Weissenbock

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Weissenbock

Inläggav Micke Granath » onsdag 2007-02-14 11:13

Hej

Enligt öltypsdefinitionerna skall en weissenbock:s lägsta FG vara 1016 men i exemplen på typriktiga öl finns t ex Erdinger Pikantus Dunkel Weissenbock med ett FG på 1013. Vad gäller? Om jag brygger en dylik öl med ett FG som ligger mellan 1013 och 1016 anses den då vara typriktig i alla fall?
Micke Granath
Användarvisningsbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Kim » onsdag 2007-02-14 23:07

Jo den anses fortfarande typriktig. Detta beror på att FG är inget du helt kan styra.

OG styr du ju med mängden öl dy brygger, kokar ihop eller späder. Det gör att du i stort sett har full kontroll eller kan/skall rätta till.

FG kan man styra i viss mån med mäskningen om med jästval, jästemperatur (eller jässtopp) - men i övrigt är det inget man kan göra åt FG utan ölen blir vad det blir i det fallet.
Därför tillåter man att FG blir något annorlunda än vad som egentligen tillåts i definitionerna - då det är utanför bryggarens kontroll.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

FG-beräkning

Inläggav Micke Granath » torsdag 2007-02-15 18:07

Det är just FG jag skulle vilja ha lite bättre kontroll över. Visserligen kan man ju räkna på jästens förjäsningsgrad men det skiljer det ju mycket på beroende på vilken försockringstemp man har lagt sig på. Kan man räkna fram ett ungefärligt FG-schema med hänsyn taget på försockringstemp och jästens förjäsningsgrad?
Micke Granath
Användarvisningsbild
Micke Granath
Torrhumlare
Torrhumlare

Inläggav Kim » torsdag 2007-02-15 23:47

Det får bli lite mellan tummen och pekfingret, tycker jag.

Jag vet bryggare som inte ens mäter FG, då de ändå inte kan göra något åt det när det väl satts till jäsning.

Carlsbergensis kan säkert komma med lite formler, fast han verkar inte ha varit här på ett tag.

Men det beror på väldigt många faktorer. De du nämt är bara några, men de viktigaste. Men även maltkomposition, vattenmängd vid mäskning, dekoktioner etc. spelar ju in så egentligen är det nog svårt att pricka exact.

// Kim
Snart så är partyt över - äntligen.
Användarvisningsbild
Kim
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare

Återgå till Recept, bryggtips, litteratur, ingredienser och teorier