Cornelius humla

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Cornelius humla

Inläggav Velvetize » lördag 2020-04-04 21:18

Vill testa humla i corneliusfat.
Har ett fat med 15-16 liter relativt tråkig kolsyrad lager ståendes som jag skulle vilja poppa upp lite.
Tänkte använda mig av ett cornelius humlefilter och förmodligen Citra eller Amarillo, möjligen Eldorado.

Någon som har erfarenhet och kan rekommendera hur mycket jag ska humla med?
Och hur länge jag ska låta det ligga och dra så det INTE blir så besk.
Vill ha allt förutom stor beska. Viss beska ok såklart. Men vill inte förstöra ölet totalt, bara frukta till det lite.

Erfarna förslag mottages
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Cornelius humla

Inläggav Djonk » lördag 2020-04-04 21:49

Jag kör med 4-8g/L och låter humlen ligga i tills ölet tar slut numer. Beror på humlesort men relativt fruktiga verkar inte tendera till så mycket beska.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Cornelius humla

Inläggav Velvetize » söndag 2020-04-05 08:28

Djonk skrev:Jag kör med 4-8g/L och låter humlen ligga i tills ölet tar slut numer. Beror på humlesort men relativt fruktiga verkar inte tendera till så mycket beska.


Har du den ståendes kyld direkt då eller ska det vara rumstempererat till en början?
Gör det nån skillnad tro?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Cornelius humla

Inläggav Djonk » söndag 2020-04-05 12:43

Nej rumstempererad. Sägs att det gör skillnad med vilken temperatur man torrhumlar i, se t.ex. http://brulosophy.com/2016/01/18/dry-ho ... t-results/ men jag har nog oftast kört på det som blir bekvämt.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Cornelius humla

Inläggav ecmik » tisdag 2020-04-07 16:33

Är den kolsyrad ska du nog tänka efter ifall det är värt det. Har för mig att jag testat det längre bak i tiden och fick igång en liten nätt fontän ifrån fatet..


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Cornelius humla

Inläggav Velvetize » onsdag 2020-04-08 11:49

ecmik skrev:Är den kolsyrad ska du nog tänka efter ifall det är värt det. Har för mig att jag testat det längre bak i tiden och fick igång en liten nätt fontän ifrån fatet..


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Berätta/förklara mer tack
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Cornelius humla

Inläggav ecmik » onsdag 2020-04-08 12:21

Kolsyrad öl kan ha en förmåga att skumma upp väldigt mycket om man sänker ner saker i det. I mitt fall va det ett humlefilter i rostfritt, och det kanske går bättre med någon annan metod.. Men jäklar va det satte igång nån reaktion med ölet, tänk dig ett vulkanutbrott typ. Har även hänt någon gång vid torrhumling i hink av någon anledning. Googla ”nucleation sites beer dry hopping” så kan du läsa mer.

Orsaken till det vet jag inte, men va med på att snabbt stänga fatlocket om det skulle inträffa.. Och tillsätt det du ska tillsätta sakta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Cornelius humla

Inläggav Pilsnerkokaren » onsdag 2020-04-08 15:24

I den bästa av världar har du ett tomt fat (funkar både med 9 och 18l fat) som du kan preparera med humle och sen trycka över ölen till efter att du ventilerat ut det mesta av syret.
Man behöver inte tvunget torrhumla hela mängden öl, det funkar bra med att bara torrhumla halva volymen öl med hela volymen humle och sen trycka tillbaka den till ursprungsfatet efter humlingen.

Har också märkt att det även blir skumfontän när man tillsätter honung på andra dagens jäsning när man tryckjäser :shock:
Bäst är om man inte behöver öppna fatet alls.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: Cornelius humla

Inläggav Djonk » onsdag 2020-04-08 15:52

Bäst utbyte får man om man torrhumlar hela mängden direkt dock.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Cornelius humla

Inläggav Velvetize » onsdag 2020-04-08 21:21

ecmik skrev:Kolsyrad öl kan ha en förmåga att skumma upp väldigt mycket om man sänker ner saker i det. I mitt fall va det ett humlefilter i rostfritt, och det kanske går bättre med någon annan metod.. Men jäklar va det satte igång nån reaktion med ölet, tänk dig ett vulkanutbrott typ. Har även hänt någon gång vid torrhumling i hink av någon anledning. Googla ”nucleation sites beer dry hopping” så kan du läsa mer.

Orsaken till det vet jag inte, men va med på att snabbt stänga fatlocket om det skulle inträffa.. Och tillsätt det du ska tillsätta sakta.


Skickat från min iPhone med Tapatalk


Ok! Tack för info och varning.
Men hade väl tur (eller skicklighet) för det gick galant.

Ska bli spännande och se resultatet.
Smakar av om nån dag och ser.
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Cornelius humla

Inläggav Velvetize » torsdag 2020-04-09 14:27

Ok! Nybörjarmisstag :(
Provsmakade precis. Väldigt gott men fullt med humle i ölen.
Tänkte inte på att locket av Cornelius humlefiltret hade för stora hål för att sänka ner i ölet.
Antar att jag skulle haft den hängandes i snöre så inte locket kom under ytan.
Tog bort filtret ur fatet.

Så nu då? Måste filtrera bort lite humle.
Tänker att jag börjar med att typ kallkrascha ölen. Då borde väl humlen lägga sig på botten.
Låter den stå runt 0:an en dag eller två. Sen använda hävert för att föra över till nytt fat kanske.
Men det känns svårt med kolsyrad öl.
Nåt förslag på att filtrera bort humlen?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Cornelius humla

Inläggav Djonk » torsdag 2020-04-09 16:39

Trist. Antar att det var pellets? Har använt kottar påse utan problem. Med lite tur kan du efter kallkrasch tappa upp det mesta av humlepartiklarna i de första glasen och slippa det sen. Annars finns det lösningar för att tappa från ytan, som https://www.olbryggning.se/kegland/1025 ... oating-kit
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Cornelius humla

Inläggav Velvetize » torsdag 2020-04-09 18:20

Djonk skrev:Trist. Antar att det var pellets? Har använt kottar påse utan problem. Med lite tur kan du efter kallkrasch tappa upp det mesta av humlepartiklarna i de första glasen och slippa det sen. Annars finns det lösningar för att tappa från ytan, som https://www.olbryggning.se/kegland/1025 ... oating-kit



Pellets precis!
Ska verkligen humla på detta vis flera gånger.
Blev ju grymt gott.
Men kommer definitivt köra med kottar då :-)
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Cornelius humla

Inläggav Velvetize » onsdag 2020-04-29 20:22

Djonk skrev:Jag kör med 4-8g/L och låter humlen ligga i tills ölet tar slut numer. Beror på humlesort men relativt fruktiga verkar inte tendera till så mycket beska.


Tänker göra ett nytt försök, nu med humlekottar. Blir citra och Mosaic.
Min fråga : hur påverkas klarheten i ölen med humle kottar. Blir det grumligare?
Velvetize
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 82
Blev medlem: måndag 2019-07-01 23:01

Re: Cornelius humla

Inläggav Djonk » onsdag 2020-04-29 21:30

Det blir snabbare klar öl med kottar, men torrhumling bidrar ju oavsett med viss grumlighet
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 71 gäster