Vår första lager - tips/feeback

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ekstedt » måndag 2016-12-19 20:22

Pilsnerkokaren skrev:Det kan också vara så att det bara finns för mycket kolsyra i ölen, det behöver inte tvunget vara gusher.


En gusher innebär just det som beskrivs, att ölen sticker ur flaskan vid öppning. Kan bero på överskott av kolsyra (av olika orsaker) och/eller för mycket små partiklar i flaskan (av olika orsaker) som agerar nukleationspunkter åt bubblorna.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav bogani » måndag 2016-12-19 21:00

ekstedt skrev:En gusher innebär just det som beskrivs, att ölen sticker ur flaskan vid öppning. Kan bero på överskott av kolsyra (av olika orsaker) och/eller för mycket små partiklar i flaskan (av olika orsaker) som agerar nukleationspunkter åt bubblorna.


Jag brukar prima med 6-7 gram socker per liter öl när jag jäst i rumstemp.

Just denna öl primade jag med 5 gram socker per liter enligt en priming calculator. På detta har jag faktiskt en följdfråga, när kalkylatorn ber en ange temperatur, anger man temperaturen på ölen precis när den flaskas? Jag har läst lite olika om vilken temperatur som menas?
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ekstedt » måndag 2016-12-19 21:18

bogani skrev:
Jag brukar prima med 6-7 gram socker per liter öl när jag jäst i rumstemp.

Just denna öl primade jag med 5 gram socker per liter enligt en priming calculator. På detta har jag faktiskt en följdfråga, när kalkylatorn ber en ange temperatur, anger man temperaturen på ölen precis när den flaskas? Jag har läst lite olika om vilken temperatur som menas?


Något förenklat är det högsta temperatur efter fullbordad jäsning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav bogani » måndag 2016-12-19 22:13

ekstedt skrev:Något förenklat är det högsta temperatur efter fullbordad jäsning.


Ok, just denna lager fick ju jäsa klart i rumstemp innan jag kallkraschade så då bör jag alltså ha räknat med rumstemp? Om så är fallet borde jag enligt kalkylatorn ha primat med mer socker än jag gjorde.
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav bogani » torsdag 2016-12-22 13:57

Pilsnerkokaren skrev:Det kan också vara så att det bara finns för mycket kolsyra i ölen, det behöver inte tvunget vara gusher.

Har för egen del tydligen bryggt en julöl. Det måste det vara för det finns vita flingor i flaskorna :lol:
Men mest troligt beror det på dålig diskning :oops:


Jag får också vita "flingor" om jag häller med bottensatsen. Flaskorna var dock helt nya så det bör inte ha varit några avlagringar i dem. Kan det vara gelatinrester?

Gusher-beteendet verkar vara från flaska till flaska. Antar att det antingen rör sig om infektion alternativt att primningen blivit ojämnt fördelad.
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2016-12-23 00:04

Har ingen aning om vart flingorna kommer ifrån, men dom är så tunga att dom sjunker till botten mer eller mindre direkt.
Så det verkar inte påverka smaken något, hoppas att det är samma för dig.

Det låter som mycket kolsyra bara, lätt hänt om man inte får primningen jämn.
"Gusher"infektion kommer först efter ett tag och blir sen bara värre och värre. Hade 1 på 10 flaskor som var överkolsyrad när fenomenet började, vilket var mest irriterande. Men när förhållandet blev omvänt vaskade jag vad som fanns kvar.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Föregående

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron