Mango DIPA recept

Vill du ha tips och feedback på ditt recept? Har du en intressant idé du vill diskutera? Här är forumdelen för dig!

Moderatorer: martinb, alekks, Webbgrupp

Re: Mango DIPA recept

Inläggav Waggman » lördag 2015-05-23 11:06

Trevligt recept! Har ett tag tänkt brygga något liknande, mangofeber är en fantastisk öl!

Köpte en sån här mangopuré på sm: [url]http://www.bryggeributiken.se/product/mangopuré-1-kg[/url]

Tänker använda lite annan humle som mer liknar dead pony club och satsar på lägre abv (runt 6%). Har tänkt mig ca. 12 l i jäskärl.
Hur mycket puré kan vara lagom i sekundär? Såg att du skrev att du tänkt dra ner lite till nästa gång. Vad kan smakskillnaden bli mellan att använda denna typ av puré eller göra egen på frusen eller färsk mango?

Jag vill ha bra mangosmak som i mangofeber, inte som ananasfeber där det mer känns som att namnet syftar på att ananasen haft feber under bryggdag och därför ej kunnat närvara :lol:
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: Mango DIPA recept

Inläggav Jonas Johnsson » lördag 2015-05-23 15:36

Jag tror du kan nöja dig med en sån 1kg-förpackning. Det fiffiga med dessa är att de inte behöver värmas upp för att får bort bakterier etc. Räkna med mycket spill på färdiga volymen. Vill du ha ut 10 L färdig öl skulle jag nog köra typ 13-14 liter i primärhinken för säkerhets skull. Det blir enormt mycket "bös" av frukten i botten.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Mango DIPA recept

Inläggav Waggman » lördag 2015-05-23 17:59

Tack för svaret! Då kör jag nog på 1 kg puré.

Mycket bös säger du. Hur gjorde du med torrhumlingen? Funderar på om det kanske är bäst att endast torrhumla innan överföring till sekundären för att slippa att även hantera humlebös vid överföring till flaskor. Det kanske ger lite sämre arom men om det kan underlätta processen mycket så kanske det är värt?
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: Mango DIPA recept

Inläggav Jonas Johnsson » lördag 2015-05-23 18:17

Waggman skrev:Tack för svaret! Då kör jag nog på 1 kg puré.

Mycket bös säger du. Hur gjorde du med torrhumlingen? Funderar på om det kanske är bäst att endast torrhumla innan överföring till sekundären för att slippa att även hantera humlebös vid överföring till flaskor. Det kanske ger lite sämre arom men om det kan underlätta processen mycket så kanske det är värt?


Jag gjorde så här: Först primärjäsning, sen i med mango. När mangon jäst klart körde jag i torrhumlen. Så slipper du "filtrera" två gånger.
Jonas Johnsson
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 457
Blev medlem: söndag 2014-10-19 18:12
Ort: Göteborg

Re: Mango DIPA recept

Inläggav Waggman » lördag 2015-05-23 18:52

Det låter som en bra idé att göra som du gjort om man kör med hävert. Jag vill dock helst föra över via tappkranen på jäshinken (15 liter) som sitter ca. 3 cm från botten. Tänker att jäst + mango + humle kommer göra det omöjligt. Brukar egentligen aldrig föra över till sekundär, men just när frukt ska användas känns det som ett bra läge. Tycker att överföring med hävert är ett riskabelt moment p.g.a. oxidationsrisk, för mig går det ibland jättebra och ibland mindre bra.

Eller så får jag bli vän med min hävert denna gång...
Waggman
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 17
Blev medlem: lördag 2015-05-23 10:55
Ort: Järfälla

Re: Mango DIPA recept

Inläggav Doris » torsdag 2018-05-10 18:55

Hej 3 år senare! Har bryggt mig en IPA och tillsatt mango, men har precis som er stött på problemet med den enorma mängden bös! Hade ca 12L i jäshinken, adderade sedan 1,2kg mangopuré på den tredje dagen av jäsningen. Nu, 8 dagar in i jäsningen, är det ca 1,5L bottensats, 3L bös som jag tror kom någon dag efter jag tillsatt mangon och typ 8L faktisk öl. Antar att det kommer se lite bättre ut efter kallkrash, men det blir väl ändå en hel del bös kvar antar jag. Frågan är nu hur jag bör göra för att föra över ölen inför jäsningen. Tänkte använda hävert och ha en BIAB-påse över slangens "utgång" för att samla upp eventuellt bös, men är det bäst att göra som vanligt och köra ner hävert precis över bottensatsen och bara suga upp allt bös som kom med mangon eller är det bättre att bara häverta upp "ren öl". Hur gjorde ni?
Doris
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2018-05-09 22:50

Föregående

Återgå till Recepthjälp

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster