Kallkrascha och jäsning på flaska

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Kallkrascha och jäsning på flaska

Inläggav slarren » onsdag 2020-08-19 12:39

Hej!

Jag undrar om det kan bli något problem med att jäsa kolsyra på flaska om man innan har kallkraschat ölen. Blir det då för lite jäst kvar så att man behöver tillsätta mer innan man hivar upp det på flaska och låter kolsyran jäsa fram?

Jag har aldrig vågat testa :).


Mvh
Slarren
slarren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: onsdag 2020-08-19 10:44

Re: Kallkrascha och jäsning på flaska

Inläggav Lindh » onsdag 2020-08-19 13:02

Det blir mindre jäst iallafall så risken finns för utebliven kolsyra eller långsam kolsyrebildning vilket i sin tur ger ökad oxidering av ölet då jästen tar lång tid på sig att konsumera syret ölet tog upp vid flaskningen och i headspace.
Kallkrascha färdigkolsyrade flaskor istället, det är bättre. Bottensats i flaskorna får du oavsett metod.
Lindh
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1458
Blev medlem: tisdag 2012-08-28 15:59

Re: Kallkrascha och jäsning på flaska

Inläggav Djonk » onsdag 2020-08-19 14:22

Håller inte med. Så länge man inte har lagrat ölet länge brukar det finnas tillräckligt med jäst kvar för snabb flaskjäsning. Andra undantag är öl som av någon anledning saktar ner flaskjäsning, t.ex. extra stark öl eller suröl.. Men i normalfallet kan man krascha utan bekymmer och kunna hälla upp i stort sett allt från flaskorna utan att det ser ut som latte i glasen.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Kallkrascha och jäsning på flaska

Inläggav slarren » onsdag 2020-08-19 14:36

Tack båda två! Det låter helt enkelt som att jag får testa och utvärdera själv då ;). Det är ju inte hela världens undergång om jag får vänta en vecka extra på kolsyran.
slarren
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 5
Blev medlem: onsdag 2020-08-19 10:44


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 55 gäster