Återanvända jäst!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Återanvända jäst!

Inläggav Mattebryggare » fredag 2013-12-27 01:59

Hej!

Kan någon tala om för mig på ett lättbegripligt sätt hur man återanvänder jäst från ett utjäst öl. Tycker att det verkar lite invecklat det där. Det ska beräknas både hit och dit som jag förstår det. Finns det inget enkelt sätt att göra detta på utan att det blir för krångligt. Jag har gjort en batch på ca 21 liter och använt 2 pkt safeale us 05. Nu ämnar jag göra en likadan batch och försöka återanvända jästen från den jäsningen. Tacksam för svar.
Mattebryggare
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 74
Blev medlem: söndag 2013-10-27 19:54

Re: Återanvända jäst!

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2013-12-27 02:17

Enkelt, av vissa inte rekommenderat, men funkar "oftast bra":

Öl 1 är färdigjäst, tappa om till annat kärl mha hävert.
[vänta inte för länge, typ inte flera dagar.]
Häll nästa vört (i rätt temperatur) för det som skall bli öl 2 ovanpå jästkakan som är kvar sedan öl 1, syresätt och ställ på jäsning.

Jag gör på detta sätt när jag återanvänder jäst, normalt mellan 3 och 5 generationer, har kört upp emot 8 generationer utan att märkbart få skillnad på jäskaraktär.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Återanvända jäst!

Inläggav Lindh » fredag 2013-12-27 08:36

Janne gnoff Berglund skrev:normalt mellan 3 och 5 generationer, har kört upp emot 8 generationer utan att märkbart få skillnad på jäskaraktär.


Har hört att vissa kör med denna metod framförallt en generation, men så många iterationer borde du få en massiv jästmängd eller? Vore det inte lämpligt att hälla bort hälften av jästkakan, iallafall efter generation två?
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Återanvända jäst!

Inläggav Falkens » fredag 2013-12-27 10:47

Nu vet inte jag vem som har hand om BryggarWikin men sådana här saker är väl suveränt om det kommer in där.

Jag försöker läsa där om det mesta men ibland känns det som att det finns mer info i forumet (vilket inte är så konstigt) men om man kunde uppdatera BryggarWikin allt eftersom så är ju den ett jätte bra uppslagsverk. Kanske se efter olika moderatorer som sköter olika delar av den... som ie det här fallet, vissa gillar ju att labba med jäst och då kanske de (inte alla men ett par) ska hand om den delen i BryggarWiki också för att på så vis hålla den levande.

Sen vet jag att många bloggar på sidan om och där har en del mycket bra bilder... Kan ju också användas i BryggarWikin, ja bilderna tillsammans med text osv.
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Återanvända jäst!

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2013-12-27 12:07

wiki är ju just en wiki, vem som helt som vill kan skapa en användare och editera
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Återanvända jäst!

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2013-12-27 12:09

Lindh skrev:Har hört att vissa kör med denna metod framförallt en generation, men så många iterationer borde du få en massiv jästmängd eller? Vore det inte lämpligt att hälla bort hälften av jästkakan, iallafall efter generation två?


En stor jästkaka efter ett tag ja, varav mycket är äldre döda jästceller, proteiner etc.
Det går säkert bra att hälla bort delar av jäskakan, jag har dock aldrig gjort det.
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Återanvända jäst!

Inläggav ScrotzaN » fredag 2013-12-27 12:59

Jag rekommenderar alla att alltid försöka pitcha rätt mängd jäst. Att bara återanvända en jästkaka är dålig praxis o är mkt mer jäst än man behöver.

Personligen tycker jag inte man ska ge såna tips om man vill att kunskapen om jästhantering ska öka o fler ska pitcha rätt mängd jäst.

Men folk verkar vägra ge upp o tipsa om alla sina dåliga rutiner vid jästhantering.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Återanvända jäst!

Inläggav oskar olsson » fredag 2013-12-27 13:03

Den här tråden i ett annat forum besvarar nog en del av dina frågor

http://www.bryggforum.nu/viewtopic.php?t=12512
oskar olsson
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 18
Blev medlem: tisdag 2013-12-03 12:48

Re: Återanvända jäst!

Inläggav Falkens » fredag 2013-12-27 14:54

Janne gnoff Berglund skrev:wiki är ju just en wiki, vem som helt som vill kan skapa en användare och editera


Absolut... men man ska veta vad man snackar om också :wink:
Sen är det bra om det finns de som kan sin sak också kanske kollar "sanningshalten" i det som läggs in... det var i alla fall en tanke, inget krav. Jag kan läsa böcker också...
// Jonas
Falkens
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 2057
Blev medlem: torsdag 2013-10-10 09:14
Ort: Sollentuna

Re: Återanvända jäst!

