Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav natanaelolander » måndag 2016-11-21 19:24

Hej!
Detta är mitt första inlägg i forumet och jag söker er med erfarenhet av att brygga champagneliknande öl. Jag har förstått att det inte alltid blir jättebra men är väldigt sugen på att testa!

Efter en del googling har jag förstått som att man i princip kan använda vilken bas (malt och humle) man vill och gillar. Och självklart ska man ha champagnejäst. Det vanligaste problemet som jag förstått det är att få champagnejästen att jäsa ordentligt eftersom den är bättre på att äta socker från druva än från spannmål. Utifrån detta resonemang har jag följande idé som jag vill ha lite feedback på från er med erfarenhet. Förebilden är favoritstilen Saison och jag efterfrågar smaker som friskhet, fruktighet, citrus osv. och ett härligt skum (Därav pilsnermalt och havregryn).

Volym: 19 liter
IBU: 29
Est OG: 1064
Alkohol: 6,3%

3,6 kg Pilsnermalt
0,7kg Havregryn
0,5 kg Vetemalt
0,2 kg Belgisk munich malt

10 g Amarillo 70 min
10 g Amarillo 55 min
20 g Simcoe 5 min
15 g Simcoe 0 min

Jäst: Champagne jäst WLP715


Vad skulle hända om jag också tillsatte någon form av druvjuice? Det hade dels ökat alkoholstyrkan och på så vis efterliknat champagne och kanske också gjort att champagnejästen får det enklare att jäsa.

Vad tror ni om alla dessa tankar?
natanaelolander
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2016-11-21 18:27

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav Hugo » måndag 2016-11-21 19:35

Champagnejästen jäser ut druvjuicen men kommer ha lika svårt att jäsa ut sockret från malten. Nån annan kanske kan svara på om mäsktempen kan påverka utjäsningen. Annars kanske man kan jobba med 2 jästsorter. 1 som jäser ut bra och därefter tillsätta champagnejösten - vet dock inte hur påtagligt smakbidrag man skulle få från detta. Gör en splitbatch och testa lite olika?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav ekstedt » måndag 2016-11-21 20:11

Att tillsätta champagnejäst efter en annan jäst är ingen poäng då det inte kommer finnas något kvar att äta. Man kan i och för sig tillsätta enkla sockerarter samtidigt med champagnejästen, men frågan är hur mycket karaktär man får från jästen. Jag skulle rekommendera att köra på enbart champagnejäst och acceptera att det blir en viss restsötma. Med 5 kg malt + strösocker upp till önskat OG kommer du få en högst måttlig restsötma. Druvjuice kan funka också, men då kan det vara läge att pastörisera.

Humlesorten nelson sauvin ger om inte champagnekaraktär så i alla fall vitviignon blanc). nskaraktär (sauv
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav natanaelolander » måndag 2016-11-21 20:43

ekstedt skrev:Att tillsätta champagnejäst efter en annan jäst är ingen poäng då det inte kommer finnas något kvar att äta. Man kan i och för sig tillsätta enkla sockerarter samtidigt med champagnejästen, men frågan är hur mycket karaktär man får från jästen. Jag skulle rekommendera att köra på enbart champagnejäst och acceptera att det blir en viss restsötma. Med 5 kg malt + strösocker upp till önskat OG kommer du få en högst måttlig restsötma. Druvjuice kan funka också, men då kan det vara läge att pastörisera.

Humlesorten nelson sauvin ger om inte champagnekaraktär så i alla fall vitviignon blanc). nskaraktär (sauv


Låter vettigt. Menar du pastörisering av druvjuicen innan jag tillsätter den i jäskärlet?

