Grundrecept Ljus Ale - Henok/Karl

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Grundrecept Ljus Ale - Henok/Karl

Inläggav lukedaduke » tisdag 2016-09-20 20:02

Tja!

Jag tänkte testa mig på Henok och Karls grundrecept på ljus ale nu när humlegården har fått tillbaks simcoe på lagret! :D
Jag har lite funderingar kring receptet bara som jag skulle behöva lite hjälp med. Såhär ser receptet ut :)

recept 10 L öl

Mäskning 60 min 68 C
Kok 60 min

Malt
2,4 kg pale ale-malt
100g karamellmalt (jag hade tänkt mig caravienne-malt)

Humle
60 min - 10g Amarillo
15 min - 15g Simcoe
0 min - 30g Amarillo

Jäst
1 paket Safale US-05

Buteljering
50g socker (5g per liter öl)
1/2 dl vatten (spelar det någon som helst roll?)

Nu till några frågor jag skulle behöva hjälp med.

1. Min malt har passerat utgångsdatumet på 1 månad, går det fortfarande att använda?
2. Tror ni Caravienne malt blir bra karamellmalt?
3. Karamellmalten är okrossad och jag har ingen kross för att göra det heller, hur är det lättast att göra hemma?
4. Hur mycket vatten bör jag ha om jag ska köra BIAB?

Tack på förhand! :D

// Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Grundrecept Ljus Ale - Henok/Karl

Inläggav vemsom » onsdag 2016-09-21 10:37

1. Ja den fungerar men som med såväl kaffe och te (och många andra råvaror) är de godast och bäst så nya och fräscha som möjligt. Kvalitén påverkas långt mer av förvaringsmetod än datumet på förpackningen.
2. Det finns väldigt många olika typer av karamellmalt. Med tanke på mängden i receptet kanske det eg. är en mörkare sort de tänkt, men här får du helt enkelt avgöra själv vad du är ute efter. Receptet är inte så detaljerat. Om du knappar in mått och ingredienser i en programvara avsedd för hembryggning (typ BeerSmith) kommer du kunna se hur alkoholhalt, färg och IBU matchar stilguider. Men det är inget facit på att det blir bra.
3. Innan jag skaffade kvarn brukade jag lägga malten i en påse och kavla påsen tills malten är krossad. Det fungerade bra, men var givetvis betydligt mer jobb än att köra igång kvarnen och mala det.
4. Allt vatten du behöver ;) Åter igen använd BeerSmith el. liknande för att räkna ut hur mycket vatten du behöver. 10 liter + förluster i jäsning, kylning, tappning, avdunstning, osv. i mitt system får jag ut ungefär 13 liter före jäsning 18 liter vatten.. eller om det är 20. Det spelar dock ingen roll vad jag får ut eftersom du inte brygger med mitt system. Det är helt enkelt något man får lära sig efter hand. Var noggrann och mät upp både före och efter kok samt före du pitchar jästen och sedan vad du får ut efter jäsningen. Detta är parametrar du sedan knappar in i (ex.vis) BeerSmith så du har bättre koll nästa gång du gör en batch.
Användarvisningsbild
vemsom
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 60
Blev medlem: söndag 2012-09-02 11:29
Ort: Stockholm / Nälsta/Vällingby

Re: Grundrecept Ljus Ale - Henok/Karl

Inläggav lukedaduke » tisdag 2016-09-27 20:39

vemsom skrev:1. Ja den fungerar men som med såväl kaffe och te (och många andra råvaror) är de godast och bäst så nya och fräscha som möjligt. Kvalitén påverkas långt mer av förvaringsmetod än datumet på förpackningen.
2. Det finns väldigt många olika typer av karamellmalt. Med tanke på mängden i receptet kanske det eg. är en mörkare sort de tänkt, men här får du helt enkelt avgöra själv vad du är ute efter. Receptet är inte så detaljerat. Om du knappar in mått och ingredienser i en programvara avsedd för hembryggning (typ BeerSmith) kommer du kunna se hur alkoholhalt, färg och IBU matchar stilguider. Men det är inget facit på att det blir bra.
3. Innan jag skaffade kvarn brukade jag lägga malten i en påse och kavla påsen tills malten är krossad. Det fungerade bra, men var givetvis betydligt mer jobb än att köra igång kvarnen och mala det.
4. Allt vatten du behöver ;) Åter igen använd BeerSmith el. liknande för att räkna ut hur mycket vatten du behöver. 10 liter + förluster i jäsning, kylning, tappning, avdunstning, osv. i mitt system får jag ut ungefär 13 liter före jäsning 18 liter vatten.. eller om det är 20. Det spelar dock ingen roll vad jag får ut eftersom du inte brygger med mitt system. Det är helt enkelt något man får lära sig efter hand. Var noggrann och mät upp både före och efter kok samt före du pitchar jästen och sedan vad du får ut efter jäsningen. Detta är parametrar du sedan knappar in i (ex.vis) BeerSmith så du har bättre koll nästa gång du gör en batch.


Tja!

1. Ok men då borde det vara lugnt med malten isåfall, den har bara stått nån månad över men förvarats svalt och i förslutna påsar ^^
2. Alright! jag kör beersmith nu och det verkar som caravienne blir alldelles fantastiskt, kanske komplettera med lite havregryn :D
3. Att jag inte tänka på det, fan vad smart!!!!!
4. Nice! då var det rätt lätt, så man får räkna på hur mycket malten suger upp i mäskning? bortkok (förlust) osv då, blir nog bra !!!

tack så mycket
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster