Jäst till en Imperial Stout

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Jäst till en Imperial Stout

Inläggav AlbertC » onsdag 2009-12-16 00:46

Jag ska göra en IS på maltextrakt och har hittat ett skönt recept. Men i receptet (från USA) står det att man ska använda ett champagnejäst som naturligtvis inte finns på humle.se

Så min fråga är: Vad är ett bra imperial stout-jäst som finns här i Sverige (gärna på humle.se) ?
AlbertC
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 00:30

Re: Jäst till en Imperial Stout

Inläggav Snej » onsdag 2009-12-16 10:28

Det beror lite på vad OG är, men Scottish alejäst brukar ofta föreslås för öl med hög vörtstyrka. Om alkoholstyrkan ligger under 10% bör även American alejästen funka. Det är jätteviktigt att använda en rejäl mängd frisk jäst till IS.

http://shop.humle.se/se/art/scottish-ale-jast-brewer-s-choice-1728-activator.php
Snej
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 27
Blev medlem: måndag 2008-04-14 16:04

Re: Jäst till en Imperial Stout

Inläggav AlbertC » onsdag 2009-12-16 21:45

Tack för svaret!

Räcker det med 2 st "uppblåsta" activators till 20 liter med OG på 1,110?
AlbertC
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 00:30

Re: Jäst till en Imperial Stout

Inläggav jrm » onsdag 2009-12-16 22:26

Enligt Jamil's pitching rate calculator på http://www.mrmalty.com/calc/calc.html behöver du 4 paket om du inte gör en förkultur. Alternativt 2 paket om du gör en förkultur på 2-4L.
Användarvisningsbild
jrm
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: fredag 2008-10-24 09:47
Ort: Ljusdal

Re: Jäst till en Imperial Stout

Inläggav martinb » onsdag 2010-04-28 22:35

Det är är siffror jag tittar på med och har kollat med Mr Malty.
Jag har bara möjlighet att göra en förkultur på 2 liter i dagsläget och har ett estimerat OG på 1110 för den Barley Wine som planeras att bryggas om ett par veckor. Mr Malty rekommenderar ca 3.8 liter för mig och det är nog inga volymer jag kan få fram.
Jäsningen är planerad till två veckor i primären (med 2-liters förkultur med två jästförpackningar) och sedan en månad i sekundären. För att nå ett lämpligt FG på runt 1025-30, bör jag då slänga i ytterligare ett paket jäst i sekundären?

Jästen jag planerar att använda är antingen Rogue Pacman eller Northwest Ale från Wyeast.

Uppdatering:
Efter lite mer läsande så verkar det enklast för mig att nå ca 400 miljoner jästceller att göra en 2-liters förkultur på 1 paket och därefter ta två till paket jäst då det nog inte ger optimalt resultat att tillföra två paket jäst till 2 liter vört.
Forummoderator - SHBF Utbildningsansvarig - SHBF Öldomare
Besök HBG2 på Facebook & HBG2.se
Användarvisningsbild
martinb
Utbildningsansvarig
 
Inlägg: 1035
Blev medlem: fredag 2008-07-18 10:17
Ort: Helsingborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 22 gäster