Mitt första egna recept, IPA

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Mitt första egna recept, IPA

Inläggav lukedaduke » tisdag 2016-06-21 21:46

Tja!

Det här är mitt första egna recept, jag skulle behöva lite synpunkter på om något kan läggas till för att göra det bättre eller något som behöver ändras? :)


10 liter öl

Malt

Pale ale malt 2,5 kg
Caravienne malt 0,5 kg

Humle

Cascade 10g 60min
Citra 10g 60min
Cascade 5g 30 min
Citra 5g 30 min
Cascade 5g 15 min

Jäst
Safale US-05

primärjäsning 3 veckor och sen på flaska i 3 till.

/Med vänlig hälsning Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav Karl R » onsdag 2016-06-22 07:23

På sätt och vis är det säkert ett helt bra recept. Å andra sidan finns det en säkert drös tips och tricks för att förbättra, särskilt när det gäller ipor, som de flesta säkert har gjort en eller två av, i alla fall när man bryggt ett par år. MEN, rätt mycket av dem är personliga preferenser.

Alltså, jag kastar in några av mina tricks, utan att för den skull säga att det förbättrar din öl, det får du testa dig fram till, i mån av ork. Se det som sätt att variera

1) ett par hekto vetemalt gör skumkronan mer stabil
2) torrhumling 5-15 g/liter IPA
3) om möjligt så kör first wort hopping istället för smakgivor, eller tillsammans med.

lycka till!

I övrigt så har jag svårt att se igenom dina humlegivor, saknas alfasyra.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav Waggman » onsdag 2016-06-22 07:33

Sena och stora humlegivor 0-5 min från kokslut samt torrhumling är viktigt för att få bra humlesmak och arom i IPA enligt mina smaklökar.

Men håller med kommentaren ovan att den handlar om personliga preferenser.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav lukedaduke » onsdag 2016-06-22 18:18

Karl R skrev:På sätt och vis är det säkert ett helt bra recept. Å andra sidan finns det en säkert drös tips och tricks för att förbättra, särskilt när det gäller ipor, som de flesta säkert har gjort en eller två av, i alla fall när man bryggt ett par år. MEN, rätt mycket av dem är personliga preferenser.

Alltså, jag kastar in några av mina tricks, utan att för den skull säga att det förbättrar din öl, det får du testa dig fram till, i mån av ork. Se det som sätt att variera

1) ett par hekto vetemalt gör skumkronan mer stabil
2) torrhumling 5-15 g/liter IPA
3) om möjligt så kör first wort hopping istället för smakgivor, eller tillsammans med.

lycka till!

I övrigt så har jag svårt att se igenom dina humlegivor, saknas alfasyra.


tja! tack för svaret!

Alfasyrorna låg på
Citra 13%
Cascade 5%

Jag ska se över dina tips, det låter intressant med torrhumling :D
Vetemalt får jag nog vänta med tills nästa brygg. "first wort hopping" har jag inte hört talas om förut, har du någon bra länk?

/Med vänlig hälsning Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav lukedaduke » onsdag 2016-06-22 18:21

Waggman skrev:Sena och stora humlegivor 0-5 min från kokslut samt torrhumling är viktigt för att få bra humlesmak och arom i IPA enligt mina smaklökar.

Men håller med kommentaren ovan att den handlar om personliga preferenser.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Tjena! tack för svaret!

Ok, jag ska nog testa torrhumling och läsa lite om det. :D
Hur ser det ut med humlegivor precis innan kokslut, ska jag kanske flytta fram från 30 min?

/Med vänlig hälsning Luke
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav ekstedt » onsdag 2016-06-22 19:22

Personliga prefenser (och hemmasnickrade teorier) finns det onekligen när det gäller ipor. Men det finns även sådant som de flesta är överens om. Som att man ska torrhumla. Eller att man behöver givor vid eller nära kokslutet.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav Waggman » torsdag 2016-06-23 14:08

lukedaduke skrev: Tjena! tack för svaret!

Ok, jag ska nog testa torrhumling och läsa lite om det. :D
Hur ser det ut med humlegivor precis innan kokslut, ska jag kanske flytta fram från 30 min?

/Med vänlig hälsning Luke


Du kan behålla dina humlegivor om du vill, det kan ge mer komplexitet, och istället bara lägga till mer på slutet. T.ex 30 g Citra och 15 g Cascade vid 0 minuter d.v.s. när du stänger av värmen så slänger du i humlen, rör om, och börjar sedan kyla ner. Tänk på att om kylningen tar lång tid så kan det ge en del extra beska. Själv gör jag ofta en hop stand där jag låter kastrullen stå upp mot 30 min innan jag börjar nedkylningen för att få ut så mycket humlesmak som möjligt från sista givan.

Men skulle verkligen rekommendera dig att testa dig fram och dokumentera hela processen, det som fungerar bäst för dig beror mycket på din utrustning. Lukta också på humlen när du öppnar påsen, den som luktar mest färsk lämpar sig bäst för sena givor och torrhumling. Sen beror lämplig mängd humle i recept så klart på hur humletokig du är. Men eftersom du ska brygga en IPA utgår jag från att du gillar humle
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav lukedaduke » torsdag 2016-06-23 16:45

ekstedt skrev:Personliga prefenser (och hemmasnickrade teorier) finns det onekligen när det gäller ipor. Men det finns även sådant som de flesta är överens om. Som att man ska torrhumla. Eller att man behöver givor vid eller nära kokslutet.