Inläggav Janne gnoff Berglund » fredag 2013-12-27 15:52

ScrotzaN skrev:Jag rekommenderar alla att alltid försöka pitcha rätt mängd jäst. Att bara återanvända en jästkaka är dålig praxis o är mkt mer jäst än man behöver.

Personligen tycker jag inte man ska ge såna tips om man vill att kunskapen om jästhantering ska öka o fler ska pitcha rätt mängd jäst.

Men folk verkar vägra ge upp o tipsa om alla sina dåliga rutiner vid jästhantering.



Om du läser grundfrågan och mitt svar igen kanske det går lite lättare att förstå?
Janne gnoff Berglund
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1018
Blev medlem: fredag 2006-11-10 14:49
Ort: Göteborg

Re: Återanvända jäst!

Inläggav ScrotzaN » fredag 2013-12-27 21:00

Jag förstår precis.
Http://otterbo.wordpress.com/ <-- öl o lite allt möjligt!
ScrotzaN
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 543
Blev medlem: fredag 2011-09-23 11:47

Re: Återanvända jäst!

Inläggav ekstedt » fredag 2013-12-27 21:49

Liksom gnoff så tycker jag "rätt på jästkakan" är en helt okej metod om man inte har tid/lust/möjlighet att jiddra med jästtvätt och dylikt. Man kan naturligtvis likt White/Zanaisheffs och deras lärjungar envist hävda att det är "dålig praxis" och att det "inte ger optimal öl" (vem gör optimal öl för övrigt), men det är en metod som inte är sämre än den har genererat ett antal SM-medaljer genom åren.

Själv brukar jag alltid göra ett starkare öl på jästkakan av ett mer normaltstarkt öl. Det innebär fortfarande att jag använder för mycket jäst, men jag har inte märkt av några av de klassiska tecknen på att använda för mycket jäst.

För trådstartaren tycker jag detta är ett intressant alternativ att överväga, gärna i kombination med att avlägsna 50-75 % av jästkakan först (något som jag själv överväger att börja med).
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Återanvända jäst!

Inläggav Torparen » söndag 2013-12-29 08:22

Halloj!

Har kört denna metoden många gånger nu med både lager å ale.
När ölen tappats ur damejannen så tar vi en dl jästsörja å odlar en förkultur med. På 2 liter.
Har hittills funkat bra, lagern jäste lite väl fort senast men det berodde nog på hög temperatur också.
Hellre för mkt jäst än för lite!

Att tvätta jästen å klödda verkar alltför omständigt.
Dessutom känns det som en infektionsrisk varje gång man hanterar jästen.
Desinficering i all ära, men vad som flyger omkring i luften är svårt att kontrollera..
Jästsvampen, människans bäste vän
Användarvisningsbild
Torparen
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 43
Blev medlem: tisdag 2013-03-12 13:29
Ort: Skåne

Re: Återanvända jäst!

Inläggav bohumle » söndag 2013-12-29 18:45

Hej

Kapar tråden lite, ett tips som kanske kan vara behändigt

Bo

http://www.homebrewtalk.com/entries/yea ... roach.html
Användarvisningsbild
bohumle
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 431
Blev medlem: torsdag 2007-01-04 21:50

Re: Återanvända jäst!

Inläggav peps » måndag 2013-12-30 00:30

Många bra synpunkter från olika perspektiv här. En viktig poäng är att återanvändning av jäst är just god praxis av ett flertal skäl:

- Du vet att jästen är färsk och pigg.
- Ingen risk att du har för lite jäst.
- Enligt min egen (och många andras) uppfattning presterar jästen bättre efter ett par varv, tredje och fjärde batchen brukar gå som tåget med urdelikat öl direkt ur primären.

Själv brukar jag tvätta jästen mellan varje varv om jag skall köra längre serier, tycker inte det är så besvärligt. Kör man torrjäst är det klart att jästtvättning är besvärligare än att bara knäcka i några nya paket jäst, men många ölstilar behöver ju jäststammar som inte går att köpa frystorkade. Ibland tar jag hela kakan också, om jag skall jäsa en riktig bamsing till öl. Har just nu en fet (OG 1,086) imp-porter som står på kakan från en ESB.

Min erfarenhet är att efter den 6:e ölen börjar jästen prestera sämre, därför kör jag inte längre serier än så. Har man bättre processer och bättre hygien än jag kan man naturligtvis gå mycket längre än så, men man får välja sina strider.
Think globally. Drink locally.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 179
Blev medlem: lördag 2010-01-09 16:50
Ort: Göteborg

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 52 gäster