Är detta ett rimligt recept?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Är detta ett rimligt recept?

Inläggav Hövdingen » fredag 2019-02-01 22:29

Halloj!
Ska göra min första batch på söndag. Lite pirrigt :O Det ska bli en APA på 4l. Har inte beräknat något förväntat OG, kommer inte vattenbehandla eller dylikt. Eftersom det är första gången får jag börja enkelt och utveckla allt eftersom. Kommer köra BIAB med följande:
1300g Pale Ale malt
100-200g Caramel Hell.
5g Cascade 60min
5g Amarillo 5min
5g Cascade 5min
15g Amarillo 2min

Jäser gör jag sedan med en halv påse (ca 5g) rehydrerad US-05

Har som sagt inte mätt bortkok per timme eller förväntat boil gravity men höftade i Brewer's Friend till 6l kokstorlek (2l bortkok är väl inte helt orimligt?) och ett target OG på 1.055. Detta gav mig ett förväntat IBU-värde på 45.69, vilket känns helt ok.

Vad säger ni om detta? Är receptet rimligt och min väldigt tillhöftade IBU-beräkning rimlig? Allt är redan inköpt så det enda jag kan reglera är maltmängden, storlek och tid på givorna. Kommer inte kunna köpa in några andra maltsorter eller dylikt.

Det jag har att leka med är:
2kg Pale Ale malt
1kg Caramel Hell
100g Amarillo
100g Cascade

Edit:
Kör väl någon försockringsrast på typ 60 min, går upp mot 78 grader och sedan kokar 60min.
Har ni synpunkter på detta är jag öppen för förslag :)
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Är detta ett rimligt recept?

Inläggav Djonk » fredag 2019-02-01 23:09

Vad har du räknat med för utbyte? Ser ut att bli väldigt starkt, runt 1kg malt totalt borde räcka.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Är detta ett rimligt recept?

Inläggav Hövdingen » fredag 2019-02-01 23:25

Djonk skrev:Vad har du räknat med för utbyte? Ser ut att bli väldigt starkt, runt 1kg malt totalt borde räcka.


Ingen aning. Har som sagt aldrig bryggt förut så har inget standardutbyte att räkna med. Räknade på 2,5l vatten per kilo malt. Men kanske borde satsa på 900g pale ale och 100g caramel då istället? Målet är väl att hamna på någonstans mellan 4,5 och 6,5 % ABV. Men vet som sagt inte vad jag kan räkna med för utbyte för än jag bryggt första batchen.
Hövdingen
RIMS-byggare
RIMS-byggare
 
Inlägg: 470
Blev medlem: fredag 2019-01-11 14:28

Re: Är detta ett rimligt recept?

Inläggav Djonk » fredag 2019-02-01 23:46

Hövdingen skrev:Men kanske borde satsa på 900g pale ale och 100g caramel då istället? Målet är väl att hamna på någonstans mellan 4,5 och 6,5 % ABV. Men vet som sagt inte vad jag kan räkna med för utbyte för än jag bryggt första batchen.


Ja, det borde bli inom målet. Inte säkert att du hamnar på samma utbyte första satserna heller :wink: det gjorde inte jag.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 84 gäster

cron