Tja! tack för svar :D

Det låter bra, får kolla lite på de humlesorter också vad som är bäst ibörjan eller slut! läser om torrhumling nu!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav lukedaduke » torsdag 2016-06-23 16:57

Du kan behålla dina humlegivor om du vill, det kan ge mer komplexitet, och istället bara lägga till mer på slutet. T.ex 30 g Citra och 15 g Cascade vid 0 minuter d.v.s. när du stänger av värmen så slänger du i humlen, rör om, och börjar sedan kyla ner. Tänk på att om kylningen tar lång tid så kan det ge en del extra beska. Själv gör jag ofta en hop stand där jag låter kastrullen stå upp mot 30 min innan jag börjar nedkylningen för att få ut så mycket humlesmak som möjligt från sista givan.

Men skulle verkligen rekommendera dig att testa dig fram och dokumentera hela processen, det som fungerar bäst för dig beror mycket på din utrustning. Lukta också på humlen när du öppnar påsen, den som luktar mest färsk lämpar sig bäst för sena givor och torrhumling. Sen beror lämplig mängd humle i recept så klart på hur humletokig du är. Men eftersom du ska brygga en IPA utgår jag från att du gillar humle[/quote]

Perfekt!! då testar jag nog mig fram och lägger i lite vid 0min. När det gäller öl vill jag helst testa mig fram i olika ölstilar så jag lär mig lite om varje. Humle är kul, jag får väl ta och testa att torrhumla som start och sen kanske gå in djupare på något annat :D

Tack för tipsen ännu en gång!
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav Thexps » torsdag 2016-09-29 12:36

lukedaduke skrev:
Perfekt!! då testar jag nog mig fram och lägger i lite vid 0min. När det gäller öl vill jag helst testa mig fram i olika ölstilar så jag lär mig lite om varje. Humle är kul, jag får väl ta och testa att torrhumla som start och sen kanske gå in djupare på något annat :D

Tack för tipsen ännu en gång!


Nu är det ett tag sedan, men hur blev ölen?
Thexps
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 10
Blev medlem: onsdag 2016-07-27 19:07

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav Bee » torsdag 2016-09-29 13:14

Slutdrucken och har bryggt 20 nya satser....?
Användarvisningsbild
Bee
Munk
Munk
 
Inlägg: 3035
Blev medlem: söndag 2012-06-03 21:30
Ort: Stockholm - Åkersberga

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav lukedaduke » måndag 2016-10-03 20:21

Nu är det ett tag sedan, men hur blev ölen?[/quote]

Tja!

Den blev mycket bättre än jag trodde, helt klart en rätt schysst öl. Däremot så tog karamellmalten över smaken ganska mycket, vilket drog ner smaken lite.
Jag tänkte brygga en saison imorgon och om jag hinner så blir det nog en pale ale mot helgen med Simcoe och Amarillo :)
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav lukedaduke » måndag 2016-10-03 20:24

Bee skrev:Slutdrucken och har bryggt 20 nya satser....?


Den blev uppdrucken! Ölen var god och färgen var fin. Tyvärr så tog karamellmalten över smaken lite, hörde att man inte skulle ha för mycket karamellmalt :oops:
Jag får helt enkelt göra ett nytt försök på denna bryggd, det blir spännande :D
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav Drake » måndag 2016-10-03 21:45

Du kan testa helt utan karamell också. Jag tycker det nästan funkar bättre på riktigt humlestinna ipor. Ett tips om du vill maxa humlen är att köra sk. hop bursting, det ger bra tryck även om det går åt en hel del humle.http://byo.com/body/item/2519-what-is-h ... -technique
Men se till att du kan kyla ner till 75-80 grader fort som fan, annars kommer de stora sena givorna ge för mycket beska. Ett tips om du hop-burstar är att inte använda de värsta hög-alfa sorterna innan du fått koll på tekniken.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Mitt första egna recept, IPA

Inläggav lukedaduke » torsdag 2016-10-06 19:31

Drake skrev:Du kan testa helt utan karamell också. Jag tycker det nästan funkar bättre på riktigt humlestinna ipor. Ett tips om du vill maxa humlen är att köra sk. hop bursting, det ger bra tryck även om det går åt en hel del humle.http://byo.com/body/item/2519-what-is-h ... -technique
Men se till att du kan kyla ner till 75-80 grader fort som fan, annars kommer de stora sena givorna ge för mycket beska. Ett tips om du hop-burstar är att inte använda de värsta hög-alfa sorterna innan du fått koll på tekniken.


Det låter spännande att bara använda en maltsort, har alltid bryggt med två olika tidigare :) hur ser du på havregryn i öl förresten? läste lite att det används till stouts och porters men fick inte någon uppfattning om vad det gör med ölen direkt. Hopbursting! Jag förstod det som att man bara använder sena humlegivor? alltså ingen humle i början av koket alls? hur fungerar det egentligen med beskan o så?, får eventuellt ta och läsa lite om det. :lol:
Ett gott öl kan bedömas av en endaste klunk, men det är bättre att vara riktigt säker. :)
lukedaduke
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 104
Blev medlem: tisdag 2016-06-21 18:50


Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster

cron