Första bryggningen! Recepthjälp

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Kanontompa » torsdag 2017-03-30 12:18

Hej,

Jag ska nu till att göra min första öl någonsin med BIAB metoden. Tidigare har jag vart bestämd på att börja med en Lager, men eftersom jag inte kommer ha tillgång till kyl förs i Maj och suget att komma igång är för stort tänkte jag börja ganska simpelt ändå :D Jag har egentligen ingen speciell koll på varför jag gjort som jag gjort utan gått mest på känn, därför uppskattas feedback på detta :P

Malt: Pale Ale malt 88%, Carapale 12%
Humle: Amarillo 10g 60min, Amarillo 20g 20min, Amarillo 20g 0 min
Jäst: US-05

IBU: 49
OG: 1,056
FG: 1,014

Aa det var nog det, som sagt, har ingen vidare koll på vad jag gjort :lol: men det känns bra. Vad tror ni?
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Kanontompa » torsdag 2017-03-30 12:37

Mäskar i ca 67 grader i 60 min?
Kokar i 60 min?
Jäser i ca 14 dagar runt 20 grader, tappar på flaska och låter stå i ca 14 dagar till?
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav skyking » torsdag 2017-03-30 14:19

Det framgår inte hur stor sats du brygger.

Med tanke på att du faktiskt tänker brygga så kan det vara läge att räkna ut faktiska mängder på malten, spontant verkar sammansättningen av malt vara inom ramarna.

När det gäller humlen så slår det mig att du har rätt liten humle-giva, 10g med 10% ger 100cg vilket blir ungefär 250IBU*L - skall du få 50IBU räcker det med andra ord bara till runt 5L, är det vad du har tänkt dig i satsstorlek? Annars ser det väl OK ut även där.

Sen när det gäller tappning på flaska skall man inte glömma att tillsätta primingsocker.

Sen skall man ha klart för sig att man vid första bryggden har väldigt svårt att pricka rätt. Mycket är att man får pröva sig fram tills man hittar rätt. Du kommer med andra ord få annan OG än 1,056, annan FG än 1,014 (det kommer dessutom troligen vara annat än 75% skenbar utjäsning), du kommer troligen också få annat än 49 IBU (inte för att du kan mäta det, men du kan ju uppskatta det smakmässigt). Det man gör är att tar med sig erfarenheterna till nästa bryggd och då träffar man förhoppningsvis mer rätt i sina intentioner.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Kanontompa » torsdag 2017-03-30 15:03

Ja precis, jag har tänkt göra OG och FG test för att se vart jag hamnar. Har använt mig av programmet Brewtarget där målet är att få 10 liter färdig öl på ett ungefär.
Det programmet säger att jag ska ha en startnivå på ca 15 Liter. Tänkte tillsätta primingen i en annan jäshink och föra över ölen till den med hjälp av jäskranen och en slang, sedan röra om och fylla flaskorna med hjälp av en hävert.
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav skyking » torsdag 2017-03-30 15:48

Jag får erkänna att jag nog räknade lite fel innan. Jag räknade inte med bidraget från smakhumlet - då blir det lite mer rimligt som en 10L-sats...
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Kanontompa » torsdag 2017-03-30 16:36

skyking skrev:Jag får erkänna att jag nog räknade lite fel innan. Jag räknade inte med bidraget från smakhumlet - då blir det lite mer rimligt som en 10L-sats...


aa okej jag har dålig koll :) Men tror du att receptet funkar? något du hade justerat med hjälp av dessa ingredienser? Tack för all input du givit det senaste dagarna :D
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Chabo » torsdag 2017-03-30 23:18

JAG gjorde misstaget i min uppstart att jag va så ivrig att göra egna recept, så när ölet inte blev bra då hade jag dålig koll på om det va mitt recept eller min teknik som fejla....
Så inget ont alls om ditt recept...
Jag har nu bryggt ett gäng kloner mm o slipat på tekniken.




Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
Chabo
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2015-10-28 23:21
Ort: Göteborg

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Kanontompa » fredag 2017-03-31 11:22

Chabo skrev:JAG gjorde misstaget i min uppstart att jag va så ivrig att göra egna recept, så när ölet inte blev bra då hade jag dålig koll på om det va mitt recept eller min teknik som fejla....
Så inget ont alls om ditt recept...
Jag har nu bryggt ett gäng kloner mm o slipat på tekniken.




Skickat från min iPhone med Tapatalk


haha får se om jag lyckas med samma misstag :roll: Jag gör ett försök iaf
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Kanontompa » onsdag 2017-04-05 11:50

Bryggningen gick bra och det var förbannat roligt :) Hoppas jag lyckades hålla det tillräckligt rent bara, återstår att se. Fått ytterligare en fråga under tidens gång, det puttrar på fint nu i ca 21-22 grader. När det gått 14 dagar kommer jag vara på semester så kommer inte ha möjlighet att tappa upp på flaska då. Jag sticker när det har jäst i 12 dagar, kommer hem när det jäst i 20 dagar. Finns det något sätt att veta när jäsningen bör vara helt färdig och redo att tappas upp? Är detta då det slutat bubbla helt?
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav skyking » onsdag 2017-04-05 12:52

Det slutar inte bubbla helt, iaf inte inom överskådlig tid - det kommer alltid en bubbla då och då. Det är sällan något problem med att vänta ett någon eller några veckor med att tappa upp. Det enda riktiga felet man kan göra är att tappa upp på flaska för tidigt innan det jäst klart, då kommer man ju få kolsyra både från tillsatt socker för kolsyrejäsning och en okänd mängd icke förjäst socker från vörten.

Du kan gott vänta med att tappa upp tills du kommer tillbaks.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-04-05 12:56

Efter 12 dagar med US-05 är det garanterat färdigt för upptappning. Jag brukar normalt sett tappa på flaska efter 10 dagar med den jästen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Drake » onsdag 2017-04-05 13:44

ekstedt skrev:Efter 12 dagar med US-05 är det garanterat färdigt för upptappning. Jag brukar normalt sett tappa på flaska efter 10 dagar med den jästen.


+1 på den.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Kanontompa » onsdag 2017-04-05 13:48

ekstedt skrev:Efter 12 dagar med US-05 är det garanterat färdigt för upptappning. Jag brukar normalt sett tappa på flaska efter 10 dagar med den jästen.


Okej så då borde 12 dagar vara lugnt då även om alkoholstyrkan förväntas bli ca 6%? Det finns inget sätt att säkerställa att jäsningen är färdig? :)
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav ekstedt » onsdag 2017-04-05 14:12

Kanontompa skrev:Okej så då borde 12 dagar vara lugnt då även om alkoholstyrkan förväntas bli ca 6%? Det finns inget sätt att säkerställa att jäsningen är färdig? :)


Jag har jäst betydligt starkare öl än så (drygt 9 %) på 10 dagar med US-05, 6 % är ingenting i sammanhanget.

Vill man säkerställa att jäsningen är färdig är den gängse metoden annars att kolla SG med några dagars mellanrum. Om det inte har förändrats har man uppnått FG och jäsningen är färdig.

Detta lär man uppnå med US-05 på 4-6 dagar, sedan skadar det inte att ha några dagar till som marginal, låta jästen lägga sig på botten och reducera lite biprodukter.

Med lite erfarenhet lär man sig hur jästen beter sig och kan skippa alla dessa SG-mätningar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Första bryggningen! Recepthjälp

Inläggav Kanontompa » onsdag 2017-04-05 18:32

Toppen, låter med andra ord som jag kan vara rätt säker på att 12 dagar är mer än nog. Tack
Kanontompa
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 19
Blev medlem: tisdag 2017-03-28 15:16

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster