Syrlig öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Syrlig öl

Inläggav August » torsdag 2012-06-28 18:04

Nyligen bryggde min första helmäskning, en APA. Den blev över förväntan men dock lite mörk. Min andra va en brown ale med bland annat chocolate o svartmalt. Den har varit i flaska i två veckor och smakar ok fast den har en syrlig smak och lite obalanserad. Min tredje, en porter, som jag precis förde över till en sekundär. Provsmakade porter som inte hade någon syrlig ton så vitt jag kunde känna av (ingen svartmalt användes). Passade på att ta ett pH-värde på portern som visade ett värde som var lägre än 5,2 (kunde inte få exakt värde då pH-pappret sträckte sig bara till 5,2). Visade gult då 5,2 var orange. Ingen av de tre satserna gjorde jag någon vattenbehandling. BIAB är metoden jag använt.
Mina frågor är då:
1) Kan det stämma att APAn smaka ok pga att den inte hade några mörka malter i sig?
2) Kan jag höja pH:et i Porten som nu är i sekundären utan att *spoila* ölet? Och med vad?

Jag bor i Malmö o vattnet har en pH på ca 8,3 Samt en kalciumhalt på 31mg/l. <------------- Rätta mig om det inte stämmer
Som jag läst till mig bör man ha över 50mg/l Ca i vattnet för att göra mörkare ales. 4) Hur stor roll spelar det?
Och sist 5) hur skulle jag lättast kunna höja pH i mäsken och öka halten Ca (om det är nödvändigt)?

Blev kanske lite långt men jag uppskattar all hjälp jag kan få. Tack på Förhand!
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Re: Syrlig öl

Inläggav gedman » fredag 2012-06-29 02:48

1) Ja, det låter rimligt. Men det KAN ha andra orsaker.
2) Mnja, jag är skeptisk till försöka justera i efterhand men jag vet att andra tycker annorlunda. Däremot (vilket många anser är hädelse) tycker jag du kan ha den till att blanda ut ljusare öl med. Se förra numret av Hembryggaren för en utmärkt artikel om att blanda öl.
3) Det är bra oavsett öltyp att ligga över 50 mg kalcium, så lite extra kalcium är inte fel. MEN:
4) Det är inte framförallt kalcium som är viktigt i mörkare ales, utan karbonater. Karbonater gör att pH i mäsken inte sjunker lika mycket, vilket är bra för lite mörkare öl. DÄRFÖR:
5) Rekommenderar jag att du kan tillsätta runt 1g Kalciumkarbonat per 10 liter om du gör mörkare ales. Det höjer både Ca och CO, vilket är det du är ute efter.

I förra numret av Hembryggaren finns också en artikel om vattenbehandling.
gedman
Hembryggarens redaktion

Re: Syrlig öl

Inläggav August » lördag 2012-06-30 17:20

Tack för Svaret!
August
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier