Mäsktjocklek vid batch sparging

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Mäsktjocklek vid batch sparging

Inläggav Jonte » måndag 2010-04-26 22:53

Hur pass tunn mäsk vågar man köra på när man brygger enligt batch sparging-metoden? Har läst lite på amerikanska siter de de rekommenderar att köra hälften av vattnet till mäsken och restarande halvan till lakningen. Då skulle jag enligt beersmith få en water/grain ratio på cirka fem liter vatten per kilo malt vid bryggning av en lite alkoholsvagare öl.

Har tidigare kört på tjockare mäsk, men tänkte göra lite ändringar i min bryggprocess för att försöka bli av med astringens/kärvhet i mina öl. Tror att den stora mänden lakvatten vid tidigare bryggningar kan ha påverkat ph-värdet på ett dåligt sätt. Brukar bara köra salter i mäsken och inte lakvattnet.

Vad kör ni andra som batchlakar på för water/grain ratio?
Jonte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2008-03-10 14:35
Ort: Göteborg

Re: Mäsktjocklek vid batch sparging

Inläggav UlfB » tisdag 2010-04-27 08:08

Jag har tänkt prova satslakning och har sökt runt lite och hittade en tråd om satslakning på ett humlebladet
Kanske nåt attha?

http://humle.se/punbb/viewtopic.php?id=1655

//ulf
UlfB
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 241
Blev medlem: tisdag 2009-09-15 09:42
Ort: Karlstad

Re: Mäsktjocklek vid batch sparging

Inläggav Kim » tisdag 2010-04-27 08:40

Anser att värdena de satt upp gäller för en normal öl med SG runt 1050-1060. Så i grund bör du nog alltid satsa på 5 liter vatten per kg malt + 1 liter som behålls av malten. När man gör betydligt svagare dricka bör man nog hälla på vatten efteråt för att inte ha för hög vattenmängd. För mycket lakvatten totalt som till sist tvättar ur taniner och gör ölet kärvt är ju knappast något du vill ha/uppnå.
På andra hållet när man gör starkare dryck så tar man ungefär ovanstående vattenmängd (gärna lite mindre och accepterar sämre utbyte) och kokar ner till rätt OG.
Så tag 2.5 liter + 1 liter per kg malt (hälften av 5 liter + litern för malten) i mäskningen. Laka ur detta och fyll på med 2.5 liter/kg som sedan lakas ur. Justera sedan vörten med ytterliggare vatten för din svagare öls slutvärden.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 395
Blev medlem: tisdag 2006-10-24 16:55
Ort: Sölvesborg

Re: Mäsktjocklek vid batch sparging

Inläggav Jonte » tisdag 2010-04-27 10:14

Har en idé om att brygga en Dark Mild genom "batch sparging, no sparge-metoden" eller vad den nu kallas. Dvs man kör inte på nån lakning alls. Har fått ganska kärv smak när jag bryggt Mild med lakning tidigare.

Tänker mig att dumpa allt vatten, malt och salter i kylväskan. Låta det stå 60-70 minuter och sedan bara recirkulera, tappa av och koka. Vet inte vad man får för utbyte med denna metod, men chansar på 50%. Blir ett experiment. Tror ni att metoden är helt förkastlig? Nån annan som testat nåt liknande?
Jonte
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 33
Blev medlem: måndag 2008-03-10 14:35
Ort: Göteborg

Re: Mäsktjocklek vid batch sparging

Inläggav PeO » tisdag 2010-04-27 12:43

Hej

Låter väldigt likt Brew In A Bag. Det har jag provat med mycket bra resultat, bl a en American Pale Ale. Det finns separat tråd om BIAB.

Hälsningar
/PeO
Användarvisningsbild
PeO
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 185
Blev medlem: torsdag 2006-12-21 14:55
Ort: Järfälla


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 27 gäster

cron