Har du ngt förslag på någon juice och mängd?
natanaelolander
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2016-11-21 18:27

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav Weinkeller » måndag 2016-11-21 21:07

Jag ställer mig frågande till likheten med champagne och en restsöt öl på ~6%.
Du bör väl satsa på något som liknar en ljus stark belgare med extremt hög men ren utjäsning? Tex Super High Gravity jästen på låg temp med bara pilsnermalt och 30-40% socker/druvjuice. OG över 1.100 och beskan på ~10-30 IBU. Nelson som tipsats om ovan är klockren. Lägg allt vid 10-15min.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav ekstedt » måndag 2016-11-21 22:25

natanaelolander skrev:Låter vettigt. Menar du pastörisering av druvjuicen innan jag tillsätter den i jäskärlet?

Har du ngt förslag på någon juice och mängd?


Just så, man vet inte riktigt vad druvmusten innehåller för mikroorganismer, och med tanke på hur mycket ojästa sockerarter du kan ha kvar så är det säkrast. Kanske är musten svavlad, men det är svårt att veta. Kolla så att inte musten innehåller för mycket konserveringsmedel (kan vara svårt att veta faktiskt) då det kan ställa till det för jäsningen. Det hänger ju även ihop med mängder. Jag har testat att ha i färdigjäst vin i en tripel-liknande sak jäst med vitvinsjäst, och då använde jag 1,5 l titt totalt drygt 20 l.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2015 ... nbars.html

Faktum är att färdigt vin nog är bättre om du inte kan få tag på högkvalitativ must.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav ekstedt » måndag 2016-11-21 22:27

Weinkeller skrev:Jag ställer mig frågande till likheten med champagne och en restsöt öl på ~6%.
Du bör väl satsa på något som liknar en ljus stark belgare med extremt hög men ren utjäsning? Tex Super High Gravity jästen på låg temp med bara pilsnermalt och 30-40% socker/druvjuice. OG över 1.100 och beskan på ~10-30 IBU. Nelson som tipsats om ovan är klockren. Lägg allt vid 10-15min.


Det finns ju halvtorr champagne. Visst är den dåliga utjäsningen en bummer, men jag tycker ändå champagnejästen bidrar med rätt trevliga fenoler och estrar så att det är värt att pröva. Så himla sött blir det faktiskt inte.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav J Andersson » måndag 2016-11-21 23:16

Jag bryggde en liknande öl förra året med nelson sauvin och champagnejäst som blev väldigt lyckad och absolut inte söt. Jag lyckades nå 80% skenbar utjäsning, så att champagnejästen skulle vara så dålig på att käka maltos verkar vara lite överdrivet. Jag försökte dock ge den en så lättjäst vört som möjligt genom att mäska på 63 grader i 90 minuter och ha 7% socker i maltnotan, vilket nog kan vara att rekommendera.

Men som sagt förvänta dig inte att det på något sätt blir likt en champagne, utan snarare som en belgisk blond med lite mildare esterprofil och modern humle på toppen.
Användarvisningsbild
J Andersson
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 59
Blev medlem: söndag 2014-08-03 01:20
Ort: Uppsala

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav ekstedt » måndag 2016-11-21 23:29

J Andersson skrev:Jag bryggde en liknande öl förra året med nelson sauvin och champagnejäst som blev väldigt lyckad och absolut inte söt. Jag lyckades nå 80% skenbar utjäsning, så att champagnejästen skulle vara så dålig på att käka maltos verkar vara lite överdrivet. Jag försökte dock ge den en så lättjäst vört som möjligt genom att mäska på 63 grader i 90 minuter och ha 7% socker i maltnotan, vilket nog kan vara att rekommendera.

Men som sagt förvänta dig inte att det på något sätt blir likt en champagne, utan snarare som en belgisk blond med lite mildare esterprofil och modern humle på toppen.


