Syrgasflaska från Jula

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » lördag 2019-03-02 19:22

Hallå! Nyfiken fråga: ni som syresätter med syrgas och använder Julas vita syrgasflaskor med regulator - ungefär hur många batcher tar det innan den tar slut för er?
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » torsdag 2019-03-07 22:02

Många.. jag kör med O2 på samma vis med flödesmätare och jag är inne på min 10:e utan att det verkar sina.
Enl White Labs så krävs 8-12 ppm beroende på vörtstyrka och temperatur. Högre vörtstyrka (>1.065) och högre temp ger lägre upptagningseffektivitet DO.
19,8% är min egen aproximering mot tester jag gjort. Så du bör inte blåsa på för hårt.
Så kör du 20L batch och siktar på 14ppm O2 behöver du köra 60 sek med ett flöde på 1 l/min. Nu har jag inte räknat ut hur många gram O2 det blir men inte mycket.
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Drake » torsdag 2019-03-07 23:35

Tror det behövs lite mer än 1 liter syre för att komma upp i 14 ppm. Vilket för övrigt låter som onödigt mycket för "normala" öl. För mycket är inte bra heller och kan tom bli giftigt sägs det.
OM det nu skulle räcka med en liter så borde tuben räcka till ungefär 100 batcher. 930 ml/110 bar.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » fredag 2019-03-08 06:49

Bryggpeter skrev:Många.. jag kör med O2 på samma vis med flödesmätare och jag är inne på min 10:e utan att det verkar sina.
Enl White Labs så krävs 8-12 ppm beroende på vörtstyrka och temperatur. Högre vörtstyrka (>1.065) och högre temp ger lägre upptagningseffektivitet DO.
19,8% är min egen aproximering mot tester jag gjort. Så du bör inte blåsa på för hårt.
Så kör du 20L batch och siktar på 14ppm O2 behöver du köra 60 sek med ett flöde på 1 l/min. Nu har jag inte räknat ut hur många gram O2 det blir men inte mycket.


Tack för ett bra svar! Jag har av nån outgrundlig anledning börjat få besvär med utjäsning (3 batcher i rad nu), och tänkte ifall syrgasen på nåt sätt börjat strula efter typ 10-15 batcher med samma flaska. Men jag har tänkt att ”så länge det bubblar så finns det syrgas”, vilket då inte är helt orimligt.

Jag får nog felsöka på andra ställen än syresättning helt enkelt..
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Rotsac » fredag 2019-03-08 15:48

Jag har av nån outgrundlig anledning börjat få besvär med utjäsning (3 batcher i rad nu), och tänkte ifall syrgasen på nåt sätt börjat strula efter typ 10-15 batcher med samma flaska. Men jag har tänkt att ”så länge det bubblar så finns det syrgas”, vilket då inte är helt orimligt.
Jag får nog felsöka på andra ställen än syresättning helt enkelt..


Hmm... har tillsättning av syrgas verkligen påverkan ända fram till utjäsningen?
Jag trodde att syrgasen endast hade betydelse för igångsättningen av jäsningen, inte att en lyckad jässtart p.g.a. detta kunde påverka utjäsningsgraden.
Någon här som vet mer om detta?
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » fredag 2019-03-08 18:17

Läs längst ner på sidan! (Sid. 273, Yeast)

Bild
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » fredag 2019-03-08 23:53

Drake skrev:Tror det behövs lite mer än 1 liter syre för att komma upp i 14 ppm. Vilket för övrigt låter som onödigt mycket för "normala" öl. För mycket är inte bra heller och kan tom bli giftigt sägs det.
OM det nu skulle räcka med en liter så borde tuben räcka till ungefär 100 batcher. 930 ml/110 bar.


Helt rätt, det är lite i överkant. Normala öl 1.035-1.060 klarar sig gott på 8-12 ppm. Men större öl eller lagers är betjänta av 14 ppm.
Siffran jag angav är faktiskt uppmätt med DO mätare. För vad det är värt iofs. Svårt att få repeterbara värden.
Men bra att veta är att hur mycket man får i lösning beror på många faktorer.
Lagom flöde och små bubblor och längst ner i hinken är det som gäller. Om man ökar flödet mer så går det bara ut och inte in i vätskan. Bättre med lägre flöde och längre tid om man vill snåla med gasen.
Även stor skillnad beroende på temperatur. 9C mot 20C tex.

Jag har också läst att för mycket O2 inte är bra. Men personligen har jag inte märkt någon skillnad innan jag hade koll och bara öste på.
Måste i princip ha mättat vörten då och det blev bra öl det med. Men lagom känns bäst.
Största skillnaden mot mekanisk syresättning är att det är mkt smidigare plus att jäsningen kommer igång väldigt snabbt.
Utjämningen har jag svårt att sia om men någon pinne till tror jag att jag får iaf.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Drake » lördag 2019-03-09 00:07

Jag har bara använt syrgas på mina starkaste bärs ännu, men kanske att man borde göra det på alla. Tuben verkar ju räcka ett år eller två i varje fall. Och som du säger, ju finare bubblor desto större effekt. Stoppar man bara ner en slang så gissar jag att man får offra rätt många liter. Det är väl därför dom rekommenderar en 2-microns sten dessutom, 5-microns är som att elda för kråkorna.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav peterg » lördag 2019-03-09 01:17

Jag antar att du menar att det är 0,5 mikron som ska användas för syresättning med syrgastub!
peterg
Vattenbehandlare
Vattenbehandlare
 
Inlägg: 206
Blev medlem: fredag 2016-10-28 19:45
Ort: Stockholm

Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » lördag 2019-03-09 07:32

Bryggpeter skrev:Lagom flöde och små bubblor och längst ner i hinken är det som gäller. Om man ökar flödet mer så går det bara ut och inte in i vätskan. Bättre med lägre flöde och längre tid om man vill snåla med gasen.


