Knåpa ihop recept

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

Knåpa ihop recept

Inläggav moGGsor » onsdag 2019-01-23 15:32

Hej!

Jag är hyffsat ny på hembryggsfronten och undrar hur ni andra gör med era recept?

jag kör rätt småskaligt med 10L jästunna, helmäskning, BIAB.

Problemet för mig är att knåpa ihop enkla bra recept med så lite spill som möjligt.
Dom flesta malt-sorter säljs ju bara i hela kilon och endast en liten del där jag köper (öl-kompaniet) i halva kilon.

Jag försöker beställa och göra 2 recept åt gången utan spill genom att dela maltsorterna och humlen emellan recepten.
min senaste beställning såg ut såhär:

3 kg Krossad Pilsnermalt (EBC 2-3) (Viking Malt – Svensk)
3 kg Krossad Pale ale malt (EBC 5-6) (Viking Malt – Svensk)
1 kg Krossad Munich Light (EBC 15) (Castle Malting – Belgien)
0,5 kg Cara Ruby (EBC 50) (Viking Malt – Svensk)
50 g Humle Pellets Columbus / Tomahawk (Amerikansk, 17,1% Alfa)
50 g Humle Pellets Chinook (Amerikansk, 11% Alfa)
50 g Humle Pellets Amarillo (Amerikansk, 7,9% Alfa)
50 g Humle Pellets Simcoe (Amerikansk, 13,1% Alfa)
2 paket fermentis dry ale yeast safale US-05

som jag sen fördelade över 2 recept såhär:

recept 1: (ABV = 6-7%) (Räknat på min malt-effektivitet som varit konstant på 60%)
3 kg (80%) Krossad Pilsnermalt (EBC 2-3) (Viking Malt – Svensk)
500 g (13,33%) Krossad Munich Light (EBC 15) (Castle Malting – Belgien)
250 g (6,67%) Cara Ruby (EBC 50) (Viking Malt – Svensk)
20 g Humle Pellets Columbus / Tomahawk (Amerikansk, 17,1% Alfa)
50 g Humle Pellets Amarillo (Amerikansk, 7,9% Alfa)
30 g Humle Pellets Simcoe (Amerikansk, 13,1% Alfa)
1 paket fermentis dry ale yeast safale US-05

recept 2: (ABV = 6-7%) (Räknat på min malt-effektivitet som varit konstant på 60%)
3 kg (80%) Krossad Pale ale malt (EBC 5-6) (Viking Malt – Svensk) (varav 250 g rostas i ugn, 180 grader, 30 minuter)
500 g (13,33%) Krossad Munich Light (EBC 15) (Castle Malting – Belgien)
250 g (6,67%) Cara Ruby (EBC 50) (Viking Malt – Svensk)
30 g Humle Pellets Columbus / Tomahawk (Amerikansk, 17,1% Alfa)
50 g Humle Pellets Chinook (Amerikansk, 11% Alfa)
20 g Humle Pellets Simcoe (Amerikansk, 13,1% Alfa)
1 paket fermentis dry ale yeast safale US-05

Dom flesta recept när jag kollar runt har väldigt många olika sorters specialmalt i sig vilket känns för svårt och invecklat för mig i dagsläget + att det blir svårt att få ihop beställningarna utan spill.
Jag har funderat på att beställa för 4 recept nästa beställning för att kunna fördela runt ytterligare bland ingredienserna men där går nog gränsen, bryggeriverksamheten har redan växt från en liten låda i garderoben till en hel sektion så jag vågar inte riktigt ockupera mer plats just nu :roll: frugan blir nog tokig då.

Har ni några idér eller tips på några enkla recept?


MVH

//Mogge
moGGsor
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2019-01-23 12:52

Re: Knåpa ihop recept

Inläggav skyking » onsdag 2019-01-23 16:00

Jag brukar beställa malt från maltmagnus. Då kan jag få malten i precis den mängd jag behöver och dessutom få den krossad. På så sätt slipper jag problemet med malt som blir över. Jag har också behov att hålla nere platsåtgången.

Jag överväger dock att börja köpa hel malt i större förpackningar. Tanken är att hålla med ett "skafferi" med några maltsorter man använder rätt frekvent. Utöver detta tänker jag fortsätta att köpa mindre vanliga maltsorter i lösvikt.

Samma sak kan man iofs göra med humle, men det gör jag inte. Jag återförsluter påsen och lägger den i frysen. Man kanske borde hålla ner antalet humlesorter, men det strävar jag inte mycket efter. För många sorters humle kan man ju alltid använda dem som bitterhumle så kan man få omsättning på humlen (även om de inte egentligen råkar ingå i nästa recept).
skyking
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1370
Blev medlem: lördag 2016-07-09 11:03

Re: Knåpa ihop recept

Inläggav Djonk » onsdag 2019-01-23 16:54

Jag har specialmalten på lager, okrossad så att den håller bättre. Kvarn behöver inte ta stor plats, om du bara har den för mindre mängd kan en enkel kaffekvarn med vev duga.

Basmalten använder man ju mer så den tar ändå slut om man inte köper 25kg i taget. Följer inte recept slaviskt, tycker inte det är hela världen att ersätta med liknande malt om man inte har exakt rätt hemma.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: Knåpa ihop recept

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-01-23 16:57

Jag köper också färdigkrossat numera precis i de mängder jag behöver. Tidigare beställde jag dock från Humlegården, och då var det hela kilon som gällde. För att undvika slattar av specialmalt så utvecklade jag följande strategier:

1. Håll nere på antalet maltsorter; man behöver sällan fler än två, och max behövs fyra
2. Skippa gärna specialmalt helt för ljusa öl som ipa, ljusa belgare m.m.
3. Använd rejäla mängder specialmalt när jag väl använder dem
4. Avrunda till hela kilon för basmalt och jämna 100 g (åtminstone) för specialmalt

Jag följer fortfarande denna strategi i stort och jag tycker inte att det är en begränsning; tvärtom kan jag fokusera på annat än att sitta och dutta med små mängder av olika specialmalter fram och tillbaka i alla möjliga kombinationer.

Samma principer gäller även för humle för mig. Gör nästan alltid slut på 100-gramspåsar över en eller max två bryggningar.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Knåpa ihop recept

Inläggav moGGsor » onsdag 2019-01-23 17:17

ekstedt skrev:Jag köper också färdigkrossat numera precis i de mängder jag behöver. Tidigare beställde jag dock från Humlegården, och då var det hela kilon som gällde. För att undvika slattar av specialmalt så utvecklade jag följande strategier:

1. Håll nere på antalet maltsorter; man behöver sällan fler än två, och max behövs fyra
2. Skippa gärna specialmalt helt för ljusa öl som ipa, ljusa belgare m.m.
3. Använd rejäla mängder specialmalt när jag väl använder dem
4. Avrunda till hela kilon för basmalt och jämna 100 g (åtminstone) för specialmalt

Jag följer fortfarande denna strategi i stort och jag tycker inte att det är en begränsning; tvärtom kan jag fokusera på annat än att sitta och dutta med små mängder av olika specialmalter fram och tillbaka i alla möjliga kombinationer.

Samma principer gäller även för humle för mig. Gör nästan alltid slut på 100-gramspåsar över en eller max två bryggningar.


har du lust o dela med dig av några av dessa lite enklare recept med mindre maltsorter?
moGGsor
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2019-01-23 12:52

Re: Knåpa ihop recept

Inläggav ekstedt » onsdag 2019-01-23 17:21

moGGsor skrev:har du lust o dela med dig av några av dessa lite enklare recept med mindre maltsorter?


Finns på min blogg.
ekstedt
Munk
Munk
 
Inlägg: 2933
Blev medlem: onsdag 2009-08-12 09:58
Ort: Göteborg

Re: Knåpa ihop recept

Inläggav MCMLXXXII » onsdag 2019-01-23 20:55

Jag har skrivit ihop 5 recept som går jämnt ut i slutändan, även om det är ojämna givor av specialmalt i varje.
Sedan har jag ett "recept" jag kör vid behov, där jag tillsätter allt överblivit. Blev en helt okej Stout senast. :)
Användarvisningsbild
MCMLXXXII
Torrhumlare
Torrhumlare
 
Inlägg: 161
Blev medlem: onsdag 2017-10-25 17:05

Re: Knåpa ihop recept

Inläggav moGGsor » onsdag 2019-01-23 23:21

MCMLXXXII skrev:Jag har skrivit ihop 5 recept som går jämnt ut i slutändan, även om det är ojämna givor av specialmalt i varje.
Sedan har jag ett "recept" jag kör vid behov, där jag tillsätter allt överblivit. Blev en helt okej Stout senast. :)


men shit de e ju smart faktiskt.
blir en "pytt i panna" på slutet hehe
moGGsor
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2019-01-23 12:52

Re: Knåpa ihop recept

Inläggav moGGsor » onsdag 2019-01-23 23:32

ekstedt skrev:Finns på min blogg.


wow va många bra recept!

tack!
moGGsor
Satsbryggare
Satsbryggare
 
Inlägg: 4
Blev medlem: onsdag 2019-01-23 12:52


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 52 gäster

cron