Första egna "extrakt" bryggningen

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav L IPA RN » måndag 2016-08-29 15:24

Hej

Helt ny här på forumet och inom bryggningens lockande värld! :D

Har bryggt en satsbryggning från Lilla köksbryggeriet och har fått blodad tand! Har suttit och läst på en del om processen kring bryggning och kände att jag ville göra något "eget" Har därefter tagit ner programmet "beersmith" för att knappa ihop ett IPA recept som jag hoppas kunna funka som första lite utanför satsbryggningens ramar.
Receptet jag gjort är baserat på en delmäskning och därefter använder jag mig av extrakt. Inte riktigt redo att ta det stor steget än.
Jag tänkte följa Lilla köksbryggeriet process på denna till ett ungefär, listar mina steg. Nedan stegen receptet som jag pillat med.
Om någon skulle vilja kolla lite på detta och säga om jag är på rätt spår så skulle det uppskattas! Jag vet inte om jag gjort rätt med Beersmith. Vörten är ju på 4,5L och därefter tillsätter jag 5 liter vatten. Men jag vet inte om inställning är rätt... jag följer köksbryggeriets steg och då bör resultatet hamna på det nedan??

Resultatet jag vill åt är en humlig IPA med lagom mycket beska.
Min utrustning är inget att hänga i granen med ... :oops: Har 2 "lagom" stora kastruller så större batcher än 10L vill jag inte ge mig på. Dels på grund av utrustning och det andra, mängden som skall drickas upp :)
Jag gör ingen sekundärjäsning utan hela härligheten får mysa i kärlet i 2 veckor. Annars har jag silställning/duk. Pumphävert, flaskfyllare.

1. Mäskning - 2 liter vatten (78C) + krossad malt - 15 min får det dra.
2. Lakning - sila 4 ggr genom malten.
3. Fyller upp så det blir 4,5 L totalt - tillsätter spray malt (fyller kontinuerligt under koket upp med vatten - vattenkokare så det lutar på 4,5 liter)
4. Vörtkok - kokar upp och tillsätter "bittergiva" 60min
5. Tillsätter "smakgiva" 15 min
6. Kylning till ca 40 grader
7. 5 liter kallvatten i jäskärlet och därefter häller jag i vörten (40 c)
8 Tillsätter jästen - helt paket
9. Skakar kärlet - jäsrör på - 2 veckors väntan..


Recept:
0,20 kg Pale Malt, Maris Otter (5,9 EBC) Grain 1 16,7 %
1,00 kg Light Dry Extract (15,8 EBC) Dry Extract 2 83,3 %
40,00 g Chinook [13,00 %] - Boil 60,0 min Hop 3 40,4 IBUs
40,00 g Citra [12,00 %] - Boil 15,0 min Hop 4 18,5 IBUs
1,0 pkg Safebrew Abbey Ale (DCL/Fermentis #BE-256) Yeast 5 -
50,00 g Amarillo [9,20 %] - Dry Hop 0,0 Days Hop 6 0,0 IBUs

Est. OG: 1,061
IBU: 58,9
Color: 15,9
Est ABV: 6,6%


Tack på förhand och jag ber om ursäkt för alla dumma frågor, funderingar. Läser på så gott jag kan men det snurrar lite i huvudet :? Har beställt boken: Brygga öl för att förhoppningsvis få mer kött på benen.
Någon som vet av några bryggkurser i trakterna kring Vårgårda? Många frågor blev det.. :)
Mvh Joakim
L IPA RN
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2016-08-29 14:35

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav Hugo » måndag 2016-08-29 16:42

Hej!
Jag har bryggt med extrakt det senaste året. Med och utan delmäskning - funkar fint och smakar bra! Jag tror du har ett bra koncept. Funderar över valet av helmalt. Smakmässigt får du ut typ samma sak av extraktet. Jag skulle välja nån annan helmalt med annan karaktär, typ karamell alt. ha i mer extrakt till önskat OG. Tillsats av vatten efter koket har jag aldrig provat. Tror dock det är beprövat och funkar fint. Kan va bra att dubbelkolla vilken effekt det har på IBU - men den funktionen finns säkert i Beersmith.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav Hugo » måndag 2016-08-29 16:44

Kom på en sak
Då man använder basmalt som delmäskning bör man använda temp och tid för mäskning. Använder man specialmalt funkar temp och tid för stöpning. Kolla begreppen på ex SHBF bryggar-wiki


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav L IPA RN » måndag 2016-08-29 18:58

Hej Hugo,

Tack för visat intresse! Jag känner mig som en myra på Ikea... vart ska jag ta vägen? :D Jag läste på lite om stöpning och det är nog inte det jag gjort när jag följt "Lilla köksbryggeriets" instruktion. Där använder de malten: Pale Ale (carared, Basmalt tror jag) Jag lägger in instruktionen nedan som jag använt (so far) Men det du menar är att jag ska vara försiktig med att låta denna "del mäskning" koka under 60 min?
Denna gången tänkte jag skippa havregryn - vet inte vad den tillför?
Om jag förstod stöpning korrekt så är det då "special malt" man använder och i princip blötlägger man denna i 70c. Malten placerad i en "påse"
Jag skulle gärna göra på det sättet jag gjort, känner mig för oäker för att ta ut svängarna .. :oops:
Ber om ursäkt om jag rör ihop det eller missförstår. Har lagt 8 timmar på att läsa om bryggning idag och huvudet är lite rörigt :?

2. MÄSKNING
• Värm 2 liter vatten i en kastrull till 78 grader och häll i den krossade malten och havregrynen. Ställ av kastrullen från plattan.
• Låt stå 15 minuter. Behåll locket på så att värmen inte går ner för mycket. För att behålla värmen kan man vira en handduk runt kastrullen. Rör om då och då. När 15 minuter har gått är det dags att laka.

3. LAKNING
• Dags att sila bort malten från vätskan. Häll över vätskan genom en sil till din andra kastrull (malten blir kvar i silen). Häll vätskan genom malten i silen 4 gånger, fram och tillbaka mellan kastrullerna.
• Nu fyller du på med kallvatten så att du får totalt 4,5 liter vätska. Sen häller du i den torkade malten, spraymalt. Rör om med en visp tills den har blandat ut sig och det är klumpfritt.
L IPA RN
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2016-08-29 14:35

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav Hugo » måndag 2016-08-29 20:31

Du är inne på rätt spår, men lilla köksbryggeriet har stöpning som metod. Det är som mäskning, men kortare tid och inte lika kritiskt med temp. Jag klipper in den kortfattade beskrivning jag använder mig av. När jag har 1 kg "delmäsknings-malt". Volymer och temperaturer skiljer sig åt om du har mindre mängd.

Stöpning
Stöp 1000 g malt vid 67°C i 30 min med 5,0 liter vatten 73 °C. Utmäskning genom temperaturhöjning till 76°C.
Laka till kastrull med durkslag och recirkulera.
Tillsätt ny omgång lakvatten 3 liter 80°C.

Lakning
Mäska 1000 g malt vid 67°C i 60 min med 5,0 liter vatten 73 °C. Utmäskning genom temperaturhöjning till 76°C.
Laka till kastrull med durkslag och recirkulera.
Tillsätt ny omgång lakvatten 3 liter 80°C

Jag värmer alltså vatten, i med malten och på med locket. Efter 30 alt. 60 min sätter jag på plattan och rör om tills jag nått utmäsknigstemp. Häller av i durkslag. I med malten i kastrullen, på med ny omgång vatten, rör om, häller av genom durkslag.

CaraRed är en karamellmalt som funkar att stöpa. Den ger mest färg- och smakbidrag, inte så mycket jäsbart socker. Pale Ale malt är en basmalt där man vill aktivera enzymer vid mäskning för att på så vis få ut förjäsbart socker.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav Hugo » måndag 2016-08-29 20:33

Äh, skrev fel på en rubrik. Lakning ska va Mäskning


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav Hugo » måndag 2016-08-29 20:35

Här kan du laborera med malt- och vattenmängder och temperaturer och se vad du ska ha för ingångsvärden utifrån dina mängder.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav Hugo » måndag 2016-08-29 20:35

http://www.brewheads.com/batch.php


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav L IPA RN » måndag 2016-08-29 21:01

Hej Hugo. Ok tror jag hänger med lite. Men om jag då kör med samma mängd malt som "satsen" hade på samma sätt som de instruerar så borde det funka? Det jag mest är orolig över är om det är ok att koka denna vörten som blir efter stöpning i 60min för enligt recept ska man bara koka i 15 min men jag vill ju gärna pressa in mer humle [SMILING FACE WITH SMILING EYES] jag inväntar boken brygga öl dom jag bör få imorgon. Hoppas att med den förstå allt lite bättre.
Diagrammet hade jag svårt för att klura ut. Har för lite kunskap än.
Några frågor om utmäskningen, efter denna slår du tillbaka malten och fyller på med mer vatten, varför gör du det? Är det för att malt bundit vatten och en del har dunstat bort? Samt finns vörten som du nyss skapat kvar i samma kastrull eller skiljer du den från påfyllningen?
Väldigt snällt av dig att svara på mina frågor. Önskar att man hade nån bekant som byggde så att man kunde vara med och hjälpa till, learning by doing brukar funka! [SMILING FACE WITH SMILING EYES]
Mvh Joakim

Skickat från min SM-G925F via Tapatalk
L IPA RN
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2016-08-29 14:35

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav Hugo » måndag 2016-08-29 21:35

Du kan absolut koka i 60 min. Det är standard då man jobbar med helmalt.

Utmäskningen är en temphöjning av omgång 1 av malt och vatten. Malten separeras från vörten i durkslag till ny kastrull. Sen tillbaks med malten i kastrull 1 och på med mer vatten. Sen separeras malten på nytt genom durkslag till kastrull 2. Då får man 2 rejäla genomsköjningar av malten och får ut så mycket som möjligt vad gäller smak, färg och socker.

Läs inte ihjäl dig nu - prova. Kommer bli kanon! Gör noggranna noteringar under tiden. Skriv upp volymer och temperaturer. Mät gärna temp i maltbädden och försök hålla typ 67 grader vid mäskning och 76 grader vid lakning. Justera med kallt vatten om det är för varmt, sätt på plattan och rör om det är för kallt.

Om du har Facebook kan du kolla min sida. Sorterat bryggningarna som fotoalbum och recept som anteckningar. Kanske kan hitta några tips.
https://www.facebook.com/Hugo-Bergman-H ... 916961669/


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav L IPA RN » tisdag 2016-08-30 21:31

Hej igen Hugo,

Har inte Facebook men kunde ändå se din sida! Väldigt kul att se! Dina etiketter är bland de finaste jag sett! Jag är ny på att brygga men dock erfaren öl drickare! :D
Jag luskade vidare och bestämde mig för att följa Humlegårdens Ekolagers extrakt bryggning denna gången då jag inte har kapaciteten i min utrustning än att göra mycket annat. Hittade en instruktion av dom där man tillsätter Specialmalten tillsammans med extraktet och sedan får malten koka med hela 60 minuterna? Känns lite fel? (Har jag missförstått receptet) Länk nedan.
Tror jag förstår nu vad du menar, special malten är redan "behandlad" (kokad/rostad?) Bara att plocka ut smaken? Om du skulle vilja titta på länken nedan, ett par extra ögon :)
Malten jag tänkte använda var först caramel/crystal malt 10l men den låter lite väl söt? Har du nåt förlag?

http://humle.se/library/extraktbryggning.html

Ha de gott

/Joakim
L IPA RN
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 8
Blev medlem: måndag 2016-08-29 14:35

Re: Första egna "extrakt" bryggningen

Inläggav Hugo » tisdag 2016-08-30 21:44

Hej!
Roligt att du gillar etiketterna.

Jag kollade receptet. Har aldrig hört att man har med malten i hela koket. Det dom skrivs i parantesen - delmäskning verkar ju däremot ok - skulle du klara nåt sånt?

Den godaste öl jag gjort - en dubbelIPA hade 600 g Caramel 60L och 600 g Caramel Pilsner 1L på 27 liter kokvolym. Gav en fyllig och fin smak, men inte speciellt söt. Jag tror det blir bra med Caramel 10l. Visst hade du tänkt 0,2 kg på 10 liter?

Du kan ju oxå testa att utesluta delmäskningen och bara använda extrakt. Jag har gjort många brygder med bara extrakt - blir bra. Om du tar en del medium/amber så finns det redan lite specialmalt i extraktet. Kolla ex: http://maltmagnus.se/maltextrakt/maltex ... uct_id=556

Du kan även ha i lite av nåt spännande socker och få till ett trevligt smakbidrag. Ex Muscovado, Farin, Rörsocker



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hugo
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 153
Blev medlem: söndag 2014-11-02 13:25


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster