Få fatlocket tätt på jäsfat

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav ecmik » fredag 2024-04-05 04:56

Är det någon som jäser i Corneliusfat som har någon bra teknik för att få locket helt tätt i slutet av jäsningen? Det spelar ju ingen större roll under tiden ölet jäser, men framåt slutet vill jag börja spunda.

Helst vill jag ju bara plocka av jäsröret och sätta dit spundventilen. Men locket sluter inte riktigt tätt om man inte först ”forcerar” fast det med CO2-tryck utifrån och håller det trycket tills jäsningens tryck tar över och håller locket tätt inifrån.

Känns inte så bra att plötsligt gå från ”jäsrörstryck” till 1 bar på ölet precis i sista utjäsningsfasen, men jag kan inte se någon annan lösning riktigt. Det hade ju varit lugnt om jästcellerna inte hade några problem med den plötsliga tryckökningen där i slutet, men det känns inte säkert.

En annan lösning kan ju vara att jäsa hela tiden med spundventilen på ett lagom lågt tryck för att hålla locket tätt. Men jag vill helst inte jäsa under tryck i onödan..

Nån som tror sig ha ett svar? Hade varit intressant att höra era spund-metoder!
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav Kenneth » fredag 2024-04-05 13:17

När jag jäser direkt i fatet så jäser jag alltid under tryck.
Har en tryckklocka som sitter i locket så när trycket blir lite för högt (>1,5 bar) så släpper jag ut lite med säkerhetsventilen.
Tycker det fungerar tillräckligt bra så.
Härliga tider, strålande tider :)
Användarvisningsbild
Kenneth
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 915
Blev medlem: tisdag 2007-01-02 10:28
Ort: Stenhamra

Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav ecmik » fredag 2024-04-05 13:51

Kenneth skrev:När jag jäser direkt i fatet så jäser jag alltid under tryck.
Har en tryckklocka som sitter i locket så när trycket blir lite för högt (>1,5 bar) så släpper jag ut lite med säkerhetsventilen.
Tycker det fungerar tillräckligt bra så.
Är ditt lock är såpass tätt så att du inte behöver trycksätta fatet innan jäsningen bygger upp trycket av sig självt? Min frågeställning är den att om jag inte ”trycksätter” dit fatlocket så byggs trycket aldrig upp där inne utan läcker ut. När trycket väl är på plats i fatet så läcker inte locket. Tänkte om någon hade några tankar kring det!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav jakan65 » fredag 2024-04-05 17:19

Hej. om locket inte är tätt utan tryck,så får du nog justera/böja benen på bygeln .så du får mer tryck på anläggningsytan.alt ny fräsh silikonring till locket.mvh
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav ecmik » fredag 2024-04-05 18:43

jakan65 skrev:Hej. om locket inte är tätt utan tryck,så får du nog justera/böja benen på bygeln .så du får mer tryck på anläggningsytan.alt ny fräsh silikonring till locket.mvh
Ah, det låter intressant! Ska prova! Packningarna är nybytta. Man böjer in benen in mot mitten kan man säga (mot varandra) - eller?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav jakan65 » fredag 2024-04-05 20:55

Hej ja man böjer benen alt ändrar vinkel på benet. man får ta i.
ett skruvstycke kan behövas om man inte har rätt verktyg. rostfritt = hårt. mvh lycka till
edit ja man böjer benen oftast bakåt,alt böjer mot centrum corny hålet ,om du förstår. mvh
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav ecmik » fredag 2024-04-05 21:57

jakan65 skrev:Hej ja man böjer benen alt ändrar vinkel på benet. man får ta i.
ett skruvstycke kan behövas om man inte har rätt verktyg. rostfritt = hårt. mvh lycka till
edit ja man böjer benen oftast bakåt,alt böjer mot centrum corny hålet ,om du förstår. mvh
Guld! Jag sätter det i skruvstycket och pressar ihop benen lite försiktigt. Tack för tipset!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav jakan65 » torsdag 2024-04-11 20:35

Hej.hur gick det? blev/fick du det tätt? mvh
jakan65
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 77
Blev medlem: måndag 2014-06-09 21:24

Re: Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav ecmik » torsdag 2024-04-11 21:08

jakan65 skrev:Hej.hur gick det? blev/fick du det tätt? mvh
Jag har just börjat jäsa en Bitter som ska spundas om några dagar, så då får vi se. Men det var svårt att spänna armarna på locket mer, för hela armen sviktar i sig själv liksom. Men jag hittade ett läge där locket är helt tätt under tryck så jag satte markeringar så jag alltid sätter locket så. Provade att trycka i 0.1-0.2 bar, och det höll i alla fall.

Så vi får se, jag har goda förhoppningar!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Få fatlocket tätt på jäsfat

Inläggav ecmik » söndag 2024-04-14 09:40

jakan65 skrev:Hej.hur gick det? blev/fick du det tätt? mvh
Jodå, locket är tätt nu! Trycket har vandrat upp till 0.35 bar med spundventilen.

Jag vågar knappt kolla FG för jag är rädd att det stannat av lite för tidigt, som det nån gång tidigare har gjort med vissa engelska jästsorter. Jag provar Lallemands London-jäst för första fången, och testade också att bara sprinkla på jästen och blöta ner den med vörten under påfyllningen. Ingen syresättning. Har alltid rehydrerat och syresatt torrjäst förut (”för säkerhets skull” du vet), men jag provar tillverkarens rekommendationer nu. Det var kul att det tog fart efter bara några timmar och jäste i full fart i 1.5 dygn. Sen tvärbromsade den och smyger fram bara.. Men med ölgudarna på min sida så kanske det nåt hela vägen fram!


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 37 gäster