Recept som kräver lång lagring

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » torsdag 2016-10-27 20:41

Hej bryggarvänner!
Jag använder flaskor, och har en hel del som jag omsätter efter bästa förmåga :D

Men så slog det mig att jag egentligen har lite för många sorter som står lite här och där, och några sorter kanske till och med hinner gå lite över sin topp innan jag hinner ta dem.

Jag vill ju inte heller stå där med en massa tomma flaskor i onödan, och där föddes tanken på att kanske brygga ihop någonting som kräver väldigt lång lagring istället?

Nu har jag tittat i Hughes bok och sett "Flanders red ale" som ett exempel, där det ska vara något år som krävs för att sätta ihop smakerna. Den har jag inte testat, men det kan ju vara ett alternativ. Men jag har inte hittat så många andra exempel, kanske ni där ute har några bra alternativ? Jag är väl inte ute efter några vansinneskryddningar av ölet.

Jag kör batcher om ca 23-25 liter, satslakar och har bra utrymmen för lagring, även i vintertider när jag kan ha det i ca 0-3 C, eller i källaren där jag kan välja 12 eller 18 C.

//P
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Andreashaggstrom » torsdag 2016-10-27 21:18

Flanders ska dock lagras i t.ex damejeanne för att få syra och rätt karaktär. Sedan (efter 1-2 år) så ska den på flaska och kan lagras länge även där.

Imperial Stout eller barley wine kanske annars är något för dig?
Ärlans hembryggeri
Andreashaggstrom
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 259
Blev medlem: söndag 2014-02-09 21:55
Ort: Umeå

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » torsdag 2016-10-27 22:14

Ah, intressant, det såg jag inte när jag hastade över Flandersreceptet. Det får jag ta som ett sidospår, har ju damejeanne också.

Men barley wine kanske är något, som du föresålår.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav GurraG » torsdag 2016-10-27 23:26

Starka mörka belgare kanske?
GurraG
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 49
Blev medlem: lördag 2015-01-03 17:35

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav skyking » fredag 2016-10-28 07:03

Jag tror inte det är ölen du brygger som är orsaken till att du har tomflaskor stående. Att ha tomflaskor stående är en näst intill oundviklig del när man brygger och tappar på flaska.

Det bästa du kan räkna med är att ha i snitt flaskor till en halv sats, det pendlar då mellan nästan Inga och flaskor för en sats (0-3 backar). Det löser du genom att brygga så du har öl färdigt för tappning ungefär lagom till att du har 3 backar med timglas. Det du behöver veta är hur lång tid ditt öl tar för att bli färdigt och hur många du förväntas dricka under den tiden för att veta när du skall brygga nästa sats.
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » fredag 2016-10-28 07:22

(snabela) Skyking, det är liksom inte något större problem i egentligen mening.
Det var bara en tanke att det skulle vara kul att passa på att fylla nästa batchs flaskor med någonting jag inte provat innan, och det kan jag ju göra utan att för den skull stå tom på flaskor till den normala åtgången. Utvecklande för bryggningen helt enkelt.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Glugg » lördag 2016-10-29 14:45

skyking skrev:Jag tror inte det är ölen du brygger som är orsaken till att du har tomflaskor stående. Att ha tomflaskor stående är en näst intill oundviklig del när man brygger och tappar på flaska.


Jag vet inte om det var meningen att vara ironisk men jag finner frågan och svaret ganska humoristiskt. En bieffekt av att brygga är att man tvunget får för sig att dricka upp ölen. Också står man där med tomflaskor sen. Ja precis så jävligt är det. :-)
Glugg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 319
Blev medlem: torsdag 2014-12-04 18:59

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » lördag 2016-10-29 16:55

Haha, ja, jävligheterna staplas :D

Att jag över huvud taget kom att tänka på det beror på att svågern bjöd mig på en av Fullers årgångsöl, och den var helt ljuvlig! Minns nu inte vilken årgång det var, men den var fin.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Falkens » måndag 2016-10-31 09:40

Att skapa en öl som kräver lagring är inte svårt men det man kan tänka på är att de bör vara antigen sura eller starka (hög alkoholhalt) sen är det ju fritt fram med vad man vill brygga.
IPA är alltså en öl man inte bör lagra :-) Men lagra gärna en Barley wine
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » fredag 2016-11-11 18:05

Hade jag bara tittat lite till i forumet så hade jag ju sett Weinkellers tråd om historisk IPA.

