Hej
För att göra en lång historia kort. Jag började brygga öl med ölsatser omkring 1989. Då var det Coopers ölsats med den lilla "jästpåsen", det var egentligen den som som på något sätt för alltid har förstört hembryggning av öl. På den tiden, "ni som är unga ochär vakna" bryggare nu, på den tiden fanns det bara Cooper. Ok det kom sedan en del engelska satser.Omkring mitten av 90-talet så kom det en 3,15 kg sats, använd bara 500 g socker till den, till dom alla andra ölsatserna på 1,8 kg skulle man tillsätta 1 kg socker. Jag kom i håg en sak i början av 90-talet, hade gjort en ölsats med 1.5 kg socker för att vara på den säkra sidan. Virade sedan in ölhinken i filtar samt stälde den så nära elementet den bara kunde komma. Resultat: Efter att varit borta för att köpa påsk mat och komma hem till detta elände. Det bara sprutade ur jäsröret, va bra en ordentlig jäsning. Jag samt några arbetskompisar "vågade" prova resultatet några veckor senare. En sa, aldrig i mitt liv att jag dricker något så djävla äckligt. Han dricker med njutning mina IPA nu för tiden. Jo genom denna långa sak det var en sak jag ville komma tillk. På den tiden när jag bryggde elerment öl så var ju torrjästen ret ut sagt BLÄ. Jag provade för ett antal år till baka en bitter jäst med S-04 och det var ju som om himmklen blev vatten och tvärtom. Jag trodde ju aldrig att det sklulle bli en så enorm skillnad på jästen. Nu är ju Fermentis jäster i till 90% lika bra som BC mycket dyrare. Till frågan. är det värt att använda BC jästen till en allround gjod Bitter?
Bo
--------------------------------------------------------------------------------