Kryddor i öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kryddor i öl

Inläggav Fredrik Nivert » fredag 2006-11-03 13:03

Om kryddor skall tillsättas till t.ex. julöl kan den mängd som bör tillsättas vara svår att uppskatta. Jag tror det blir fel för de flesta första gången, eller gångerna. Min tänke är att vi kan fylla på med den erfarenheten vi har, dvs mängd, när den skall tillsättas, resultat mm.

Kryddor som är vanliga att använda är:
Pommerans, nejlika, koriander, anis, lakritsrot, saffran, kanel kardemumma.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inläggav Oskar » lördag 2006-11-04 16:49

Jag fick ett bra tips av Peter Högström som jag brukar praktisera när jag vill krydda mina öl. Förutsätter visserligen att man lagrar sin öl på kegg. Istället för att tillsätta kryddorna i själva koket gör man essenser. Man blötlägger helt enkelt sina kryddor i sprit. Sen är det lätt att prova sig fram till det resultat man vill nå. Jag brukar hälla upp en dl öl i glaset och tillsätta essens till jag blir nöjd, sen är det bara att räkna ut hur mycket man ska hälla ner i sin kegg. Största fördelen är att man kan experimentera rätt friskt utan att riskera att fördärva en hel batch.
Användarvisningsbild
Oskar
Torrhumlare
Torrhumlare

Varning för nejlikor!

Inläggav Dan Åkerlund » måndag 2006-11-06 19:40

Jag har provat med kanel, apelsinskal, ingefära och nejlikor. Kanel och apelsinskal var rätt OK i en mörk öl. Ingefära var så där... Men varning! Nejlikor smakar järn eller något i den stilen.

Testade även ett öl från bolaget för någon vecka sedan - ett halloween-öl kryddat med nejlikor. (pumpor på etiketten) Även detta bör undvikas! :-)

I våras rev jag ett par citroner och hälde på lite sprit. Tänkte jag skulle testa att krydda med det så mått. Men nu när jag luktade på det var där en utpräglad doft av terpentin... Låt det inte stå för länge... är min slutsats.
/Dan
Användarvisningsbild
Dan Åkerlund
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Kenneth » tisdag 2007-01-02 21:02

Jag har användt kryddnejlikor några gånger utan att märka någon järnsmak. Kan det vara mineraler och salter i vattnet som skiljer?

Den bästa citronvodka jag gjort själv gjorde jag genom att riva det yttersta lagret från en citron och ta i det i en helflaska okryddad vodka. Dock ska det bara stå 2-3 timmar för att sedan silas ifrån. Annars blir det "räligt" :wink:
Användarvisningsbild
Kenneth
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Janne gnoff Berglund » onsdag 2007-01-03 11:37

Förra året (05) tog jag ett gram saffran till ca 18 liter öl, tillsattes sista 5 eller 10 minuterna, tog över alla andra kryddor och dominerade totalt.

I år (06) tog jag ett halvt gram saffran till ungefär samma mängd öl och tillsattes vid samma tidpunkt som året innan, fick mer balans mellan de olika kryddorna.

Jag brukar också lägga dit en 2-4 gram malda pommeransskal samt 4-8 stycken (ej gram) nejlikor, malda i mortel.

Har testat med kanel flera gånger, men tycker det är svårt att få någon karaktär, kan det vara så att stängerna inte skall kokas?
Användarvisningsbild
Janne gnoff Berglund
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav ulrik.strandberg » fredag 2007-01-05 08:40

Vi gjorde en batch julöl på ca 160 liter där kryddornas dominans var total.
Originalreceptet är på 40 liter, brukar bli helt ok. Nu körde vi i en cylindrikonisk kokare där man både kokar, kyler och jäser i samma kärl. Kanske har betydelse då kryddorna "blir kvar" i kärlet på annat sätt än i en "vanlig" kokare. Hursom, vet inte om det avtar med tiden eller om man får försöka rädda bryggden på någe vis. I värsta fall får man gödsla gräsmattan med den... :(
Användarvisningsbild
ulrik.strandberg
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav rocksteady » onsdag 2007-01-31 22:48

Jag gjorde en julöl precis med bland annat hel kryddpeppar och riktigt apelsinskal(inte pomerans). Det blev något av det häftigaste jag har druckigt. Det luktar lite som en gryta full med julstämning.

Min julöl var gjord på mörk malt men jag tror att just kryddpeppar kan tänkas vara ett mycket gott tillskott till en vanlig pilsner. Någon som testat?
Användarvisningsbild
rocksteady
Nybryggare
Nybryggare

Inläggav Andreas » torsdag 2007-02-01 03:31

Suklle man inte kunna använda julte å koka det några min
Andreas
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Kenneth » torsdag 2007-02-01 08:50

Andreas skrev:Suklle man inte kunna använda julte å koka det några min

Vad är "julte"?
Användarvisningsbild
Kenneth
RIMS-byggare
RIMS-byggare

Inläggav Andreas » torsdag 2007-02-01 16:17

julte finns i våran te å kaffe handel , jag vet inte vad det inne håller men det luktar å smakar jul, så det borde vara alla de kryddor som ni nämt
här tidigare fast redan ihop blandat i lagom proportioner.
Andreas
Satsbryggare
Satsbryggare

Inläggav Jonas » torsdag 2007-02-01 18:07

Hej!
Varför inte prova att "torrtea" med jultet?
"Jag smakade ett gott öl i England. Jag tror det hette "pint"!"
Användarvisningsbild
Jonas
SHBF Ordförande

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier