Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav Skogstorpsbryggarn » måndag 2019-05-06 19:19

Har bryggt Kölsch 3 ggr på kort tid för att det blev så pass bra båda första gångerna. Har använt samma ursprungsjäst, Kölsch 2565, som jag återvunnit och tvättat mellan bryggningarna. Bryggde igår morse den för 3e gången. 32 timmar sen jag petade i jästen och det har fortfarande inte kommit igång. Har använt MrMalty och tycker nog att jag har rätt mängd jäst, möjligen ngt för mkt, men inom rimliga ramar. Tillvägagångssättet har varit samma: kylt vört till 18gr, pitchat jästen, ställt ut i förråd med ca 16 gr varmt. Ej gjort förkultur eftersom jag haft tillräcklig mängd jäst med hygglig viabilitet, utan pitchad återvunnen jäst som fått komma upp i samma temp direkt i vörten. Vet att rådet nog blir att vänta ytterligare, men nyfiken på andra förslag på att rädda detta o/e förslag på hur jag undviker det igen, dvs vad jag gjort fel. Har en M54 torrjäst i kylen som jag funderar på att skicka i imorrn om det inte kommit igång.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav ekstedt » måndag 2019-05-06 20:17

Jag kan se två potentiella problem med din metod. Om du låter den sparade jästen stå ett tag (typ några veckor) så börjar den tappa vitalitet och kan bli trögstartad. En vitalitetskultur kan då vara att rekommendera.

Sedan låter det som att du eventuellt tog kylskåpskall jäst och slängde i 18-gradig vört, en sådan temperaturchock är i så fall inte så bra för jästen.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav ekstedt » måndag 2019-05-06 20:20

Och jo, det är nog hög tid att slänga i pigg jäst. Tyvärr är ju inte Mangrove Jack kända för sina snabba jäststarter.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav Skogstorpsbryggarn » måndag 2019-05-06 21:16

Tack för input. Hade inte i kylskåpskall jäst, den var 18 gr också. Jästen hade knappa 2 veckor i kyl efter tvätt, men det verkar ju som du har en bra poäng med att jag hade behövt en liten vitalitetsinjektion i form av mindre förkultur. Oroade mig lite för alltför stor jästmängd, men borde kanske tagit 2/3 av totalmängden och gjort en normal förkultur istället för att säkra vital jäst och snabb/normal jäs-start. Provar att "rädda" med M54.

Vad får det för tänkbara effekter på kommande ölkvalité att det står/stått ca 2 dygn innan jäststart? Effekter av dubbla jästmängder och två olika sorter? Även om det av okänd anledning inte kom igång med ursprungsjästen så är det efter M54-insats rätt mycket jäst i baljan...
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav ekstedt » måndag 2019-05-06 22:10

Dubbel jästmängd slår trög jäst alla dagar i veckan utom söndag, men då vilar man ju.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav Skogstorpsbryggarn » tisdag 2019-05-07 19:32

Jäsningen är igång efter M54-insatsen. Någon med erfarenheter av liknande, dvs hur startfas på typ 2 dygn och dubblad jäst påverkar slutprodukten? Finns t ex anledning att göra en omtappning så snart SG börjar närma sig beräknat FG för att komma bort ifrån den massiva jästkakan?
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav Djonk » tisdag 2019-05-07 21:46

Så massiv är den nog inte. Skulle inte bekymra mig över det.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav ekstedt » tisdag 2019-05-07 23:58

Det finns ju inte heller någon exakt rätt jästmängd, snarare ett brett spann. En faktor två gör ingen påtaglig skillnad.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav Skogstorpsbryggarn » onsdag 2019-05-08 08:02

Tack för inspel. Nej, inte jätteoroad, kanske mest nyfiken på vad det får för ev effekter. Då jag nyss bryggt 2 exakt likadana batcher blir det ju hyfsade möjligheter till en analys av hur just en startfas på 2 dygn och dubbel jästmängd samt 2 sorters jäst påverkat resultatet. Kanske inte helt empiriskt eftersom det är olika bryggningar, men vill nog påstå att förutsättningarna varit så pass lika att merparten av ev skillnader kan hänföras till jästfrågan.

Med tanke på vilket tryck det är i jäsningen just nu så finns anledning att tro att goda delar av kölsch-jästen också fått fart. Borde kunna leda till ett lägre FG än föregående batcher? Om så blir fallet påverkas ju upplevelse och smak absolut.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-05-08 08:54

Skogstorpsbryggarn skrev:Med tanke på vilket tryck det är i jäsningen just nu så finns anledning att tro att goda delar av kölsch-jästen också fått fart. Borde kunna leda till ett lägre FG än föregående batcher? Om så blir fallet påverkas ju upplevelse och smak absolut.


Finns det ingen anledning alls att tro skulle jag säga. Uppenbarligen var kölsch-jästen inte i toppskick, och då kommer dess bidrag nog vara marginellt. Det problematiska här är nog just att jäsningen inte kom igång under två dagar, inte att du har mer jäst än tänkt.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav Skogstorpsbryggarn » onsdag 2019-05-08 14:58

Topp. Så med lite tur handlar kommande jämförelse främst om vad Kölsch 2565 resp Mangrove Jacks M54 ger för påverkan på smaken :wink:

Tack era inspel, blir intressant att prova när det är klart!
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna

Re: Svårstartad hybridjäsning med återanvänd jäst

Inläggav Skogstorpsbryggarn » torsdag 2019-05-16 19:11

FG stabilt på 11, men otippat mkt jäst i suspension i hinken trots stabilt FG i 4 dagar. Dubbla jästmängden verkar göra sitt till, så här har det inte sett ut tidigare. Ska göra en omtappning i helgen och ställa kallt med gelatin i 2 veckor innan flaskning. Smakade ok, men svårt avgöra pga mkt jästdis. Inga direkt felsmaker i alla fall, så värt att låta processen löpa ut. Tror 2 veckor i 11-12 grader med gelatin följt av en kall-lagring på några veckor efter flaskjäsningen kan medföra en klart drickbar öl.
Skogstorpsbryggarn
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 135
Blev medlem: söndag 2019-04-14 12:19
Ort: Eskilstuna


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 55 gäster

cron