger

Re: Julöl - PomandAle

Inläggav Snow » fredag 2017-10-06 16:26

Å jag gjorde denna förra året och den blev "askalas" fick stående ovationer vart än den serverades.
Kanel, Kryddnejlika och Pomeransskal, samt russin.
Bilagor
julish.JPG
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: Julöl - PomandAle

Inläggav simse » söndag 2017-10-08 14:58

Okej jag kanske inte ska avskriva kryddor efter ett försök men blev lite avskräckt förra året :lol:
Jag gjorde själv en variant med apelsinskal, kryddnejlika och stjärnanis men valde att ha i ekflis (för mycket och för länge) så den smakade bara ek tyvärr.
simse
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: tisdag 2016-07-12 13:43
Ort: Stavanger

Re: Julöl - PomandAle

Inläggav Matzio86 » söndag 2017-10-08 17:30

Hej!
Tack så mycket för er input!
Då vet jag hur jag ska tänka med Irish Moss. Eftersom jag gör liten sats tror jag det är lättast att använda Irish Moss då den inte är så koncentrerad, lättare att mäta upp för mig. Men jag kan ju tänka fel där i och för sig.
Får fundera på hur jag ska göra med kryddorna då. Ser ut som att jag ungefär kan ungefär halvera din mängd om jag ska prova. Köra säkert utan eller "go wild n' crazy" och hålla tummarna på att det blir fint. Man kanske ska experimentera, då lär man sig.

En glöggöl. Det låter både skrämmande och spännande. Finns ju "Ölcider". Tycker i alla fall det känns som det, de här äppelölen och allt vad det är.
Kanske Münchnermalt med lite karamell malt för mörkare färg och vetemalt för skummet.
Hummlas med Northdown.
Där har vi nog en fin grund till en mörk mustig julöl, tror jag i alla fall. Mörk, brödig som för tankarna mot granskogen. I med glöggkryddorna som några kanelstänger, några kryddnejlika och kardemumma kärnor.
Sen har man nog något som ratas av de flesta ;)
Matzio86
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 2
Blev medlem: lördag 2017-09-16 21:11
Ort: Oskarshamn


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 26 gäster

cron