Konstig felsmak Voss kveik

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Konstig felsmak Voss kveik

Inläggav Wiggster » tisdag 2023-06-13 00:27

Hej,
Jag har bryggt i över 3 år, och har klarat mig rätt så bra från infektioner.
Voss kveik har blivit en husjäst här hemma.
Ett par gånger har det dock hänt att jag fått en märklig felsmak, som uppkommer ett par dagar in i jäsningen.
Smaken kan nog bäst jämföras med bränt gummi, vilket många troligen skulle påstå vara autolys.
Jag fick denna felsmak första gången för 3 år sedan. Den ölen vaskade jag då den var odrickbar.
Andra gången jag upplevde felsmaken var nu i maj.
Senaste bryggden jag bryggde fick inte samma problem, trots att jag använde mig av jäst från samma glasburk som maj-bryggden.
Jag kan inte komma på att jag misskött renhållningen, då jag utför samma procedur gällande rengöring vid varje bryggtillfälle.
Observera att denna felsmak endast har uppstått då jag använt mig av Voss kveik. Första gången var det nyinköpt jäst, och andra gången var det sparad jäst från tidigare jäsningar.

Om det inte är autolys eller infektion, vad kan det bero på då?
Dålig humle? Gammal malt? Överpitchad mängd jäst?

Har någon av er upplevt något liknande? Kan autolys framkomma så pass tidigt in i jäsningen?
Wiggster
Nybryggare
Nybryggare
 
Inlägg: 1
Blev medlem: måndag 2023-06-12 17:47

Re: Konstig felsmak Voss kveik

Inläggav ekstedt » tisdag 2023-06-13 13:17

Det är knappast autolys, nej. Möjligen infektion, men mer troligt dålig jästhälsa, eventuellt kombinerat med en eller flera stressfaktorer.

Jag har själv fått det när jag har odlat upp jäst från flaska. I första steget, sedan försvann det.

/Fredrik
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2934
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster