APA med amarillo/mosaic

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

APA med amarillo/mosaic

Inläggav Pedda _P » fredag 2017-09-29 13:14

Hej,

Bygger mitt första helt egna recept och skulle gärna få lite feedback om jag har tänkt helt fel. Min tanke är att jag vill ha lite karamelltouch och lite färg, då jag tycker det går fint med årstiden, men det ska ju inte störa ut humledominansen för mycket.

45% Pale malt
45% Pilsnermalt
7% Crystal 120 L
4% Vetemalt

Beersmith ger 28,2EBC och 5,7ABV, 60 IBU

Humling sker med 50% amarillo, 25%mosaic och 25 % som jag inte riktigt bestämt, jag lutar åt cascade eller simcoe, är cascaden för lik amarillo för att det ska bli bra?

@60: 10/5/5 g
@10: 40/20/20
@0: 50/25/25

torrhumling 7 dgr: 50/25/25

Är något helt åt skogen? Allt är ju smaksaker förstås men är någon kombination olämplig?

Funkar cascade eller bör jag välja simcoe istället?
Pedda _P
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-08-18 10:42

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav Pedda _P » fredag 2017-09-29 13:27

Kan tillägga att jag räknar på 19 L batch.
Pedda _P
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-08-18 10:42

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav Pedda _P » fredag 2017-09-29 13:33

Kan också tillägg att jag helst vill använda cascade, men är rädd att det blir för dominant med så mycket amarillo, läste att de är väldigt lika, även om jag inte tyckt det när jag doftat på dem var för sig. En variant kunde annars vara en tredjedel vardera av amarillo/cascade/mosaic. Jag vill då vara tydlig med att jag eftersträvar mycket amarillo.
Pedda _P
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-08-18 10:42

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav seasteel » fredag 2017-09-29 14:30

Smaken är ju som bekant....

Men jag tycker att Amarillo och Cascade är en klockren combo i en APA. Visst påminner de om varandra men i mitt tycker kompletterar de varandra mycket bra! OM du sedan väljer köra lika mängder Amarillo och Cascade eller mer av den ena är bara personlig preferens. Både Amarillo och Cascade ger fin smak på en APA. Gillar du Amarillo så fläskar du på med den.

Men varför köra alla tre humlesorter vid 60min? 60-givan är ju mest för beska?

//lasse
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav Pedda _P » fredag 2017-09-29 14:44

Tack

Och BRA FRÅGA! Svaret är förmodligen orutin. Jag inbillar mig att man minskar risken för obalans om man kör samma förhållanden rakt igenom, men har nog tvivlat ganska mycket på den tanken själv också om jag ska vara ärlig. Inköpen blir lite mer effektiva om man har samma förhållanden också. Tidigare har jag bryggt utan 60-min och "Bittergivan" har då legat på 20 min (men varit dubbelt så stor), och då har jag haft samma förhållanden i alla givor, men det var ju också en helt annan öl.

Blir det bättre om man bara kör en bitterhumle eller är det mest för att undvika onödigt meck? Jag såg nu att amarillon enligt BS klassas som aromhumle, medan de andra två går för båda. Vad är ditt förslag till bittergivan?
Pedda _P
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-08-18 10:42

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav STMF » fredag 2017-09-29 15:30

Jag tycker att det ser bra ut, jag hade både kunnat tänka mig att brygga och dricka den.
Precis som du skriver är det mesta en smaksak. Hade jag satt ihop ett liknande recept hade jag antagligen använt en ren högalfahumle som bitterhumle. Endast av två en anledning; lite mindre mängd humle.

Men, är det var du har och vill använda jämna mängder, kör på!
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav Snow » fredag 2017-09-29 23:37

Ser ut som en mkt bra APA, kolla lite på Oppigårds APOR, där har du ofta Amarillon och Cascade i combo.