Men, nu tänkte jag trolla ihop någon slags variant av Barley Wine, men har även sneglat på Weinkellers erfarenheter i den tråden.

Det ska bli kvar ca 22 liter efter koket.
Teoretisk IBU blir enl BS 55.
Og 77 enl BS

5 kg pale-ale
800 g carared
1,3 kg spraymalt
300 g crystal 150

Mäskar i 62-65 grader i 75 minuter. Har en pump för cirkulation.

30 g EKG vid 60
70 g EKG vid 10
100 g EKG vid 0

WLP Burton Ale 023

Även lite nya kokta ekspån.

Tanken med spraymalten är att mitt mäskkärl inte riktigt klarar av över 7 kg eller mer malt. Kanske mer crystal?

Vad tror ni, är jag helt ute och cyklar?
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav mankan » fredag 2016-11-11 21:56

Mer karamellmalt är inte nödvändigt. 5-10% räcker ofta i en barley wine.
Skulle mäska högre, minst 66 grader. Brukar köra 67-69.

Humleschemat: Satsa på bittergiva och smakgivan, dvs skippa 0min och flytta 10 till 20min. Ev flytta en del humle till bittergivan. Såvida du inte vill prova den de närmaste halvåret också.

Har inte testat att koka ekspån. Brukar göra tinktur och tillsätta vid buteljering, lättare att justera smaken så.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » torsdag 2016-11-17 11:46

Tack för dina idéer, Mankan!

Nu är jag igång med den här bryggningen, och jag behåller maltnotan.

Men jag justerar humleshemat:

60 min 60 g EKG 5,5%
20 min 100 g EKG
20 min 50 g Nelson Sauvin 11%

Får se var detta tar vägen.

Hur skulle du göra din tinktur med ek? Jag hade tänkt ta 1 g/l, koka det, och kasta i sista 4-5 dagarna. Men hur blir det om man istället gör tinktur? Det här är tänkt att bli ca 22 liter i slutänden.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » torsdag 2016-11-17 17:32

Bryggningen gick bra, och jag smakade på det lite när jag pitchade jästen. Vi kan väl säga att det fanns humle med i smaken..... Någonting för raketuppskjutningar :D

Jag fick ett og på 84, och nu ska vi se vad jästen tar ned det till. 1½ liter förkultur Burton Ale.

Det är nu det börjar bli dags att fundera på det där med ekspånen.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav mankan » torsdag 2016-11-17 18:36

Ekflis och valfri sprit i burk. Med flis går det fort så smaka av varje dag så det inte för bittert. Sila av flisen när du är nöjd med smaken.
Sedan är det bara ta ett ölprov inför buteljering och droppa i tills du tycker det är bra. Räkna om och blanda i resten. Det kan också vara kul att spara några flaskor utan tillsatt tinktur för att ha att jämföra med. Och även att buteljera med flera olika koncentrationer tinktur.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » fredag 2016-11-25 19:38

Jaha, lite halvvägs inne i jäsningen. Det blev en himla massa bös med från pelletshumlen, så nu har jag tappat om till en sekundär. Hoppas nu det inte stannar av med jäsningen bara.

Första veckan höll jag 18 grader, men sedan dag 8 (igår) har jag flyttat upp tunnan så nu är det 20-21 grader. SG ligger just nu på 18, tänkte väl få ned det några pinnar till ändå innan det är utjäst ordentligt.

Smaken då? Ja, jag kunde såklart inte låta bli att testa det när jag ändå tappade om och mätte. Rejält med humle, och det känns verkligen att Nelson Sauvin finns med, blir spännande. Får se hur det blir om ytterligare någon dryg vecka eller så. Ännu är det ju jäsning igång, så jag har lite svårt att säga vad det är för dofter som egentligen är framträdande.

Jag har precis satt en tinktur för ekspånen.

Fortsättning följer.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 333
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Nästa

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 19 gäster