Gjorde ikväll en liten snabb enkel test för att kolla om det är någon skillnad på vanligt Jozo salt (med jod), samt Seltin (50% NaCl, 40% KCl, och 10% MgSO4)
Tyvärr hade jag inget värdigt destvatten utan det jag har smakar plast av flaskorna. Så jag använda Uppsalas kranvatten i testet.
Jag beredde noggrant två stycken 1000 ppm lösningar.
Dvs 1 gram salt i 1 liter vatten.
Vattnet var 27 grader vid testet.
Jag gjorde en blindtest på mig själv genom att märka glasen på undersidan.
Resultatet är att skillnaden mellan Seltin och vanligt salt är uppenbar.
Seltin tycker jag inte alls är lika salt, utan större tvekan.
Jag gjorde ingen jättenoggrant test men jag gjorde en snabb enkel spädningstest för att ranka dem, och för att göra en lång historia kort så en första alltför enkla test skulle indikera att i denna utspäddsa lösning är KCl kanske 70% så "salt" som NaCl i min mun iallafall. Kanske kan siffran 70% diskuteras, jag gjorde bara en mycket grov uppskattning genom att späda NaCl lösningen tills jag lite sådär subjektivt tyckte det var "lika salta" i någon effektiv mening.
Detta stämmer också med flera artiklar jag läst. Försökspersoner rankar ofta NaCl som mer Salt än KCL. Men vissa andra forskare menar att jämförelsen mellan NaCl och KCl är som att jämföra päron och äpplen och fråga vilket som är "fruktigast". För även när man tar rent salt på tungan, så smakar vanligt salt och seltin olika. Jag uppfattar seltin som en "kortare" smak... vanlig salt ger en mer ihållande sälta på något vis.
Förklaringen som jag hittat i forskningsartiklar är delvis att det finns minst två stycken saltsensorer. En Na specifik, och en generell. Vidare tester indikerar att sältan som genereras från de olika sensorna är lite olika. Några forskare föreslog att NaCl hade en sur komponent, till skillnad från KCl, och i tester där man beskrivit den sura komponenten hos salten har skillnaden mellan NaCl och KCl varit mindre.
Jag verkar nog ha en rätt normal tröskel för salt. Jag gjorde en snabbtest och 1000 ppm smakade redigt salt! 750 ppm smakade också salt. Nedåt 333 ppm NaCl så smakade det kanske inte direkt jättesalt men det kändes så pass att jag kunde iallafall skilja det från kranvattnet i en blindtest. Någon mer exakt bestämning av mitt tröskelvärdet under det hann jag inte med. Man antagligen ligger det någonstans där. Vilket motsvarar 131 ppm Na och 200 ppm Cl. Men på den låga nivån är det inte direkt "salt" utan bara en mycket "diffus sälta".
Någon CaCl2 hade jag inte hemma.
Hittade även en del intressanta rapporter om hur tex etanol kan påverka övriga smakreceptorer och därmed förändra tröskelvärdena. Håller fortfarande på och försöker bena ut godsakerna här.
/Fredrik