Bra tips! Jag har 0.5 micron och kör på så att det bubblar ganska ”friskt”, med tanken att det är ungefär en liter i minuten. Är det smartare att bara skruva på regulatorn så att det börjar pysa genom stenen menar du, och köra 1 minut - kanske mer?

(Jag HOPPAS att det är här mitt problem har legat. Jag kanske helt enkelt inte fått in så mycket syre i vörten. Senaste Hefen stannade på 1.016, men de brukar stanna på 1.011-1.012, så det är marginella skillnader. Kanske det faktiskt kan vara pga för dålig syresättning. )
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » lördag 2019-03-09 08:54

ecmik skrev:[quote="Bryggpeter"]Lagom flöde och små bubblor och längst ner i hinken är det som gäller. Om man ökar flödet mer så går det bara ut och inte in i vätskan. Bättre med lägre flöde och längre tid om man vill snåla med gasen.


Bra tips! Jag har 0.5 micron och kör på så att det bubblar ganska ”friskt”, med tanken att det är ungefär en liter i minuten. Är det smartare att bara skruva på regulatorn så att det börjar pysa genom stenen menar du, och köra 1 minut - kanske mer?

(Jag HOPPAS att det är här mitt problem har legat. Jag kanske helt enkelt inte fått in så mycket syre i vörten. Senaste Hefen stannade på 1.016, men de brukar stanna på 1.011-1.012, så det är marginella skillnader. Kanske det faktiskt kan vara pga för dålig syresättning. )[/quote]

Du kommer syresätta med båda metoderna men ett högre flöde behöver inte betyda att det blir bättre. Syret måste hinna tas upp i vörten. Vilket påverkas av flera saker som sagt. Bäst vore nog om man hade ett långt rör som jäskärl. Syresätter underifrån så du får lång exponeringstid för gasen innan den bubblar upp till ytan.
Det är även lurigt att uppskatta flödet genom att titta bara. Köp en flödesmätare med 0-3 lpm skala och sätt på efter regulatorn.
Kanske kan du sätta en ballong över stenen och skatta volymen vid ditt ”normalflöde”. Det borde ge en indikation på om du är helt off eller ej iaf.


Skickat från min iPad med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Syrgasflaska från Jula

Inläggav ecmik » lördag 2019-03-09 13:05

Bryggpeter skrev:Du kommer syresätta med båda metoderna men ett högre flöde behöver inte betyda att det blir bättre. Syret måste hinna tas upp i vörten. Vilket påverkas av flera saker som sagt. Bäst vore nog om man hade ett långt rör som jäskärl. Syresätter underifrån så du får lång exponeringstid för gasen innan den bubblar upp till ytan.
Det är även lurigt att uppskatta flödet genom att titta bara. Köp en flödesmätare med 0-3 lpm skala och sätt på efter regulatorn..


Jag ska nog återgå till att ha ett lågt flöde noggrant i botten på hinken i 1 min, för att se ifall jäsprocessen blir bra igen. Det borde nog räcka att vara noggrann och konsekvent. Sen om det inte ger några bra resultat kanske jag skulle överväga en flödesmätare, men det känns faktiskt lite överkurs. De flesta vispar/skakar ju ner syre med gott resultat.. Men ibland är det ju kul om man gillar process-nörderiet
Användarvisningsbild
ecmik
Jästodlare
Jästodlare
 
Inlägg: 1144
Blev medlem: tisdag 2014-05-06 05:56
Ort: Kungälv

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Drake » lördag 2019-03-09 13:15

peterg skrev:Jag antar att du menar att det är 0,5 mikron som ska användas för syresättning med syrgastub!


Självklart! Jag blandade ihop det och fick för mig att det var 2 och 5 micronsstenar som fanns att tillgå. Det ska naturligtvis vara 0,5 micron till syre. Så små bubblor har ju mycket mer kontaktyta med vörten. Har experimenterat en del med venturis, luftstenar och sk. statiska mixerrör när jag tillsätter ozon till min koidamm och det blir en väldig skillnad i effektivitet när man kommer ner i storlek på bubblorna. Klart att det funkar med en 2-microns sten också men mycket syre går nog till spillo om man inte har väldigt lång kontaktyta.
Drake
Bryggmästare
Bryggmästare
 
Inlägg: 1910
Blev medlem: torsdag 2014-11-06 01:52

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav ekstedt » lördag 2019-03-09 15:13

Värt att tänka på är att man får rätt mycket syresättning via vanlig diffusion vid hembryggarvolymer. Så mycket som 1 ppm/h har jag sett nämnas. Med 6 timmars uppstartsfas exempelvis så får man alltså 6 ppm enbart genom att inte göra någonting.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Syrgasflaska från Jula

Inläggav Bryggpeter » lördag 2019-03-09 20:16

Japp det är kul med lite nörderi. Man kan ju i alla fall inbilla sig att man kan påverka utfallet genom att gå All-in .
Jag har tom gjort en räknesnurra som räknar volym, Mol, flöde, DO upptagning, mm.
Roligare än att bara brygga samma recept och pricka alla siffror i BS gång på gång.
Lycka till med Oxygenerandet (nytt verb)


Skickat från min iPad med Tapatalk
Bryggpeter
Delmäskare
Delmäskare
 
Inlägg: 15
Blev medlem: måndag 2017-09-11 05:19

Nästa

Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 86 gäster

cron