Ultimata grund-Stouten?

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Ultimata grund-Stouten?

Inläggav Falkens » måndag 2016-10-17 14:40

Jag gillar att labba lite med smaker så som kaffe, choklad, coccos osv. när det gäller stout.

Tänkte kolla om det är någon som har den ultimata maltnotan för en stouth, är lite nyfiken på hur man ska lägga upp det i framtiden och tänkte att någon sitter nog på en sådan. Kan tänka mig att fabrikörn har ett och annat tips :wink: Jag gillar tunga stout med mörkt skum och gärna 10+ ABV

Någon? :-D
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ultimata grund-Stouten?

Inläggav ekstedt » måndag 2016-10-17 16:02

Den ultimata maltnotan finns tyvärr inte, utan som vanligt kommer man inte undan med att lära sig vad som passar en själv bäst. Precis som med alla andra slags öl. Men precis som i övrigt så behöver man inte börja från noll heller, det finns ju en massa recept som man studera för att få en grov uppfattning vilka ramar man kan röra sig inom.

För egen del har jag bryggt (imperial) stout i ganska begränsad utsträckning och väldigt lite på sistone för att ha någon standard maltnota. Men jag tror ett stalltips - som gäller i allmänhet för maltnotor - är att hålla det enkelt så att det inte blir för många parametrar att variera. Jag skulle rekommendera att hålla sig till en basmalt, en mörk karamellmalt och två rostade maltsorter. För egen del så skulle jag köra på pale ale-malt, en karamellmalt på 60-80 SRM, chokladmalt och svartmalt, ju mörkare malt desto mindre mängd. Typisk nota för 20 liter vore kanske

7-8 kg pale ale-malt (ev viss del av detta kan med fördel ersättas med vanligt maltextrakt)
1 kg karamellmalt
500-700 g chokladmalt
300 g svartmalt (alternativt rostat korn)

Här är för övrigt alla imperial stout/porter jag bryggt sedan bloggen startades 2009. Det är ganska få, och maltnotorna spretar åt olika håll, och är onödigt komplicerade.

http://fabrikorekstedt.blogspot.se/sear ... al%20Stout
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ultimata grund-Stouten?

Inläggav mankan » måndag 2016-10-17 19:13

Till Ekstedts maltnota skulle jag lägga till en stor del omältat korn (uppåt 10%), havregryn eller rågflingor också. Även jäst med lite lägre utjäsningsgrad är ett annat tips för lite tjockare munkänsla, dvs högre FG. Munkänslan kan fixas i efterhand med maltodextrin också. "Sötade" en gång upp en impstout som råkat jäsa ut till 1,008 till 1,018 med framgång.

Om man inte gillar det kraftigt rostade och lite syrliga så rekommenderar jag att hålla den totala mängden rostad malt under 10%.
mankan
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 110
Blev medlem: söndag 2011-10-30 13:22

Re: Ultimata grund-Stouten?

Inläggav Weinkeller » måndag 2016-10-17 21:05

mankan skrev:Till Ekstedts maltnota skulle jag lägga till en stor del omältat korn (uppåt 10%), havregryn eller rågflingor också. Även jäst med lite lägre utjäsningsgrad är ett annat tips för lite tjockare munkänsla, dvs högre FG. Munkänslan kan fixas i efterhand med maltodextrin också. "Sötade" en gång upp en impstout som råkat jäsa ut till 1,008 till 1,018 med framgång.

Om man inte gillar det kraftigt rostade och lite syrliga så rekommenderar jag att hålla den totala mängden rostad malt under 10%.

+1 på omältat (och jästval). Tycker råg/korn/havreflingor ofta ger ett bra bidrag till fylligare öl, särskilt starka mörka.
Användarvisningsbild
Weinkeller
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1359
Blev medlem: lördag 2012-04-14 11:12
Ort: Linköping

Re: Ultimata grund-Stouten?

Inläggav Falkens » måndag 2016-10-17 21:09

När vi ändå är igång... jäsrtval?
Ta gärna med lite alternativ, jag tacka och tar emot alla tips och funderingar. Det underlättar när man ska skrida till verket :-)
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Ultimata grund-Stouten?

Inläggav Rotsac » måndag 2016-10-17 23:47

Falkens skrev:Jag gillar att labba lite med smaker så som kaffe, choklad, coccos osv. när det gäller stout.

Tänkte kolla om det är någon som har den ultimata maltnotan för en stouth, är lite nyfiken på hur man ska lägga upp det i framtiden och tänkte att någon sitter nog på en sådan. Kan tänka mig att fabrikörn har ett och annat tips :wink: Jag gillar tunga stout med mörkt skum och gärna 10+ ABV

Någon? :-D


Jag har inget "ultimat Stoutrecept", men här kan man få många recept och tips att läsa:

http://shop.humle.se/litteratur/tidskri ... tyle-guide
Senast redigerad av Rotsac tisdag 2016-10-18 13:26, redigerad totalt 1 gång.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Ultimata grund-Stouten?

Inläggav Mange81 » tisdag 2016-10-18 07:21

Brukar köra en rejäl förkultur på Irish Ale. För att nå ett högt Og kan det ibland behövas kokas längre än normalt.

Skickat från min SM-G903F via Tapatalk
Användarvisningsbild
Mange81
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 290
Blev medlem: onsdag 2013-08-21 14:15

Re: Ultimata grund-Stouten?

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-10-19 08:44

Angående havre eller dylikt för munkänsla så har jag ofta slängt i lite med vänsterhanden, men jag tror uppriktigt sagt inte att det har någon märkbar betydelse för ett öl som ändå är så fylligt.

På jästsidan har jag alltid blivit nöjd med US-05 och ser ingen anledning att byta i normalfallet. Däremot kan det vara kul att laborera med en mer uttrycksfull jäst också.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Ultimata grund-Stouten?

Inläggav entombed » onsdag 2016-10-19 13:49

Har också haft framgång med US-05, men vill du ha en fylligare skulle jag rekommendera denna: http://shop.humle.se/jast/alejast/torr/ ... s-m15-10-g

Mitt favoritrecept som jag använt mycket som mat-öl, var en yeti-klon jag hitta på beersmith där de gjorde en välutjäst RIS med 65 grader i mäsktemp i 1,5h o US-05.
Ca 5% karamell, 3% choklad, 3% rostat korn o 3% midnight wheat o ca 80 IBU med alfasyra på ca 10%. Passar grymt till grillat eller burgare.
entombed
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 129
Blev medlem: söndag 2014-01-19 01:27


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster

cron