Plastsmak

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Plastsmak

Inläggav grungejesus » fredag 2010-05-21 20:02

Jag bryggde en engelskbitter för några veckor sedan. Men jag tycker att ölen luktar plastigt och då jag smakade på den vid omtapningen till sekundären tyckte jag även att ölet smakade lite plast. Hoppades att det skulle försvinna under sekundären, men det luktar konstigt fortfarande. Har användt samma utrusting och renlighet som vanligt. Firts Gold humlen hade visserligen passerat sitt bästföredatum men jag har förvarat den i frysen och öppnade den inte förens till denna brygd. Är även lite osäker på jästen, det tog längre tid än vanligt för jäsningen att starta. (första gången jag använder WY 1099)

11liter

2000,0 g Pale Ale Malt
110,0 g Amber
100,0 g Biscuit Malt (Mout Roost 50)
100,0 g Cara-amber
5,0 g First Gold (gammal) (9,0%) - [i]added during boil, boiled 60 min
5,0 g First Gold (gammal) (9,0%) - [i]added during boil, boiled 30 min
5,0 g East Kent Goldings (6,8%) - [i]added during boil, boiled 30 min
5,0 g East Kent Goldings (6,8%) - [i]added during boil, boiled 10,0 min
5,0 g Fuggle (4,8%) - [i]added during boil, boiled 5,0 min
1,0 ea WYeast 1099 Whitbread Ale
5,0 g East Kent Goldings (6,8%) - [i]added dry to secondary fermenter
Användarvisningsbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: fredag 2009-10-09 21:12
Ort: Enskede, Stockholm

Re: Plastsmak

Inläggav jukitor » måndag 2010-05-24 10:16

Har du kanske drabbats av min gamla hinksmak (tråd: http://shbf.se/bryggaren/viewtopic.php?f=5&t=4946&p=14464&hilit=hinksmak#p14464)?
Användarvisningsbild
jukitor
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 13
Blev medlem: söndag 2007-10-21 17:58

Re: Plastsmak

Inläggav grungejesus » måndag 2010-05-24 14:37

Jag hällde ut skiten, ska göra ett nytt försök i veckan. Det kan antagligen vara någon form av infektion somdrabbat ölen. Eller så är det First Gold humlen som var lite gammal, kankse var det nån skit i den. Jästen har jag bryggt en gång till på och då smakade det bra.
Användarvisningsbild
grungejesus
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 128
Blev medlem: fredag 2009-10-09 21:12
Ort: Enskede, Stockholm

Re: Plastsmak

Inläggav Thomas Fransson » torsdag 2010-06-24 00:58

Plastsmak kan uppstå i humliga öl ibland. Har själv råkat ut för det när jag bryggde en AAA (american amber ale) på gamla rester jag hade hemma.
(Syftet var som väl bara att visa processen för en intresserad och han fick aldrig reda på att ölet hamnade i vasken i brist på C-fat ;) )
Kanske även med gammal oxiderad humle, om man nu inte misstar engelska jästers mindre angenäma tvålsmak i kombination med humle.
Eller att ej livsmedels och temperaturbeständig plast kommit i kontakt med ölet eller metaller för den delen...
Användarvisningsbild
Thomas Fransson
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 296
Blev medlem: onsdag 2008-01-02 03:00
Ort: Malmö


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster