Vår första lager - tips/feeback

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Vår första lager - tips/feeback

Inläggav bogani » fredag 2016-10-28 13:03

Nu när temperaturen faller så tillåter mitt förråd oss att jäsa i lite lägre temperaturer. Perfekt för att testa på vår förta lageröl!

Försöker hålla det så enkelt som möjligt då det är i bryggarkarriärens linda.

Receptet jag knåpat ihop är följande. Ska ge ca 14 liter i jäskärlet.

2,5kg Pilsnermalt
0,5kg Maris Otter

10g Pacific Jade 60min
Eventuell aromgiva på slutet.

M84 Bohemian Lager-jäst

Tänkt OG: 1,048, IBU 28, SRM 4.


Vad tror ni om detta recept?
Bör jag koka längre?
Hur mycket aromhumle bör man sikta på?
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav STMF » fredag 2016-10-28 13:14

Det blir säkert bra!

Personligen hade jag nog tagit 0.225kg Melanioden eller 0.5kg Vienna/Munchermalt istället för Maris Otter.
Jag påstår inte att det garanterat skulle göra ölen godare bara att jag inte brukar använda MO i lager.
STMF
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 242
Blev medlem: fredag 2015-07-10 10:41
Ort: Halmstad

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ekstedt » fredag 2016-10-28 16:27

bogani skrev:Vad tror ni om detta recept?
Bör jag koka längre?
Hur mycket aromhumle bör man sikta på?


Det räcker förmodligen med 60 minuter, men vill du ha både hängslen och livrem gentemot DMS kan du koka i 90 minuter.

Det torde vara lagom med ungefär 20-30 g aromhumle.

Håller med föregående talare att maris otter känns lite malplacerat. Såvida du inte har rester som du vill bli av med skulle jag rekomendera münchnermalt eller wienermalt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ecmik » lördag 2016-10-29 13:07

Kul! Kom ihåg att höja temperaturen i ett par dagar i slutet av den kalla jäsningen för att rensa bort ev diacetyl.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav bogani » måndag 2016-10-31 13:49

ecmik skrev:Kul! Kom ihåg att höja temperaturen i ett par dagar i slutet av den kalla jäsningen för att rensa bort ev diacetyl.


Hur ska själva jäsningsprocessen/schemat se ut för en lager? Tar gärna synpunkter och tips på det :)

Går det bra att köra endast en försockringsrast eller bör jag lägga till fler raster?

Mvh
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ekstedt » måndag 2016-10-31 14:33

Här har du lite info om underjäsning och kallagring, och vill du grotta ner dig riktigt ordentligt kan du läsa den länkade Braukaiser-artikeln.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/2016 ... gring.html
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ecmik » måndag 2016-10-31 16:37

bogani skrev:Hur ska själva jäsningsprocessen/schemat se ut för en lager? Tar gärna synpunkter och tips på det :)


Finns inga direkta "ska", utan det finns lite olika varianter beroende på hur mycket tid du vill lägga ner. Tips: läs lite om lagerbryggning på Brukosophys sida, jag kör något liknande och får goda lagerresultat enligt domaren i ölbutiken. Annars tar ju klassisk lagerbryggning längre tid.

bogani skrev:Går det bra att köra endast en försockringsrast eller bör jag lägga till fler raster?


Japp, det går alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav bogani » tisdag 2016-11-01 21:49

bogani skrev:Hur ska själva jäsningsprocessen/schemat se ut för en lager? Tar gärna synpunkter och tips på det :)


Finns inga direkta "ska", utan det finns lite olika varianter beroende på hur mycket tid du vill lägga ner. Tips: läs lite om lagerbryggning på Brukosophys sida, jag kör något liknande och får goda lagerresultat enligt domaren i ölbutiken. Annars tar ju klassisk lagerbryggning längre tid.

bogani skrev:Går det bra att köra endast en försockringsrast eller bör jag lägga till fler raster?


Japp, det går alldeles utmärkt.[/quote]

Tackar för tipsen!

Idag öppnade jag en flaska av min förra helmaltsbryggd(wit 50% pilsner 50% puffat vete) och den blev inte bra alls desvärre. Smaken blev något kärv och bitter, nästan lite lite sur i eftersmaken. Inte så att man ryggar tillbaka men ändå lite sur. Ingen sötma som balanserar det hela.
Träffade OG på 1.048, dock var kanske mäsktempen lite hög.


När man mäskar och har rört ut all klumpar, ska man låta bli att röra runt i malten när man har nått önskad temp och lagt på locket? Sist vevade jag runt ganska rejält varje gång jag kollade tempen.

Många fel gör man garanterat i början av karriären ;)
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ecmik » tisdag 2016-11-01 23:21

bogani skrev:Smaken blev något kärv och bitter, nästan lite lite sur i eftersmaken.
...
När man mäskar och har rört ut all klumpar, ska man låta bli att röra runt i malten när man har nått önskad temp och lagt på locket? Sist vevade jag runt ganska rejält varje gång jag kollade tempen.


Det kan du göra om du behöver det. Det gör kanske lite skillnad på hur mycket socker du får ut (till det bättre), men det gör ingen skillnad på smaken. Du kanske tappar lite temperatur samtidigt och det kanske är mer ovärt. Men även då märker du nog ingen större smakskillnad.

Hur varmt vatten lakade du med?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav bogani » onsdag 2016-11-02 13:41

ecmik skrev:Det kan du göra om du behöver det. Det gör kanske lite skillnad på hur mycket socker du får ut (till det bättre), men det gör ingen skillnad på smaken. Du kanske tappar lite temperatur samtidigt och det kanske är mer ovärt. Men även då märker du nog ingen större smakskillnad.

Hur varmt vatten lakade du med?


Jag körde BIAB och tempen låg mellan 67-71 beroende på vart man mätte. Tycker det är svårt att hålla jämn temp.

Sen gjorde jag en 10-literssats som jag delade upp då jag ville testa 2st olika jästpaket. Jag landade på 4 liter ner i varsitt jäskärl i slutändan. Det kanske inte är optimalt då denna mängd blir ganska grund när man ska tappa till flaskor. Svårt att undvika all bottensats.

För att återgå till lagerölen vi ska göra. Jag läste på Brulosophys sida och det lät som en vettig metod! Kan man pitcha jästen i rumstempererad vört för att sedan ställa kallt eller bör man kyla vörten till 12-14 grader först?
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-11-02 16:22

bogani skrev:För att återgå till lagerölen vi ska göra. Jag läste på Brulosophys sida och det lät som en vettig metod! Kan man pitcha jästen i rumstempererad vört för att sedan ställa kallt eller bör man kyla vörten till 12-14 grader först?


Brülosophy har faktiskt ett experiment där han testar just det, och som vanligt så verkad det inte göra någon märkbar skillnad. Men med tanke på de många bäckarna små så tycker jag du gott kan kyla till 12 C om du har hyfsat enkel möjlighet därtill.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ecmik » onsdag 2016-11-02 18:30

bogani skrev:Jag körde BIAB och tempen låg mellan 67-71 beroende på vart man mätte. Tycker det är svårt att hålla jämn temp.


Borde inte uttala mig om BIAB då jag aldrig testat.. Men om man inte skulle hålla omrörningen igång ordentligt under uppvärmningen så kanske det kan bli för varmt i mäskens bottenskikt och på så vis skulle lite kärva/beska smakämnen dras ut? Som sagt, annars har jag ingen aning då jag kör lite andra metoder.

Lycka till med lagern!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav bogani » onsdag 2016-11-09 18:32

Sådär, bryggdagen gick finfint även om vi landade på OG 1.052 istället för 1.048.

Nu har den jäst kallt(10-13 grader) i 6 dagar och har nu ett värde på 1.020. Enligt Brülosophy skall den nu jäsa klart i rumstemp för att sedan kallkraschas.
Dock så har aktiviteten avstannat helt i jäsröret. Är det OK att skaka om jäskärlet för att få jästen att piggna till och börja arbeta igen eller ska jag låta den vara?
bogani
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 38
Blev medlem: fredag 2016-04-01 12:46

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ecmik » onsdag 2016-11-09 18:37

Ställ den i rumstemp och se vad som händer. Men det borde va lugnt! Rulla om hinken lite skadar inte.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Vår första lager - tips/feeback

Inläggav ecmik » onsdag 2016-11-09 18:45

Hur mätte du värdet förresten? Refraktometer?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster