charles.cassino skrev:Hejsan.
Undran om andra har stött på samma problem.
När jag brygger 60-100 liter så ligger jag lätt över dom berömda 85%
ibland närmare 90-95% Men så fort jag kokar i mina småhinkar hemma så rasar utbytet till löjliga 75%. All time low 66% häromdan. Pinfärsk malt, nykrossad, jämn temp i mäsken hela vägen, lugn å fin lakning.
Detta gäller både ljusa å mörka öl med och utan mjölksyra mm mm.
Terorier, undringar, förklaringar?
Hej Charles.
Eftersom jag aldrig brygger över 25 liter så kan jag tyvärr inte ge dej ett bra svar. Men eftersom du är en välkänd man i våra brygg kretsar, "studie rektor" bla. Du skall ju oxså va medlem i en av dom "legendariska" brygg klubbarna i stan, har jag för mej. Tycker det är lite konstigt att du som "studie rektor" samt medlem i en legendarisk klubb inte får svar av dina kopmpisar. Du som är med i styrelsen borde väl ha direkt kontakt till dom som kan. Du var ju en tid ordförande i SHBF,den tiden var ju i och för sej inte vår stoltaste stund. Sen att du tycker att 75% utbyte är löjligt, det är ju det utbytet jag har för det mesta. Ja då är jag väl som dom flesta som brygger ungefär 25 liter och ligger på det utbytet löjliga. Det kan jag köpa. I bland så kommer jag under 75 %, va ska då hända med mej? Till Guatanamo Brew center?
Jag skojar bara samt att jag inte skojar. Sådana där von oben saker att 75% verkningsgrader är löjliga det är ju sånt som gör att SHBF aldrig kommer att lyckas få folk att bli mer en sak från nostalgiska KTH:are. Jag var inne på Beertown och lyssnade på en en inervju med Charle Papazain. Djävla va jag direkt ville börja brygga igen. Sen så får man ju en smäll i ansiktet av Charles att 75 % är löjligt. Nej länge leve AHA, samt BYO, fuck off, inte SHBF, jag gillar er, men det är många dryga personer i er närhet. Bästa ordförandena i SHBF Nr1 = Peter Högström. vänlig var ofta ute på bryggaren och svarade, Han verkar oxså mycket kunnig. NR2: Kennet. J. En grinig fan!, han tog föreningen från ett ett ekonomiskt träsk till vart vi är i dag. Egentligen så är det tack vare K vi är som vi är i SHBF i dag. Arg är han, inget flum där.Ja det är antagligen fel forum detta. Jag tycker att vår nya ordförande är supertråkig. Jag tycker oxså att tidningen har blivit mycket tråkigare, ja jag vet att jag är på fel forum, orkar bara inte ändra. Hoppas att nästa tidning med mäskning blir bättre. Gud va besviken jag blev på det senaste numret.
Inte va det nycket mat nyttigt där.
Bo