tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Malt, humle, jäst, vatten, körsbär, tallkottar etc. - hur de kan blandas, processer, vad du har på G och vad du gjort

Moderatorer: martinb, Webbgrupp

tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Karl R » söndag 2018-12-16 15:48

hejhej

Jäser en mörk stark belgare för tillfället. har tillsatt en del sirap (d-180) till vad jag trodde var högkröjsets högsta punkt. Det var det inte högkröjset växte med mer än det dubbla (se bilder nedan)

Hursom,
såhär i efterhand undrar jag varför det var just vid högkröjsets högsta punkt jag valde att tillsätta sirapen. Det jag är ute efter är en bra utjäsningsgrad.
Mina teorier i detta är rätt svaga. Är det någon som har lite vägledning för hur man kan tänka vid en sån här situation?
Bilagor
högkröjs-verklig.jpg
efter sirap (notera färgskillnad)
högkröjs-tänkt.jpg
innan sirap
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Rotsac » söndag 2018-12-16 19:36

Karl R skrev:hejhej

Jäser en mörk stark belgare för tillfället. har tillsatt en del sirap (d-180) till vad jag trodde var högkröjsets högsta punkt. Det var det inte högkröjset växte med mer än det dubbla (se bilder nedan)

Hursom,
såhär i efterhand undrar jag varför det var just vid högkröjsets högsta punkt jag valde att tillsätta sirapen. Det jag är ute efter är en bra utjäsningsgrad.
Mina teorier i detta är rätt svaga. Är det någon som har lite vägledning för hur man kan tänka vid en sån här situation?


Jag hade väntat tills att jäsningen hade lugnat ned sig (har ej testat din metod).
Min teori är att man kan få ett visst smakbidrag av D-180, med senare tillsättning.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Karl R » söndag 2018-12-16 19:41

Ok

Tanken är ju att sirapen ska bidra m smak. Varför skulle den bara göra det med en senare tillsättning?

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Pilsnerkokaren » söndag 2018-12-16 21:19

När jag brygger honungslager tillsätter jag pastöriserad honung på dag 2.
Främsta anledningen att jag väntar några dagar är för att inte chocka jästen med för mycket socker vid starten bara, det är inga problem att hitta honungstoner i ölen. Nu höjer inte honungen med mer än 5-6° Öschler så det finns kanske inte någon anledning att vänta.

När det bryggs Tuborg klassik tillsätts invert socker nr 2 i samband med att ölen fylls över till jäsfatet från grytan. 250gr invert socker på 34 L öl gör inte mer än 3° Öschler men ger ett bra smakbidrag som man med lätthet känner.

Jag tar med mig burken med invert socker till jobb så får du smaka om du vill.
Markerad smak av bränd marknadskaramell, det är lätt att tillverka själv.
Användarvisningsbild
Pilsnerkokaren
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1463
Blev medlem: tisdag 2014-05-13 14:59

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Djonk » söndag 2018-12-16 21:43

Tillverkaren av D-180 rekommenderar att man häller i 10 minuter innan kokslut: http://www.candisyrup.com/faq.html

Teorin är väl att man försöker undvika att jäsningen avtar i förtid genom att ha i senare, men kanske gör det inte så stor skillnad:

http://brulosophy.com/2016/01/25/sugar- ... t-results/
http://brulosophy.com/2017/12/25/sugar- ... t-results/

Högt OG sägs ju gynna produktionen av estrar å andra sidan så jag har valt att göra det enkelt för mig och lösa upp sirapen i koket.
Senast redigerad av Djonk söndag 2018-12-16 23:07, redigerad totalt 2 gånger.
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Karl R » söndag 2018-12-16 21:43

@pilsnerkokaren

Gärna, det låter spännande.
Bra tanke om att man inte ska chocka jästen. På det sättet går det att argumentera för att vid högkröjs är bra, eller i mitt fall två dygn från jässtart. Då jästen är mest på hugget bör den också chockas minst.
Jag la ett öschlebidrag om 7 punkter, från 1.085 till 1.092

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Karl R » söndag 2018-12-16 21:50

At djonk

Ja, estrar vill jag ju ha en del av.
Ang just denna produkt så antog jag att den var steril, varför jag inte kokte den. Det kan ju också bli spännande pga det. Men de beskriver i den länk du bifogade själva att de fyller behållaren varmt, så den borde vara ren.

Kan inte ta mig tid just nu att läsa brülsofarna, men tack för länkarna! Återkommer på den

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Karl R » söndag 2018-12-16 22:07

Läst dem.
Iofsig så verkar det inte göra så stor skillnad. Sen är de inte jättehögt i og i testen. Och inte heller är jästen ifråga speciellt klen.

Tack för input

Kom ihåg nu att jag pratade på senaste (?) Sm med han som vann för några år sen med sin Samichclaus. Han petade ner små mängder socker under väldigt lång tid, snarare under sekundären än vid högkröjs. För att få jästen att fortsätta jobba utan att chocka den.


Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Djonk » söndag 2018-12-16 23:08

La till frågan för sent tror jag:

Skönt att du hade mycket utrymme i jäskärlet i alla fall :). Funderar över JG-ventilen, stänger du den för kallkrasch?
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Karl R » måndag 2018-12-17 09:39

[quote="Djonk"]La till frågan för sent tror jag:

Skönt att du hade mycket utrymme i jäskärlet i alla fall :). Funderar över JG-ventilen, stänger du den för kallkrasch?[/quote]

ja, det var skönt. Hade inte alls räknat med det.

jo, jg-ventilen. dels för kallkrasch, fast det gör jag sällan.
dels för att när flyttar kärlet dras det inte in nån luft.
dels för att jag kopplar in tomma fat i koldioxidlinan, så "spolar" jag faten m koldioxid. Tänkt att det ska ge bättre hållbarhet på ölet i faten.
dels för att jag kan koppla in koldioxid när jag tömmer faten, så att jag inte drar ner luft och därmed minskar risken för oxidation.

Har precis börjat med metoden, men på det fat jag hunnit med att spola och sen dricka ur, känns det som att ölet håller sig lite stabilare.

Just denna belgaren ska inte gå på fat, men koldioxiden för spolningens skulle var ändå värt att ta hand om.

https://www.youtube.com/watch?v=5rgeIh0YD-E
här är ungefär hur jag gör. Fast han spolar inte faten med den koldioxid som man jäser bort.
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Djonk » måndag 2018-12-17 09:55

Jaha, det står ett fat i bakgrunden :) trevligt att ta tillvara på hemgjord kolsyra :wink:
Djonk
Maltrostare
Maltrostare
 
Inlägg: 1295
Blev medlem: söndag 2018-01-21 00:55
Ort: Stockholm

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Rotsac » måndag 2018-12-17 14:11

Karl R skrev:Ok

Tanken är ju att sirapen ska bidra m smak. Varför skulle den bara göra det med en senare tillsättning?


Jag tycker mig både ha läst det rådet, samt anar att jag har fått lite smakbidrag på det sättet.
Men måste dock göra om en Belgisk Ale på annat sätt, för att kolla eventuell skillnad.

Jag *gissar* att skulle kunna ha något med den lugnare jäsningen att göra, men har ingen aning om *varför*.
Rotsac
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 681
Blev medlem: lördag 2015-03-28 13:16

Re: tillsätta sirap till jäsande öl, när?

Inläggav Karl R » måndag 2018-12-17 14:21

@rotsac
Hmm. Så skulle det förstås kunna vara, att det hänger ihop med hur livlig jäsningen är

Skickat från min FRD-L09 via Tapatalk
Användarvisningsbild
Karl R
Dekoktionsmäskare
Dekoktionsmäskare
 
Inlägg: 797
Blev medlem: onsdag 2013-04-24 12:03
Ort: Eslöv


Återgå till Recept, bryggtips, metoder, litteratur, ingredienser och teorier

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 38 gäster

cron