Vörten har börjat spontanjäsa, hur kommer det påverka ?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Vörten har börjat spontanjäsa, hur kommer det påverka ?

Inläggav Rankhus » tisdag 2020-06-09 18:56

Jag provade att göra en Westmalle Trippel i lördags och hade ett paket Belgian Ale 1214 från Wyeast som jag tänkte göra en förkultur på.
Jag missade att göra det innan jag bryggde så vörten är klar och förkulturen är på gång, den har startat lite sent men nu bubblar det på. Under tiden har vörten börjat jäsa och det hat bildats ett vitt skumtäcket över vörten, precis som vanligt, men inte med den vanliga farten som det brukar vara.
Tanken var att hälla i jästen när det jäst färdigt i förkulturen om någon dag eller två och kanske köra en stund med syres sten för att få in lite mer luft.

Hur kommer det påverka smaken att den redan börjat spontanjäsa ?
Borde jag bara slänga in jästen jag har framställt och inte vänta på att det skall bildas mer jästceller ?
Är det dumt att syresätta i detta läge ?

Tackar för eventuella synpunkter.
Bilagor
jäsning.gif
Senast redigerad av Rankhus tisdag 2020-06-09 19:46, redigerad totalt 2 gånger.
Rankhus
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: onsdag 2016-08-03 09:59

Re: Vörten har börjat spontanjäsa, hur kommer det påverka ?

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-06-09 19:09

Väldigt konstigt om det skulle bildas en krausen på så kort tid om du spontanjäser. Förmodligen är skummet bara syresatt vört. Kolla SG. Är det lägre än när du mätte post boil är det ett gott tecken (men ingen garanti).
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vörten har börjat spontanjäsa, hur kommer det påverka ?

Inläggav Rankhus » tisdag 2020-06-09 19:53

Hövdingen skrev:Väldigt konstigt om det skulle bildas en krausen på så kort tid om du spontanjäser. Förmodligen är skummet bara syresatt vört. Kolla SG. Är det lägre än när du mätte post boil är det ett gott tecken (men ingen garanti).
Tänkte inte på att mäta SG tänkte jag inte på, tack för det. Det har nog gått för kort tid för att märka någon skillnad, jag kunde i alla fall inte se någon skillnad.
Det du säge att det kan vara syresatt vört låter rimligt. Det jag tänker på då är om jag bör syresätta vörten innan jag häller i jästen om syret nu frigörs.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Rankhus
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: onsdag 2016-08-03 09:59

Re: Vörten har börjat spontanjäsa, hur kommer det påverka ?

Inläggav Hövdingen » tisdag 2020-06-09 23:00

Ser att du lagt till en bild. Det ser ut som syresatt vört.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vörten har börjat spontanjäsa, hur kommer det påverka ?

Inläggav Rankhus » tisdag 2020-06-09 23:08

Jag har i alla fall inte tillsatt något syre, men det känns bra att det verkar finnas i vörten. Lite senare på kvällen gick jag ner och det har stigit ännu mer så jag har tappat ut lite och tillsatt jästen, misstänker att det kommer bubbla över rejält
Jag får se vad som händer...

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Rankhus
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: onsdag 2016-08-03 09:59

Re: Vörten har börjat spontanjäsa, hur kommer det påverka ?

Inläggav Hövdingen » onsdag 2020-06-10 01:32

Du behöver inte tillsätta syre för att det ska syresättas. Du får ca 4 ppm bara av att låta det plaska ner i jäskärlet.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Vörten har börjat spontanjäsa, hur kommer det påverka ?

Inläggav Saint » onsdag 2020-06-10 08:23

Märkligt! Ser absolut inte ut som krausen. Liknar mer diskmedelslödder eller starsan.
Saint
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 262
Blev medlem: tisdag 2017-10-03 08:07

Re: Vörten har börjat spontanjäsa, hur kommer det påverka ?

Inläggav Rankhus » onsdag 2020-06-10 10:53

Tycker också det var konstigt, har inte varit med om det tidigaste. Starsan är det inte, kärlet var helt rent innan jag fyllde på med vört.

Hur som helst hällde jag i jästen igår kväll och imorse hade det sjunkit en del. Man ser en del bruna jäsceller överst och det bubblar på som vanligt.

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
Rankhus
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 14
Blev medlem: onsdag 2016-08-03 09:59


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 67 gäster