Recept som kräver lång lagring

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » söndag 2016-11-27 13:43

Nu har inget hänt i hinken sedan jag tappade om till sekundären. Fortfarande SG på 18, och då börjar jag fundera lite.

Det var en rätt tjock bottensats i primären, kan det vara så att det var där som den kvarvarande jäsningen var, och det jag nu har i hinken är utjäst? Det är ett väl rengjort kärl som sekundär en står i, och det vare sig luktar eller smakar konstigt.

Jag tänker att det borde jäsa ut lite till, mäsktempen kom upp max till 66 i början. Ska jag chansa att kasta i en påse Mangrove Jacks 044? Jag är ju inte så sugen på att prima om några dagar och sedan riskera få igång jäsningen mer, med flaskbomber som resultat. ...
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Rotsac » söndag 2016-11-27 13:50

Nu har inget hänt i hinken sedan jag tappade om till sekundären. Fortfarande SG på 18, och då börjar jag fundera lite...


Ständigt denna "Sekundär"....
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » söndag 2016-11-27 15:32

Jo, jag vet.

Har aldrig brytt mig om att hålla på och tappa om hit och dit, första gången nu.

Men kort sagt, det följde med så oerhört mycket humlebös att jag ville få undan det (kommer aldrig mer använda pellets i den omfattningen, men det var det jag hade i skafferiet till den här gången). Inte av något annat skäl. Annars hade jag inte gjort så här.

Och på grund av mina bristande egna erfarenheter gällande just sekundär och en sådan här brygd ställde jag den frågan.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » lördag 2016-12-10 20:37

Äsch, kunde inte låta bli att smaka.... Jag tog "provskottet" som nu stått en dryg vecka i petflaskan (brukar ta en pet till första flaskan för att dels rensa tappkranen och dels känna in om jäsningen kommer igång igen) på kolsyrejäsning.

Pärondoft, frisk och fin. Disigt, små små kolsyrebubblor, ganska lite skum. Men så primade jag för att få en lägre kolsyenivå också.
Smaken var härligt humlig, rejäl beska och med en underbar krusbärssyrlighet. Nu var det inte alls lika spritigt som jag tyckte det var vid flaskningen. Det är maltigheten som känns bättre nu.

Nästa test kommer om några månader, återkommer. Får se om det då är lite mer kolsyra i de flaskorna.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » söndag 2017-01-15 22:17

Då var det provardags igen!
Min fru och jag var överens om att det var en härlig sommardoft, liksom av honung och frukter på något sätt.

En stor fyllighet, med små fina kolsyrebubblor som piggade upp munkänslan väldigt bra. Päron och krusbär stämmer väl in på smakintrycken också. Nu tror jag att tempen på drickat var väl kanske en 16 grader eller så, nog godare med några grader lägre kanske. Men den hann bli lite varm efter att jag tog upp den från källaren.

Medan jag knappar ned detta sitter en riktigt skön och god eftersmak kvar, länge. Största intrycket i eftersmaken är nog honung. Kanske får flytta tråden till mjöd :lol: ?

Den är ju väl så disig fortfarande, men det sker en gradvis klarning ser jag när jag håller upp flaskorna mot ljuset.

Detta sporrar till fortsättning, men nästa provsmakning kommer om någon eller några månader fram.
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » måndag 2017-06-19 20:53

Då har jag varit igång och smakat igen.
Den fina blommiga honungssmaken och doften finns där, päron och krusbär med, och är himmelskt god!

I höst blir det ny smakning, och om jag bara kunde fatta hur man gör för att infoga bild så kommer det en då.

Visst, såklart har jag nörjat fundera på en uppföljare :D Det blir isf senare i höst. De lärdomar jag dragit är bl a av teknisk natur, såsom att en lång sekundär i glasdemajeanne är en fördel. Bara att skaffa. Sedan, eftersom jag inte använder fat, en primning med en jästtillsats när det är dags för det. Här får jag npg återkomma med frågor om hur man bäst gör det när det är dags.

Under alla omständigheter är detta någonting jag kommer fortsätta att experimentera med. Synd bara att det är så förbaskat lång framkörningstid för sådana här saker :lol:
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Lasse Nilsson » onsdag 2017-11-29 14:12

Hur är den nu efter ett års lagring?
Lasse Nilsson
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: fredag 2017-09-22 07:41

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » onsdag 2017-11-29 18:55

Jag ska kolla det i helgen som kommer, återkommer med det :D
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Re: Recept som kräver lång lagring

Inläggav Perwaste » lördag 2017-12-02 19:44

Då är det födelsedag, den här brygden fyller ett år just denna dag :D

Jaha; hur blev det då? Jo, idag är det en till provsmakning. Min fru och jag delade på en flaska som en liten aperitif.

Vi är helt överens om att det har blivit en härligt sammansatt smak. Men först doften, blommigt och honungstoner. Jag tycker mig förnimma päron.

Det är en brödig smak , även där med honung och blommor. Jag tycker mig känna krusbär, men inte så mycket. Hustrun tycker det finns en ton av plommon i det, och det kanske kan stämma. Jag tror jag prickade rätt i dosan ekspånstinktur. Å andra sidan har jag ingen att jämföra med, till skillnad från den barley jag gjorde tidigare denna höst. Där flaskade jag några utan ektinktur. Allt annat lika.

Summering; här tycker jag att jag lyckats bra, och jag brygger nog detta receptet igen :D
//Perwaste
Perwaste
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 329
Blev medlem: tisdag 2016-09-20 19:50

Föregående

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster