Satsbryggning II - newbie

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » fredag 2010-01-22 14:49

Jag kände att nybörjarsektionen var fel - men detta är bara min andra sats så var lite hyggliga...
Hoppas åstadkomma en god och någorlunda stark (>=5% ABV) Ale i stil med tja säg kilkenny eller varför inte Oppigårds Golden Ale (har försökt att odla upp den stammen från en flaska).

Satsbryggning II recept:

1 Coopers draught ölsats
1 Morgans Dark Crystal maltextrakt
Torrjäst från Morgan (ale) + torrjästen från ölsatsen (kan väl inte skada) + en slurk av uppodlad stam från flaska (Oppigårds Golden ale)
1 "tepåse" SuperAlpha
1 "tepåse" Cluster

Gjorde en jäststarter med lite av ölsatsens matextrakt och kokt vatten + alla jästerna i ca 30 grader
Kokte först Coopers draught + 300g bryggsocker och la i SuperAlphan och lät den koka med i 20 minuter - kylde i vattenbad med ispåsar.
Under tiden kokte jag 17 liter kranvatten och splashade ner i den desinficerade jäshinken som fick stå på balkongen för att kylas, samtidigt som jag då och då piskade den hårt med desinficerad ballongvisp.

När ölsatsen kallnat hälldes den på under stort skvalpande i hinken. Lät tepåsen ligga kvar i grytan och slog i 2 liter kokande vatten. Fyllde på med Crystal Malten + 200 g bryggsocker + 200 g brödsirap (20% maltextrakt i den) och mera vatten. Kokade upp och la i Cluster. Lät koka i fem minuter och kylde i vattenbad.

Hällde i Crystal-vörten i jäshinken när den kallnat.
Tog ett prov för OG - mätning visar 50 (1050 oechsle?) - mitt mätglas visar 2 grader för mycket vid kontroll med 20-gradigt vatten, alltså kompenserat OG = 1048 .
DSCN5694.JPG
OG-mätning

Piskade jästen med vispen och fyllde på med jäststarter till alltsomallt ca 24 liter.
Satte på lock och bar ner i ManCave. Satte vid vägghängda elementet och körde trickset med minikylskåpets utblås (lite varmluft där) in i det omsvepta duschskynket.

Skall gå ner i eftermiddag och kontrollera om jäsning och temperaturer ser OK ut.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » fredag 2010-01-22 15:03

Jag matade in mina (ungefärliga) ingredienser i Recipe Calculator och kom fram till följande estimerade värden:
Low High
OG 1.040 1.052 1.050
FG 1.010 1.013 1.013
IBU 15 12 30
SRM 12 17 30
ABV 4 5.0 5


Jag jämförde med en Northern English Brown Ale, vetifasen om det var korrekt, men alla värden utom IBU:t hamnade inom godkända värden.
Nu tror jag ju att mitt IBU blir högre då kalkylatorn inte tar hänsyn till att ölsatsen var humlad...
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav jrm » fredag 2010-01-22 17:37

OleFattGuy skrev:Torrjäst från Morgan (ale) + torrjästen från ölsatsen (kan väl inte skada) + en slurk av uppodlad stam från flaska (Oppigårds Golden ale)

...

Gjorde en jäststarter med lite av ölsatsens matextrakt och kokt vatten + alla jästerna i ca 30 grader


Jag har för mig att Oppigårds filtrerar alla sina öl förutom starkportern, så du skulle nog bara ha druckit din golden ale...

Sen vet jag inte riktigt hur det blir med att blanda flera olika jäst. Du vet ju inte riktigt om båda jäst kommer att ge lika mycket karaktär till ölet, men oftast är mer jäst dock bra
Användarvisningsbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: fredag 2008-10-24 09:47
Ort: Ljusdal

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » fredag 2010-01-22 19:55

OK.
Eftersom bägge var torrjäst så trodde jag att de var "ungefär" samma. Jaja.
Det jäste i Oppigårds-flaskan - hoppas att det inte var nåra "fulingar" jag hällde i då :P

Var nere och tittade till det hela. Tempen låg kring 18 grader och det har börjat att bubbla. Tyvärr vid sidan av jäsröret :(
Jag försökte att vrida och dra lite i det för att få det tätt, men jag misstänker att det ändå läcker en smula. Fick dock till en bubbla i röret innan jag var tvungen att gå iväg. Ska titta till det hela innan läggdags ...
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav peps » lördag 2010-01-23 15:15

Hej där!

Det vanligaste om man vill blanda jästsorter är att man delar vörten till två jäskärl och jäser dem helt separat, för att sedan blanda dem innan tappning. Men det är inget fel med att experimentera lite heller.

/Per
Think globally. Drink locally.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 179
Blev medlem: lördag 2010-01-09 16:50
Ort: Göteborg

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » söndag 2010-01-24 18:25

Ok Tack för tipset!
Sanningen att säga var jag mest ute efter att få tillräcklig jästmängd, så jag slapp att oroa mig för det. Är man nybörjare så förstår man inte alltid finesserna i det hela. :oops:

Skall med intresse notera hur denna öl smakar och framöver försöka experimentera mer kontrollerat med jästsorter! :D
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » måndag 2010-01-25 21:21

Sätter ikväll in värmevakten efter dryga tre dygns jäsning. Räknar med att få upp värmen några grader uppåt 20-22 grader för att hjälpa jästen orka hela sträckan.

Skakar också om lite i hinken för att sätta fart på grejerna. Gjorde så förra gången och får för mig att det kan vara bra. Säkert kan någon med mer kunskaper än jag styrka eller dissa den teorin ;) men jag har för mig att jag läst nånstans att det kan hjälpa jästen att bryta ner de långa kedjorna av ... ja vad var det nu igen? :?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » tisdag 2010-01-26 11:52

Tittar till hinken på morgonen. Det bubblar bra nu, ungefär var 4:e sekund. Tempen har stigit något till ca 19 grader.
Blir nog bra med det. Ska låta värmen vara på till onsdag kväll då får det återgå till 16 grader utan skynke, kylskåp eller värmevakt.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav peps » tisdag 2010-01-26 13:09

Bra idé med värmevakten, det är alltid bra att höja temperaturen mot slutet av jäsningen om man har den möjligheten. Vikigt är dock att inte sänka temperaturen innan det är utjäst, så försäkra dig om att det är klart innan du låter temperaturen sjunka igen.

Angående att skaka jäshinken så finns det två tillfällen man kan vilja göra det. Det ena är i jäsningens absoluta början, för att skaka ner syre i vörten så jästen kan föröka sig. Det andra är om man har en högflockande jäst som faller till botten innan jäsningen är färdig, då kan man skaka upp den i suspension igen.
Think globally. Drink locally.
Användarvisningsbild
peps
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 179
Blev medlem: lördag 2010-01-09 16:50
Ort: Göteborg

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » tisdag 2010-01-26 22:40

Ja jäklar.
Nu bubblar det var 3:e sekund i röret så det satte nog lite ny fart.
Tack för info om att det ska jäsa klart, skall hålla koll på det innan jag sänker igen!
Vet inte om jag törs skaka en gång till, kanske i morrn...
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » fredag 2010-01-29 16:16

I går bubblade det bara ca en gång/min i röret, så jag stängde av frostvakten. Nu ska det få stå till efter helgen då jag tänkte mäta och se hur väl det jäst ut. upprepar mätning senare i veckan för att se om det stannat av. Planerar att buteljera antingen i nästa vecka eller möjligen nästa helg...
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » fredag 2010-02-05 16:30

Har inte hunnit buteljera, låter det stå till måndag så får vi se. Tror inte det är nån fara att låta det stå nåra dar extra...?
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » tisdag 2010-02-09 11:34

Mätte i går FG = 1012 = Kompenserat FG = 1010
Med ett OG på 1048 ger det 38 Oechslegraders skillnad, alltså trolig abv (38x131=) ca 5 %
Inte så illa, ungefär vad jag siktade på. Jag smakade lite på provet och det bådar gott, en torr ale med en del humle och en ganska lång eftersmak. Lite tunn var den allt, men jag hoppas den "tjocknar" lite med lagring.

Jag buteljerade 52 halvlitersflaskor och en literflaska med det sista lätt grumsiga ölet så allt som allt fick jag ut 27 liter öl (måtte ha sett fel när jag gjorde satsen från början...?).

Färgen var bärnsten och det var en del kolsyra i ölet när jag tappade upp det med en mockasockerbit i varje halvlitersflaska. Räknar med att det ska ge en lättare kolsyrning, vilket jag också eftersträvar med denna ale.

Nu ska flaskorna få stå i dunklet i källaren i 16 grader och kolsyrejäsa i ca tre veckor, sen är det dags för provsmakning!
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » torsdag 2010-03-04 16:41

Efter att ha låtit flaskorna stå i tre veckor var jag tvungen att smaka.
Hmm tja... Tunn, vattnig med svag humlekaraktär, lite jolmig helt enkelt.
Ingen höjdare, kan knappt tro att den håller 5% alkohol...
Besviken på humleutbytet denna gång, och jag har nog vattnat ut lite väl mycket (kanske 3-4 liter för mycket).

På't igen.
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10

Re: Satsbryggning II - newbie

Inläggav OleFattGuy » fredag 2010-05-07 18:48

Tänkte bara nämna att NU när det finns typ fyra flaskor kvar, så börjar ölen att smaka riktigt resonabelt. Typiskt nog. :roll:
Skulle nog haft mer tålamod med att lagra denna...
OleFattGuy
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 218
Blev medlem: måndag 2009-11-02 21:10


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 18 gäster