Belgisk IPA

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Belgisk IPA

Inläggav thella » onsdag 2016-11-09 23:17

Funderar på att brygga en belgisk IPA men är lite osäker på själva humlingen. Mixa europeisk och amerikanskt humle kanske, men känns som att den amerikanska lätt tar över? Vill ha både belgiska jästsmaken och en touch av fräschhet från humlen. Stark och besk är väl också att föredra.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
thella
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 261
Blev medlem: måndag 2015-03-23 19:42

Re: Belgisk IPA

Inläggav Perwaste » fredag 2016-11-11 17:31

Jag gjorde ett litet experiment som inte är riktigt avsmakat ännu, ta detta som inspiration eller som avskräckande exempel :D

500 g Wienermalt
4,8 kr Pale Ale, Weyerman

17 g 14% Galaxy 60 min
20 g 14% Galaxy 5 min
30 g 14% Galaxy 0 min
30 g 11,8% Mosaic 0 min

70 g 11,8% Mosaic torrhumling

Wyeast 3942 Belgian Wheat

Jag fick ett OG på 58, och ett FG på 08
Den teoretiska 29 IBU
Det blev 22 liter på detta.

Smaken då? Jag har såklart inte kunnat hålla mig, utan smakade på det direkt genom att ta en slatt i min Sodastream. Det jag var ute efter var det riktigt fruktiga, men ville ändå inte ha det för sött. Det blev inte för sött, och det verkar kunna bli just en riktig fruktbomb.

I ditt fall skulle du väl i så fall kasta i en mycket större 60-giva för att klättra lite högre på IBU.

Nu är det ju så att den här flaskade jag för bara en dryg vecka sedan, så jag måste försöka hålla mig lite till innan jag ger mig på den igen.

Nu kommer vi ju till din frågeställning, vill man ha en blandning av europeisk och amerikansk humle eller inte? Det skulle väl vara att byta Galaxy mot Saaz i så fall?

Meddela gärna vidare vad du gör, jag är intresserad av den korsningen, så som jag korsat lite i det här fallet.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster

cron