100W IPA recept hjälp

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

100W IPA recept hjälp

Inläggav Thexps » måndag 2016-09-12 11:13

Hej gott folk,

Är ganska ny på att brygga öl, håller på och ska förbereda inför min 4:e bryggd nu.
Själva bryggprocessen sitter väl ganska bra nu, kör 10L helmaltbryggning med BIAB metod.
Det som jag inte riktigt fått kläm på är själva receptuppbyggnaden. Första 2 bryggningarna var färdiga recept och nu senaste fick ja hjälp av personalen i bryggeributiken i Lund att sätta ihop ett recept till en IPA.

Testade en öl från carnegiebryggeriet förra helgen som jag tyckte var väldigt trevlig, ganska lättdrucken.
Det var 100W IPA, på deras hemsida skriver de malt & humlesorter samt jästen - https://www.nyacarnegiebryggeriet.se/beverage/100w/
Så ingredienserna har jag men inte mycket mer än så.

Är de någon vänlig själ som kan tänkas hjälpa mig att sätta ihop ett recept för 10 Liter baserat på ovan? Gärna lite pedagogiskt och beskrivande så jag lär mig att skapa recept.

EDIT: Insåg att denna tråden antagligen skulle lagts i klonrecept istället, admin kanske kan flytta den?
Thexps
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2016-07-27 19:07

Re: 100W IPA recept hjälp

Inläggav lukedaduke » tisdag 2016-09-20 19:42

Jag är också ny, jag har bryggt ca 7 gånger. Ett stort tips är att införskaffa programvara. Jag använder mig av "Beersmith 2", väldigt skönt, du slipper räkna på alfasyra och allt och så kan man få ut OG, ungefärlig alkoholhalt, färg på ölen, IBU och massa annat bra! Perfekt om man ska sätta ihop ett eget recept :)

Angående 100W så hade jag nog skickat ett mail till bryggeriet, om de nu vill dela med sig av receptet!

Mer som kan vara intressant att veta när man gör en klon:

IBU?
Humlesorter?
Jäst?
Malt?
Hur utjäst är ölet?
Sött eller tort?
OG, FG?

Önskar jag kunde hjälpa till med att sätta ihop ett recept men jag är nog inte så erfaren på den fronten, lycka till!

/Med vänlig hälsning Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: 100W IPA recept hjälp

Inläggav Thexps » torsdag 2016-09-29 11:21

lukedaduke skrev:Jag är också ny, jag har bryggt ca 7 gånger. Ett stort tips är att införskaffa programvara. Jag använder mig av "Beersmith 2", väldigt skönt, du slipper räkna på alfasyra och allt och så kan man få ut OG, ungefärlig alkoholhalt, färg på ölen, IBU och massa annat bra! Perfekt om man ska sätta ihop ett eget recept :)

Angående 100W så hade jag nog skickat ett mail till bryggeriet, om de nu vill dela med sig av receptet!

Mer som kan vara intressant att veta när man gör en klon:

IBU?
Humlesorter?
Jäst?
Malt?
Hur utjäst är ölet?
Sött eller tort?
OG, FG?

Önskar jag kunde hjälpa till med att sätta ihop ett recept men jag är nog inte så erfaren på den fronten, lycka till!

/Med vänlig hälsning Luke



Har faktiskt skaffat appen, men har inte lyckats sätta mig in i den ordentligt ännu.
Blir kanske lättare när jag läst ut boken How to Brew :)

Ja det var en bra idé, inte tänkt på att maila dom själva för tänker att delar man verkligen av sig av sitt recept?
Men tack för mallen som jag ska fråga efter.
Thexps
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2016-07-27 19:07

Re: 100W IPA recept hjälp

Inläggav Bee » torsdag 2016-09-29 13:12

Thexps skrev:Ja det var en bra idé, inte tänkt på att maila dom själva för tänker att delar man verkligen av sig av sitt recept?
Men tack för mallen som jag ska fråga efter.


De kanske inte ger dig receptet rakt av, men ger dig väl valda delar t ex malt/humle/jäst, men inte exakta mängder, tider eller jäsprofil.
Dessutom är saken så, att det är väldigt svårt att få fram exakt likadant öl även om du har det exakta receptet. Det beror helt på bryggare och utrustning. De som lyckas bäst med kloner kan sin utrustning, och vet/förstår hur de ska modifiera receptet för att få det som det ska vara.
Lyssna på "Can you brew it?“ på the brewing network. En hel serie poddradio om hur de försöker klona kommersiella öl på hembryggarutrustning.
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster