Osäker på jäsning av brown ale

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Osäker på jäsning av brown ale

Inläggav Erik12 » tisdag 2020-10-06 10:39

Hej, ny på både forum och ölbryggning, har bryggt en stout med helmalt som blev bra, samt en brown ale jag blev tvungen att slänga pga OG blev åt helvete för lågt eftersom jag felbedömt avkoket på min nya kittel med drygt 3.5liter.
Gjorde i söndags ett nytt försök med dryga 6liter brown ale OG 1.040och hällde på eftermiddagen i ett pkt rehydrerad s04. Jästen sjönk ganska snabbt till botten men det mesta vandrade uppåt till ytan mot kvällen och det blev tendenser till ett tunt skumtäcke på ytan samt livligt bubbel i jäsröret, likadant under dagen igår men sedan framåt kvällen och likadant idag så har jästen lagt sig och bubblande minskat märkbart. Är detta normalt? Min stout vill jag minnas skummade och bubblade i dryga 3 dagar.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Osäker på jäsning av brown ale

Inläggav Djonk » tisdag 2020-10-06 11:02

Jäsning kan gå snabbt. Ta ett prov så ser du om det har gått som planerat.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Osäker på jäsning av brown ale

Inläggav Erik12 » tisdag 2020-10-06 11:26

Då är det som jag misstänkt då, att primärjäsningen gick ganska snabbt iom att det var relativt låg gravitet på ölet ändå. Jag antar att jag bör låta ölet stå veckan ut åtminstone ändå för att säkerställa ordentlig utjäsning även om densiteten börjat närma sig förväntat FG? Det egentliga OG:t jag siktade på var 1.045 men jag hade några procent rörsocker i koket medräknat i recept som nog inte gav samma densitet jag trodde, får öka mängden lite nästa gång. Det beräknade fg i receptet var 1.011, kan jag hamna där nånstans fortfarande även om OG blev lite lägre?
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36

Re: Osäker på jäsning av brown ale

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2020-10-06 13:45

Mät och kolla som Djonk skriver. Ett helt pkt jäst till 6 liter rätt svag vört är gissningsvis anledningen till att det är klart på några dagar. Låt det stå upp mot nån vecka efter du uppmätt samma FG ett par dar i rad. Estimerat FG i recept kommer att ändra sig beroende på hur OG har ändrats. Lägre OG, lägre FG (givet samma utjäsningsgrad). Mätte du aldrig OG, eller mätte du innan kok? Fattar inte riktigt varför du inte känner till OG pga socker i koket. Normalt mäter man ju OG när det går ner i jäshink.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Osäker på jäsning av brown ale

Inläggav Erik12 » tisdag 2020-10-06 14:53

Jag mätte og efter kok, det var 1.040 istället för planerade 45.
Det jag menade med sockret var att jag hade i drygt tre procent av maltnotan i rörsocker för att få lite rundare smak, får ta och prova med en näve extra nästa gång då det inte riktigt verkar ha räck till för att komma upp det OG jag siktade på. Men jag mäter FG ikväll och ser hur pass lågt det ligger, ligger det runt 10 mäter jag ett dygn senare igen och tappar fram till helgen/tidigt nästa vecka om det visade samma.

EDIT: Mätte för en stund sedan och fick SG till 1.014, väntar några dagar och kollar igen.
Erik12
Helmaltsbryggare
Helmaltsbryggare
 
Inlägg: 39
Blev medlem: tisdag 2020-10-06 10:36


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 65 gäster