Verkningsgrad/ utbyte 15 L VS 60 L bryggverk?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Verkningsgrad/ utbyte 15 L VS 60 L bryggverk?

Inläggav charles.cassino » måndag 2007-03-05 20:02

Hejsan.

Undran om andra har stött på samma problem.
När jag brygger 60-100 liter så ligger jag lätt över dom berömda 85%
ibland närmare 90-95% Men så fort jag kokar i mina småhinkar hemma så rasar utbytet till löjliga 75%. All time low 66% häromdan. Pinfärsk malt, nykrossad, jämn temp i mäsken hela vägen, lugn å fin lakning.

Detta gäller både ljusa å mörka öl med och utan mjölksyra mm mm.

Terorier, undringar, förklaringar?
charles.cassino
Bryggare på Monks

Inläggav Kim » måndag 2007-03-05 22:55

Använder du samma mätutrustning till de båda?
Om så är fallet vad är det för våg?

En badrumsvåg tex. är ju lätt värdelös, den visar ju ofta inte rätt på ett par kilo när när man väger sig. Försöker du sedan på konststycket att med en badrumsvåg väga 25 kilo och 10 vägningar å 2.5 kilo så kommer dessa totaler att visa helt olika.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Fredrik Nivert » tisdag 2007-03-06 00:52

Höjden på maltbädden i lakkärlen blir ofta lägre när du gör mindre volymer. Det kan säkert bidra till att utbytet blir lägre.
Användarvisningsbild
Fredrik Nivert
SHBF - Bryggkursledare

Inläggav charles.cassino » tisdag 2007-03-06 01:41

Samma vågar.

En med lite grövre skala till allt över kilot den tar max 20 kilo
samt en brevvåg till allt under kilot, alltså småmängder av malt.

Vad det gäller lakkärl så strävar jag alltid att ha förhållandet höjd / bredd
på lakkärlet till max 1 / 1 eller om det går 1/ 1,5.
Så givetvis inte samma lakkärl till 5 kilo malt som till 15.
charles.cassino
Bryggare på Monks

Re: Verkningsgrad/ utbyte 15 L VS 60 L bryggverk?

Inläggav bohumle » tisdag 2007-03-06 03:18

charles.cassino skrev:Hejsan.

Undran om andra har stött på samma problem.
När jag brygger 60-100 liter så ligger jag lätt över dom berömda 85%
ibland närmare 90-95% Men så fort jag kokar i mina småhinkar hemma så rasar utbytet till löjliga 75%. All time low 66% häromdan. Pinfärsk malt, nykrossad, jämn temp i mäsken hela vägen, lugn å fin lakning.

Detta gäller både ljusa å mörka öl med och utan mjölksyra mm mm.

Terorier, undringar, förklaringar?

Hej Charles.

Eftersom jag aldrig brygger över 25 liter så kan jag tyvärr inte ge dej ett bra svar. Men eftersom du är en välkänd man i våra brygg kretsar, "studie rektor" bla. Du skall ju oxså va medlem i en av dom "legendariska" brygg klubbarna i stan, har jag för mej. Tycker det är lite konstigt att du som "studie rektor" samt medlem i en legendarisk klubb inte får svar av dina kopmpisar. Du som är med i styrelsen borde väl ha direkt kontakt till dom som kan. Du var ju en tid ordförande i SHBF,den tiden var ju i och för sej inte vår stoltaste stund. Sen att du tycker att 75% utbyte är löjligt, det är ju det utbytet jag har för det mesta. Ja då är jag väl som dom flesta som brygger ungefär 25 liter och ligger på det utbytet löjliga. Det kan jag köpa. I bland så kommer jag under 75 %, va ska då hända med mej? Till Guatanamo Brew center?

Jag skojar bara samt att jag inte skojar. Sådana där von oben saker att 75% verkningsgrader är löjliga det är ju sånt som gör att SHBF aldrig kommer att lyckas få folk att bli mer en sak från nostalgiska KTH:are. Jag var inne på Beertown och lyssnade på en en inervju med Charle Papazain. Djävla va jag direkt ville börja brygga igen. Sen så får man ju en smäll i ansiktet av Charles att 75 % är löjligt. Nej länge leve AHA, samt BYO, fuck off, inte SHBF, jag gillar er, men det är många dryga personer i er närhet. Bästa ordförandena i SHBF Nr1 = Peter Högström. vänlig var ofta ute på bryggaren och svarade, Han verkar oxså mycket kunnig. NR2: Kennet. J. En grinig fan!, han tog föreningen från ett ett ekonomiskt träsk till vart vi är i dag. Egentligen så är det tack vare K vi är som vi är i SHBF i dag. Arg är han, inget flum där.Ja det är antagligen fel forum detta. Jag tycker att vår nya ordförande är supertråkig. Jag tycker oxså att tidningen har blivit mycket tråkigare, ja jag vet att jag är på fel forum, orkar bara inte ändra. Hoppas att nästa tidning med mäskning blir bättre. Gud va besviken jag blev på det senaste numret.
Inte va det nycket mat nyttigt där.

Bo
Användarvisningsbild
bohumle
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Inläggav Peter » tisdag 2007-03-06 11:39

Hej,

Det skulle kunna ha att göra med förhållandet mellan omkrets och area på lakkärlet. Ju mindre läkärl man har desto större är omkretsen i förhållandet till arean. Eftersom en tänkbar orsak till lågt utbyte kan vara att lakvatten rinner längs med väggarna i lakkärlet borde utbytet kunna bli högre i ett stort lakkärl.

Ett litet exempel:
Om vi använder ett runt lakkärl är ju omkretsen = (2 * r * pi) och arean = (pi * r^2).
Vid en radie av 1 ger detta förhållandet omkrets=2pi samt arean=pi (dvs 2:1)
Vid en radie av 10 ger detta förhållandet omkrets=20pi samt arean=100pi (dvs 1:5)
Användarvisningsbild
Peter
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav KalleB » tisdag 2007-03-06 15:19

Hej Charles,
Att volymförhållandet i sig skulle vara problemet är inte sannolikt. Vore det så skulle det säkert ha nämnts i brygglitteraturen men något sådant har i varje fall inte jag sett.
Däremot tror jag att man i det mindre bryggverket får ett sämre utbyte bl.a för att skalningsfaktorerna för dimensionerna linjär/yta/volym är olika, till det mindre bryggverkets nackdel.
Antar vi att vi har samma förhållande mellan bottendiameter och höjd i två cylindriska kärl för 15 resp 60 liter får vi:
Yta/Volym (15L) = 1,6 * Yta/Volym (60L), dvs det mindre kärlet har 60% större värmeförluster jämfört med det större (relativt sett), allt annat lika. Det är alltså svårare att hålla värmen jämn i det mindre kärlet, mellan mitten och kanterna och i tiden, vilket troligen påverkar mäskutbytet (och kanske lakutbytet) negativt. Boten kan vara en mycket bättre värmeisolering i det mindre, eller att aktivt tillföra värme.
Peter är inne på en liknande skalningsproblematik mellan omkrets och yta som minskar utbytet vid lakningen (och troligen mer än jämfört med värmeförlustskillnaden). Jag ser ingen uppenbar lösning på det problemet.
Det är kanske så att man ska se över hela processen och tex:
- ha en tunnare mäsk för att få ut mer socker redan i mäskningen (yta/volymförhållandet blir också lite bättre)
- använda satslakning istf flödeslakning för att komma ifrån förbiflöden. Eftersom man vid satslakning tömmer mäsken suger man med tyngdlagens hjälp också ut lite mer av den sötare mäskvörten jämfört med flödeslakning.
- Mäskar/Lakar en större vörtvolym relativt sett som kokas ner till rätt volym, det behöver inte innebära mycket större ångbildning.
Jag har använt satslakning i mina senaste 12 bryggningar och ligger konstant på ett utbyte ca 82% medräknat att jag har ca 10% mer malt än vad som anges i recepten. Det motsvarar ca 75% (nästan) om jag räknar på receptvolymen. Det är fortfarande sämre än det du får för 60L men fördelen är att det verkar vara konstant och man slipper negativa överraskningar i stil med din bryggd häromdan.
Can anyone explain the mystery of beer? no, no, no
Användarvisningsbild
KalleB
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier