Flaskjäsa dåligt utjäst öl

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Flaskjäsa dåligt utjäst öl

Inläggav ecmik » söndag 2019-03-10 14:40

Hallå! Som nån kanske har snappat upp så har jag haft ett par tre jäsningar på raken som har landat lite kort i utjäsningen. Senast en Hefeweizen som jag ska tappa på flaska ikväll inför lite kolsyrejäsning. Mina Hefe med 3068 brukar landa på 1.0111-12, men nu på 1.015-16 som det verkar. Frågan är då ifall jag vågar köra flaskjäsningen som vanligt?

Behöver lösa dilemmat med er hjälp, för jag tror jag har två vägar att gå:

1. Flaskjäsa som vanligt med 9g/L, och hoppas på att 1.016 faktiskt är helt utjäst och att kolsyrejäsningen inte komma börja jäsa ut kvarvarande socker också, samt att jästen trots allt är såpass pigg så den orkar.

2. Flaskjäsa med mindre socker för att inte riskera överkolsyrning och flaskbomber.

Någon som har erfarenhet av liknande scenario?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Flaskjäsa dåligt utjäst öl

Inläggav ekstedt » söndag 2019-03-10 15:37

Ja, i detta experiment fick vi väldigt olika FG: https://fabrikorekstedt.blogspot.com/20 ... iment.html

Det var inga problem med flaskbomber i detta fall. Den svaga jästen i två av satserna orkade inte jäsa maltos och maltotrios fullt ut, men kolsyresockret knaprade den i sig.

Däremot har jag haft problem med högflockulerande jäst. Där har jästen lämnat bakom sig socker som den sedan käkar upp i flaskan utöver kolsyresockret.

Så det beror kanske lite på varför man får högt FG.

Ett sätt att gardera sig är att tillsätta ett provskott i jäshinken på en mindre mängd socker, och låta det jäsa några dagar till innan flaskning.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Flaskjäsa dåligt utjäst öl

Inläggav Djonk » söndag 2019-03-10 20:22

Är det återanvänd 3068? Om man skördar från botten sägs det väl påverka flockuleringen.

Märkligt med ditt experiment ekstedt, hittills har jag fått minst lika bra utjäsning med Rochefort som med Chimay. Någon teori över vad som gick snett?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Flaskjäsa dåligt utjäst öl

Inläggav ekstedt » söndag 2019-03-10 21:00

Djonk skrev:Märkligt med ditt experiment ekstedt, hittills har jag fått minst lika bra utjäsning med Rochefort som med Chimay. Någon teori över vad som gick snett?


Gammal och trött jäst, det syntes tydligt på uppsvällningen. Tyvärr gjorde vi inte förkulturer.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Flaskjäsa dåligt utjäst öl

Inläggav ecmik » söndag 2019-03-10 23:04

ekstedt skrev:Däremot har jag haft problem med högflockulerande jäst. Där har jästen lämnat bakom sig socker som den sedan käkar upp i flaskan utöver kolsyresockret.

Så det beror kanske lite på varför man får högt FG.


Jag tror det beror på bristfällig syresättning faktiskt (visar sig nästa bryggning). Så vi får se. Jag är faktiskt mer fundersam om jästen ens orkar konsumera de där 9 g/L...

Men jag satsade iaf mina kort på full kolsyrejäsning som vanligt och sen ifall det verkar bli alldeles för mycket så får jag väl försöka bli av med kolsyran på nåt sätt. 3068 är ju lågflockulerande och borde vara kvar i ölen ett tag till i alla fall.
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 31 gäster

cron