Det är ingen (åtminstone här i tråden) som har påstått att champagnejäst skulle vara dålig på att äta maltos. Det är maltotrios som är problemet vilket utgör ungefär 10 % av sockerarterna från en mäskning. Du kan säkert få 80 % utjäsning med låg mäsktemperatur och 7 % sackaros, men problemet med ojäst maltotrios kvarstår.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav ekstedt » måndag 2016-11-21 23:33

Här har vi en trippel jag bryggde med EC 1118:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... mpaol.html

Den hade mer än 80 % skenbar utjäsning men var ändå relativt söt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav natanaelolander » tisdag 2016-11-22 12:14

Tack för all input! Det verkar ju ändå som att ni är några som har lyckats så kommer nog utgå från ett belgian blond recept och använda mig av champagnejäst

ekstedt skrev:Här har vi en trippel jag bryggde med EC 1118:

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2013 ... mpaol.html

Den hade mer än 80 % skenbar utjäsning men var ändå relativt söt.


Har varit inne och läst om dina projekt på din blogg, mkt bra läsning! Kommer nog satsa på ett recept med pilsnermalt och socker och sikta på ett riktigt högt OG. Splittar nog satsen och kör den ena med champagnejäst och den andra med EC 1118.
natanaelolander
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: måndag 2016-11-21 18:27

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav ekstedt » tisdag 2016-11-22 13:08

natanaelolander skrev:Tack för all input! Det verkar ju ändå som att ni är några som har lyckats så kommer nog utgå från ett belgian blond recept och använda mig av champagnejäst

Har varit inne och läst om dina projekt på din blogg, mkt bra läsning! Kommer nog satsa på ett recept med pilsnermalt och socker och sikta på ett riktigt högt OG. Splittar nog satsen och kör den ena med champagnejäst och den andra med EC 1118.


Bara för att klargöra så är EC 1118 också en champagnejäst.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav Humlegatan » söndag 2016-11-27 01:06

natanaelolander skrev:Hej!
Detta är mitt första inlägg i forumet och jag söker er med erfarenhet av att brygga champagneliknande öl. Jag har förstått att det inte alltid blir jättebra men är väldigt sugen på att testa!

Efter en del googling har jag förstått som att man i princip kan använda vilken bas (malt och humle) man vill och gillar. Och självklart ska man ha champagnejäst. Det vanligaste problemet som jag förstått det är att få champagnejästen att jäsa ordentligt eftersom den är bättre på att äta socker från druva än från spannmål. Utifrån detta resonemang har jag följande idé som jag vill ha lite feedback på från er med erfarenhet. Förebilden är favoritstilen Saison och jag efterfrågar smaker som friskhet, fruktighet, citrus osv. och ett härligt skum (Därav pilsnermalt och havregryn).

Volym: 19 liter
IBU: 29
Est OG: 1064
Alkohol: 6,3%

3,6 kg Pilsnermalt
0,7kg Havregryn
0,5 kg Vetemalt
0,2 kg Belgisk munich malt

10 g Amarillo 70 min
10 g Amarillo 55 min
20 g Simcoe 5 min
15 g Simcoe 0 min

Jäst: Champagne jäst WLP715


Vad skulle hända om jag också tillsatte någon form av druvjuice? Det hade dels ökat alkoholstyrkan och på så vis efterliknat champagne och kanske också gjort att champagnejästen får det enklare att jäsa.

Vad tror ni om alla dessa tankar?



Jag antar att du har provat Mikkellers Nelson Sauvignon? Låter som att du är ute efter något liknande. Håller med alla ovan om Nelson Sauvin-humlen. Den är fantastisk för torrare sorter. Kan kanske vara trevligt med lite ek i också?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Humlegatan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 80
Blev medlem: onsdag 2016-10-26 20:51
Ort: Luleå

Re: Erfarenheter från Champagneöl efterfrågas!

Inläggav Glugg » söndag 2016-11-27 09:41

Bra trådfråga och bra info från övriga som jag gärna refererar till i framtiden.

Det enda jag reagerade på är ambitionen att optimera receptet för skum, ihop med en (förutsätter jag) extra hög kolsyrehalt i champagnen. Det blir väl för mycket?

Champagneskum bubblar ju upp vid upphällning för att sedan direkt dö ut. Jag inbillar mig att du får mer än tillräckligt utan att ens försöka, även om du vill ha mer än champagne ger.
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 63 gäster