Vad har jag bryggt ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vad har jag bryggt ?

Inläggav Hopfentaube » söndag 2020-09-27 21:43

Hej, är ny som medlem här så vill bara säga tack för ett kanonforum utan er hade jag aldrig kommit igång !
Har nu hunnit brygga 5 öl med hjälp av alla era tips och hjälp ni gett andra.
Så nu till min fråga till er experter, vad skall jag kategorisera min sista öl som ?
Extremt nöjd över denna och den kommer bryggas om igen !

Malt: Weyermann Pale Ale 66%, Weyermann wheat 33%
Humle: Perle 20g/60min, Perle 20g/10min, Gårdshumle 25g/0min
Jäst: WLP007

ABV 5,6
OG 1.053
FG 1.010
EBC 9,7
IBU 46
Kolsyra 2,8 fat kolsyra

Enligt min smak skulle jag kalla det en välhumlad örtig ale i smaken, men vill inte kalla det IPA för själva fruktigheten saknas. Det jag kan associera i smak från bolaget har kallats modern lager, trots att denna är överjästa :D

När är det en veteöl, när är kategorin IPA eller Bitter osv eller är det vad man känner för ? :P
Senast redigerad av Hopfentaube måndag 2020-09-28 21:24, redigerad totalt 2 gånger.
Hopfentaube
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2020-09-27 20:52

Re: Vad har ju bryggt ?

Inläggav Hövdingen » måndag 2020-09-28 01:20

Välkommen! Det var en salig blandning ingredienser. Jag skulle helt enkelt bara kalla det för öl. Om du inte har för avsikt att tävla med den i framtiden spelar det ingen roll vad den har för värden eller hur den bör kategoriseras. Men ska man vara petnoga borde den hamna under "Modifierade öl".
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vad har ju bryggt ?

Inläggav Hopfentaube » måndag 2020-09-28 19:13

Tack för svar Hövdingen, min önskan är att försöka få igång en diskussion om vad som är vad för att lära mig lite klasser :)

Tex när blir det en IPA och inte en vanlig Ale.
Hur många procent vetemalt kan det vara i en Ale innan det blir en veteöl. Är det en IPA/APA även om man kör med tysk humle med mindre citrustoner osv.

Förra ölet jag körde var vad jag förstått en mer renodlad veteöl med 50% pilsner 50% vetemalt och enbart torrhumling med 20g Willamette och jäst med WB-06. Denna blev lyckad och kände att jag vela köra en mix av denna och mer ”traditionella” lager smaker som resulterade i receptet jag nämnde ovan.

Så vart går egentligen gränserna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hopfentaube
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2020-09-27 20:52

Re: Vad har ju bryggt ?

Inläggav ekstedt » måndag 2020-09-28 20:00

Det finns inga klara gränser mellan olika kategorier av öl. Och ett öl kan passa in på flera kategorier. Till exempel kan en öl vara både en ale och en veteöl (här bortser jag från sådant här amerikanskt nonsens som att weizen är en ale). Det är inte heller så att det alltid finns något befintligt fack ö.h.t. att stoppa en godtycklig kombo ab malt, humle och jäst i.

Receptet ovan skulle man väl kunna kategorisera som en pale ale om man vill.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2935
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Vad har jag bryggt ?

Inläggav Hopfentaube » tisdag 2020-09-29 15:01

Okey, tack för svaren


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Hopfentaube
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: söndag 2020-09-27 20:52


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 69 gäster