Hjälp att undvika oxidering!

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Re: Hjälp att undvika oxidering!

Inläggav Pilsnerkokaren » fredag 2020-07-17 12:54

Det har väl med hur står exponeringsytan mot luften blir. Fyller man från botten är det bara ytan på ölen i flaskan som exponeras, fyller man från toppen av flaskan är där större yta av ölen (utsidan på strålen samt att det plaskar) som träffar luften.
Blåser man ur flaskan med co2 innan blir ju syremängden mindre, men sen hur mycket kan man nog bara gissa.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Hjälp att undvika oxidering!

Inläggav Silverhanden » söndag 2020-07-19 10:01

Så kan det vara, ska testa med slang eller fyllare så märker vi om det blir något skillnad!
Silverhanden
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 121
Blev medlem: tisdag 2020-04-21 20:58

Re: Hjälp att undvika oxidering!

Inläggav Blacklung » lördag 2020-08-15 17:34

Gjorde ett försök igen, med i stort sett samma recept. Tappade på flaska idag efter 12 dagars jäsning och uppnått FG. Nu var skiten brunaktig och har den här tråkiga smaklösa, fadda beskan redan nu! Kanske blir bättre när den är kyld och kolsyrad men jag är tveksam. så problemet verkar inte ens ligga i flaskningen utan tidigare. Använder en Grainfather, kan det vara HSA? Har läst att det inte ska vara ett problem för hembryggare men nu greppar jag efter halmstrån. Kanske otätt jäskärl? Det är en helt ny 30L plasthink. Kanske inte ens är oxidering, utan för hög eller ojämn jästemp eller något annat? Känns ändå som oxidering skulle vara grejen för jag har aldrig haft problem med mörka öl eller ljusa maltbetonade öl.

Tråkigt när man lägger ner så mycket tid och energi (och även en del pengar) på att få till bra rutiner och utrustning för att kunna brygga öl man kan vara nöjd med och så radar besvikelserna upp sig. Blir nog fokus på mörka öl ett tag nu och hoppas det går bättre.
Blacklung
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: fredag 2020-05-29 08:34

Re: Hjälp att undvika oxidering!

Inläggav Blacklung » lördag 2020-08-15 19:11

Men samtidigt har jag svårt att se vad vi har kunnat göra så fel så att ölet ska vara oxiderat efter bara 12 dagar?
Blacklung
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: fredag 2020-05-29 08:34

Re: Hjälp att undvika oxidering!

Inläggav Saint » måndag 2020-08-17 09:33

Hej

Varför har ni ens diskussionen? Hur många åtgärder du än gör så kommer du i bästa fall slippa oxidering 1 gång på 10. Det är rent slöseri med humle och energi och pengar. Fat är den enskilt största förbättringen jag gjort för mina öl oavsett stil.
Känner du att fat inte är aktuellt ännu så har du inte så många val.

1. Max 5g humle/liter och inte torrhumla. Du måste ändå vara analt noga när det kommer till att minimera syrepåverkan vid flaskningen.
2. Skippa alla humliga öl.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Hjälp att undvika oxidering!

Inläggav Blacklung » måndag 2020-08-17 15:07

Saint skrev:Hej

Varför har ni ens diskussionen? Hur många åtgärder du än gör så kommer du i bästa fall slippa oxidering 1 gång på 10. Det är rent slöseri med humle och energi och pengar. Fat är den enskilt största förbättringen jag gjort för mina öl oavsett stil.
Känner du att fat inte är aktuellt ännu så har du inte så många val.

1. Max 5g humle/liter och inte torrhumla. Du måste ändå vara analt noga när det kommer till att minimera syrepåverkan vid flaskningen.
2. Skippa alla humliga öl.



Har börjat kolla på en mindre fatanläggning nu faktiskt. Känns som det enda vettiga i längden. Det hade dock inte hjälpt min senaste sats för den var ju oxiderad redan vid upptappning. Vet inte vad som gick så otroligt fel den här gången för det har aldrig hänt förut.
Blacklung
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 12
Blev medlem: fredag 2020-05-29 08:34

Re: Hjälp att undvika oxidering!

Inläggav Bobby » torsdag 2020-09-17 11:01

Jag tror ändå att han har nåt mer problem än flaskningen.
Man kan dricka goda öl som har flaskats.

Allt du beskriver låter som oxidering, MEN kanske kan det vara andra saker som spelar in än enbart oxidering.
Vattenprofil- vattenbehandling, Mäskens PH och alkalinitet exempelvis
Om dessa parametrar är HELT fel kan det också påverka ölet så att man kan tro att det är kraftigt oxiderat.

Det har jag upplevt själv i början av min bryggarkarriär. När jag testade att bara byta bryggvatten försvann problematiken MÄRKBART.
( jag använder både fat och flaskor)
Bobby
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 94
Blev medlem: onsdag 2016-11-16 14:15

Föregående

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 54 gäster