Om du vill lägga till en till humle skulle jag ta Centennial, den är bra i kombo med dom andra två.
Jag använder oftast den som bittergiva oxå nästan oavsett öltyp....
Snow
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 590
Blev medlem: söndag 2016-02-21 20:25
Ort: Tyresö

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav seasteel » lördag 2017-09-30 15:44

Pedda _P skrev:Blir det bättre om man bara kör en bitterhumle eller är det mest för att undvika onödigt meck? Jag såg nu att amarillon enligt BS klassas som aromhumle, medan de andra två går för båda. Vad är ditt förslag till bittergivan?


Nej, det blir inte bättre (och antagligen inte sämre heller :) ), men eftersom bitterhumlen i princip bara ska ge beska och inte bidrar men annan smak så spelar det ingen större roll vilken bitterhumle som används och då är det bättre att lägga pengarna på en högalfasort. Jag kör Magnum som bitterhumle i alla öl, oavsett vilken typ som bryggs. Av ingen annan anledning än att det är enklast att alltid ha bara en bitterhumle hemma.

Men nu är det å andra sidan så att det finns inga egentliga rätt eller fel i ölbryggande, bara massor av personliga preferenser och tyckande. Så testa gärna allt du är nyfiken på och utvärdera resultatet. Nästa gång du brygger samma recept så ändrar du en parameter och utvärderar igen.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav Bee » söndag 2017-10-01 01:12

seasteel skrev:
Nej, det blir inte bättre (och antagligen inte sämre heller :) ), men eftersom bitterhumlen i princip bara ska ge beska och inte bidrar men annan smak så spelar det ingen större roll vilken bitterhumle som används och då är det bättre att lägga pengarna på en högalfasort.

Sanning med modifikation... Jag brygger ofta samma recept.
T ex, det är en väldig skillnad på öl som har Olicana och Amarillo som bitterhumle. Fast de i övrigt är identiska. Ölet med olicana är betydligt fruktigare och drar åt tropiska frukter medans Amarillo versionen har blodapelsin, grapefrukt och tall som primära dofter/smaker.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav seasteel » söndag 2017-10-01 11:19

Bee skrev: Sanning med modifikation... Jag brygger ofta samma recept.
T ex, det är en väldig skillnad på öl som har Olicana och Amarillo som bitterhumle. Fast de i övrigt är identiska. Ölet med olicana är betydligt fruktigare och drar åt tropiska frukter medans Amarillo versionen har blodapelsin, grapefrukt och tall som primära dofter/smaker.


Där ser man. Jag måste erkänna att jag inte har gjort några egna tester på området utan utgått från brygg-wikin och alla otaliga foruminlägg som säger att efter 60 minuter är det i princip endast beskan kvar och alla andra smaker har kokat bort.
seasteel
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 253
Blev medlem: torsdag 2013-11-07 13:39

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav Bee » söndag 2017-10-01 11:31

Det är sant, men som jag skrev, det är en sanning med modifikation. Jag använder också det som en tumregel, men man kan märka skillnad mellan olika sorter.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav Pedda _P » måndag 2017-10-02 13:19

Tack för kommentarerna. Bryggningen blev av igår, och när allt är klart ligger den bra i det lite lägre intervallet för Beersmiths "Brown IPA". Kanske hamnade jag på lite för låg beska (46,1 IBU, 0,756 IBU/OG) så det kan bli till att öka på nästa gång, och då är nog dedikerad bitterhumle en bra idé. Men vi får väl se hur den smakar först, jag föredrar personligen inte heller alltför dominant beska.
Pedda _P
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-08-18 10:42

Re: APA med amarillo/mosaic

Inläggav Pedda _P » söndag 2017-10-15 23:18

Nu är den testad och den blev för jävla bra. Dubblade visserligen torrhumlemängden men körde bara 4 dagar. En perfekt öl att sitta och suga på i höstrusket. Om något ska ändras så är det, som misstänkt, att öka beskan något.
Pedda _P
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-08-18 10:42


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster